Jump to content

laika eller jamthund


cita

Recommended Posts

Sitter og tenker på at snart (om en stund når unga blir litt større) et det på tide med en hund til.

Hunden skal brukes til hovedsaklig elg og gaupe (grevling ),vil ikke ha en hund som holder på hele dagen siden jeg

jakter i relativt små terrenger.

Har jeg skjønt det riktig hvis jämthunden er tidelig jakt moden og laikan er sein eller er det indevid til indevid?

Evt hvilken laikarase er å annbefalle til mitt formål?

Link to comment
Share on other sites

Jemten til 350RM var ca 18 mnd i høst, Jeg gidder ikke begynne å telle hvor mange loser hun hadde, men ihvertfall en hver jaktdag og påhenget var noe helt sykt. Mine to hunder har også begynt tidlig, gamla nå 11 år hadde sin første los ca 6mnd gammel. Fenris, yngstemann fikk sin første gode los på ku, to kalver og kvige 9mnd gammel, lostid ca 45min, påheng 1,6mil før det virket somhan slapp (grmin)(han har nå blitt 11mnd). Synes ikke dette er særlig treg start for en elghund, men det kreves en del skogsturer som trimmer hjernebarken dvs. ikke bare gå tur.

Link to comment
Share on other sites

Sitter og tenker på at snart (om en stund når unga blir litt større) et det på tide med en hund til.

Hunden skal brukes til hovedsaklig elg og gaupe (grevling ),vil ikke ha en hund som holder på hele dagen siden jeg

jakter i relativt små terrenger.

Har jeg skjønt det riktig hvis jämthunden er tidelig jakt moden og laikan er sein eller er det indevid til indevid?

Evt hvilken laikarase er å annbefalle til mitt formål?

 

Elgjakta er kort og gaupejakta er fort gjort, så hvis du ikke har planer om å jage mer, så ville jeg nok gått for en som er grå i pelsen gitt. :lol:

Link to comment
Share on other sites

planen er og bruke den til mere en det,men at hunderasen kan beherske de to tingene er viktig :P:P

Har sett på jamthund en stund,men så begynte jeg å lese litt om laika også og det virker jo også som er hund man kan

få en variert jakt med.

Det som gjør disse to rasene inntersante er jo at det går ann å få brukt de litt mere enn en rein elg hund og lengre jakt sessong.

Link to comment
Share on other sites

planen er og bruke den til mere en det,men at hunderasen kan beherske de to tingene er viktig :P:P

Har sett på jamthund en stund,men så begynte jeg å lese litt om laika også og det virker jo også som er hund man kan

få en variert jakt med.

Det som gjør disse to rasene inntersante er jo at det går ann å få brukt de litt mere enn en rein elg hund og lengre jakt sessong.

 

Det er nettopp det som gjør disse rasene så unike, nemlig det at de kan brukes til det meste. I prinsippet loser de på alt og det er som en allround løshund man ønsker å profilere rasen.

Passer jegeren som bruker hele jaktsesongen i skogen og som ikke vil ha en haug med hunder til ulike viltarter.

 

Jager man for det meste bare elg, så skal man ha en gråpelsa hund og jager man mest fugl, så er det den lille røde djevlen som gjelder, alternativt Nobs'en. :D

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Har selv en jamthundtispe. Den var litt over 1. år i høst, og er nok fortsatt ikke helt i draget enda. Håper den blir bedre til høsten. Bror min har en laika, sammenligner man disse to hundene så har man laikaen med seg tilnærmet alltid når man reiser hjem fra jaktdagen. Jamten holder ut ganske mye lengre. Tror laikaen er lettere å "prege" på rovdyr. Skal man jakte bare elg så tror jeg det er lettere å få til en elghund av en jamte. Min erfaring er at laikaen er mer bred i spekteret på hva den jakter, loser på fugl på topp, gaupe, mårdyr. Har man et lite terreng så går ofte ikke laikaen så vidt og slipper fortere vilt den henger på. Dette stemmer sikkert ikke for alle jamter og laikaer. Men er min erfaring.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Hei.

 

Har selv en jamthundtispe. Den var litt over 1. år i høst, og er nok fortsatt ikke helt i draget enda. Håper den blir bedre til høsten. Bror min har en laika, sammenligner man disse to hundene så har man laikaen med seg tilnærmet alltid når man reiser hjem fra jaktdagen. Jamten holder ut ganske mye lengre. Tror laikaen er lettere å "prege" på rovdyr. Skal man jakte bare elg så tror jeg det er lettere å få til en elghund av en jamte. Min erfaring er at laikaen er mer bred i spekteret på hva den jakter, loser på fugl på topp, gaupe, mårdyr. Har man et lite terreng så går ofte ikke laikaen så vidt og slipper fortere vilt den henger på. Dette stemmer sikkert ikke for alle jamter og laikaer. Men er min erfaring.

 

Stemmer brukbart ja :D

Er man ute etter en hund som henger på, så styr unna laikaen. Den slipper, og spesielt når det mørkner. Har selv en laika som kan dra ut på kilometervis etter vilt, men når det blir mørkt er det tverrslutt, og jeg har takket f..n for det mange ganger. Da har jeg en hund som sover om natta og er utvilt til ny jakt dagen etter.

