Jump to content

Siste nytt på GPS fronten?


Bartemannen

Recommended Posts

Nei da var det kanskje på tide å kjøpe seg ny GPS?

Søkte litt her på kammeret og fant ut at siste gang det var noe særlig diskusjon om dette temaet var for noen år siden.

Sikkert skjedd mye nytt siden da. Mulig også noen tidsskrifter eller nettsider som har foretatt nye tester.

Men jeg er ingen Google Ninja og forsøker heller å lene meg litt på mine med-kammer-ater.

 

Et par "krav":

1. Fargeskjerm (det har kanskje alle GPS'er i dag?).

2. Må kunne definere eller laste opp jaktterreng.

3. Må kunne laste opp ruter.

 

En kjekt-og-ha:

4. Er litt old-school og ville foretrekke om jeg bare kunne bytte batteri når GPS'en går tom, men dette er ikke noe absolut krav. Har en rimelig ny batteribank med ok kapasitet så det skulle vel løst seg.

 

Ok hvis den har det, men ikke viktig:

5. Kan jo kanskje ta den med på elgjakta også, og om jeg kunne koblet på hundene så hadde kanskje det vært gøy? Begge våre hundeførere bruker Garmin. Men dette er fulsltendig sekundært.

6. Er glad i Garmin, men åpent for annet.

 

Budsjett? Tja. Opp til 10 Bærums tiere, men hadde håpet å lande rundt 4-6k Skal sies at jeg overhode ikke kjenner markedet så mulig mine prisantagelser/lykkeønsker er på bærtur, men da får jeg tilpasse budsjettet i den retning det trengs.

 

Bør selvfølgelig være brukende til vanlige fjellturer også.

 

Noen anbfalinger eller tips?

 

 

Link to comment
Share on other sites

Bartemannen skrev (12 minutter siden):

Et par "krav":

1. Fargeskjerm (det har kanskje alle GPS'er i dag?).

Telefonen din

Bartemannen skrev (12 minutter siden):

2. Må kunne definere eller laste opp jaktterreng.

Wehunt

Bartemannen skrev (12 minutter siden):

3. Må kunne laste opp ruter.

Usikker på om Wehunt kan det, men det er hauger av apper som kan.

 

Jeg ser ikke behovet for "enda en dings", når telefonen gjør akkurat det du trenger.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Takk for tips. Kjenner ikke til Wehunt, men skal sjekke det ut.

 

Har absolutt ikke behov for ektra dingser hvis ikke jeg trenger, men sålangt har alle mine erfaringer med kart-app'er på mobil vært stort sett negative. Forsøkte et par i fjor høst ifm nytt jaktterreng, men det funket ræva. Klarte ikke å definere noe jaktterreng, men det kan være like godt være min teknologiske klønethet eller feil valg av app'er.


Har ikke håndholdte GPS'er bedre batteritid enn mobiltelefoner? Hvis man skal en uke pluss på fjellet ser jeg for meg at mobilen og batteribanken er tomme fort? Jeg påstår ikke, jeg spør :-)

Link to comment
Share on other sites

Wehunt SLUKER strøm når den er aktiv. Men du trenger jo ikke bruke GPS posisjon hele tida, og den har egen funksjon for pause på post. IPhone 13 går fint en hel dag, men ikke to, med aktiv GPS, med posisjon bare på når det trengs, så vil det være andre ting som tømmer telefonen.

Eiendomsgrensene er "automatiske", iallefall var det så lett å finne dem fram at jeg ikke husker at jeg gjorde det engang. 

 

Link to comment
Share on other sites

  • Nagant 762 changed the title to Siste nytt på GPS fronten?
M67 skrev (På 27.6.2023 den 15.46):

Jeg ser ikke behovet for "enda en dings", når telefonen gjør akkurat det du trenger.

 

K

 

Helt enig i dette så lenge det er dekning i området. Det er det ikke der jeg jakter elg. Kjekt med hundepeiler i stedet for vanlig GPS, da er det bare å henge båndet på sekken til driverne når det ikke er på en hund, så kan du følge med på hva som skjer. Ellers dekker mobilapper det meste og powerbank er billigere enn GPS eller peiler.

Link to comment
Share on other sites

300 win mag skrev (1 minutt siden):

Kjekt med hundepeiler i stedet for vanlig GPS, da er det bare å henge båndet på sekken til driverne når det ikke er på en hund, så kan du følge med på hva som skjer

Eller du kan ha Wehunt.. Holder rede på både hunder og kompiser, koner og unger, både på jakt, i alpinbakken og i Dyreparken. Men man må ha dekning for å holde rede på de andre, GPSen trenger ikke dekning.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...