Har også gråbein i de terrengene jeg jager, så en hund som slipper etter en stund, er uunværlig for å si det mildt.

 

Totalt på elgjaktlaget jeg er med på har vi 9 hunder. 2 vestlaikaer, 3 jämter, 3 russisk-europeisk laikaer, 1 wachtel og 1 blanding jämt/gråhund.

Jämtene jager desidert lengst, men vi skyter mest for laikaene. Jämtene blir stort sett plukket opp av folk rundt om eller eieren kjører rundt og leter etter dem, mens laikaene er tilbake ved mørkets frembrudd og ligger og sover i senga til eieren....ofte sammen med eieren når jämtene returnerer :lol:

 

Jeg skyter fugl og elg om hverandre, og det samme gjør postskytterne. Helt greit for meg og de andre laikaeierne. Rev, mår, mink, grevling...alle skyttere har et par helmantel i lomma for småviltet. Alt er lov bare bikkjene loser.

Dette er til glede for alle.

 

Smaken er som baken...delt. Det er helt opp til hver enkelt hva man vil ha.

Link to comment
Share on other sites

Lodjursjägeren....du gjorde et par alldeles herlige observasjoner i Finland når du hentet jämtvalpen din.... :D

Fortell hvordan de hundene JCH og DCH hundene ble brukt.

Tviler på at en så allsidig bruk og høye premieringer ses her i landet :lol:

 

Full ekornlos med jämthund på film og PANG! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

..............Totalt på elgjaktlaget jeg er med på har vi 9 hunder. 2 vestlaikaer, 3 jämter, 3 russisk-europeisk laikaer, 1 wachtel og 1 blanding jämt/gråhund...........

 

:lol: litt OT: er vel 10 hunder :wink::mrgreen:

 

Ja det har du rett i, men selv om wachtelen er med, så blir det litt begrensa hva den bidrar med på elgfronten :wink:

Kan jo ikke be eieren la stakkaren sitte i bilen bare fordi vi jager elg :D Han må få være med.

9 elghunder og 1 hjelpegutt :lol:

Link to comment
Share on other sites

Hei

Har lest litt om elghund rasene i det siste ,og mener det sto at jamten ikke ble jakt moden før i 3års alderen ,kansje noen her på forumet kan svare på det?

 

Mi jämthundtispe hadde sin fyrste los den dagen ho var 1 år ( i august). Skaut 3 elgar for ho i los den fyrste hausten. Trur det er veldig individuellt, og kjem ann på kor mykje du er i skogen med hunden.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Har selv en jamthundtispe. Den var litt over 1. år i høst, og er nok fortsatt ikke helt i draget enda. Håper den blir bedre til høsten. Bror min har en laika, sammenligner man disse to hundene så har man laikaen med seg tilnærmet alltid når man reiser hjem fra jaktdagen. Jamten holder ut ganske mye lengre. Tror laikaen er lettere å "prege" på rovdyr. Skal man jakte bare elg så tror jeg det er lettere å få til en elghund av en jamte. Min erfaring er at laikaen er mer bred i spekteret på hva den jakter, loser på fugl på topp, gaupe, mårdyr. Har man et lite terreng så går ofte ikke laikaen så vidt og slipper fortere vilt den henger på. Dette stemmer sikkert ikke for alle jamter og laikaer. Men er min erfaring.

 

Trur nok også jämten kan vere nokså breispektra.............. Skulle ønske mi bikkje bare jaga elg. Har fått ho til å slutte å jage reinsdyr og rådyr. Men bever og grevling er det gildaste ho veit nest etter elg. Har aldri prøvd ho på gaupe.

Link to comment
Share on other sites

Lodjursjägeren....du gjorde et par alldeles herlige observasjoner i Finland når du hentet jämtvalpen din.... :D

Fortell hvordan de hundene JCH og DCH hundene ble brukt.

Tviler på at en så allsidig bruk og høye premieringer ses her i landet :lol:

 

Full ekornlos med jämthund på film og PANG! :mrgreen:

 

:mrgreen:

Jo, det kain jeg jo ailltids gjørrå.

Faren til hunden min som e DCH jakta dem bjønn,elg,mår,mårhund,rev,grevling,villsvin og gaupe med .

Jämttispa mi ho har losa gråføggel mange,mange ganger. Mink å mår loser hun . men jeg har ikke skutt for henne da jeg tenkte å ha henne til en rein elghund !

Så æ vil sei at det er opp te eigaran, som avgjør ka jämtan vil jakt på.

Det er jo slik som man bruker laikan idag , som jämten ble brukt før i tiden ! Opprinnelige jämthunden !

Så jeg vil si er at egentlig er jämthunden , nordens laika ! noen som er uenig ?

Men aveln er så direkte styrt på elg idag,som gjør at jämten har blitt som den er idag.

Ingen som vil utsett sæ fer det snakket det ha blitt om man ,ha avla litt annerledes på jämten !

Sjå berre litt på kolles villsvin prøvene har blitt mottat, både av jämthundklubben og svenska elghundklubben !

Så sjer man litte ka de meine om elghunders avl ? Å det er kun elgmeriterringer som er ,og skal gjelde !

Synes det er opp til jämthundeierne om de vil ha ein ren elghund ,eller en som jakter litte alt mulig da ?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...