Jump to content

9,3x70R - Hylser som soter


jjrckd

Recommended Posts

Ladet opp noen 9,3x70R for en bekjent. Tok utgangspunkt i 9,3x72R hylse og ladedata. Trimmet hylsa til 70mm og ladet med 36grs N140. Ladeboken oppgir 30-41grs N140 for x72R.

 

Ved testskyring så får jeg noe soting på hylsene, ser for meg at dette skyldes at ladningen min er for svak. Det jeg stusser litt på er en linje, en svak utbuling, som går igjen på noen av hylsene (se bilde). Linjen går omtrent 1/3 rundt hylsa og ligger i området med mest sot. De hylsene med minst sot har ikke denne linja.

 

Noen som har sett noe lignende før?

 

kammeret virker ganske tight da jeg kan lade om igjen hylsene uten å presse de først.

24E195FB-F2EE-484F-9536-D326EC1F3168.jpeg.f735a1be9612ee5b1a3bbd08e340424b.jpeg

647A8F61-C812-4991-A83B-7FE7CF7E56EF.jpeg.ec867e34c440d6ec05864a7b72ac62e1.jpeg

Link to comment
Share on other sites

jjrckd skrev (7 timer siden):

kammeret virker ganske tight da jeg kan lade om igjen hylsene uten å presse de først.

Har ikke opplevd noe lignende (med mindre dimensjonerte R-patroner). Jeg har en mistanke om at sotingen kan skyldes en kombinasjon av noe slapp ladning og at skulderen er satt litt for langt tilbake.

 

Edit: Kanskje er kammerdimensjonene, dvs. avstand til skulder, for 70R og 72R litt forskjellige?

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
On 6/10/2023 at 10:30 AM, jjrckd said:

Ladet opp noen 9,3x70R for en bekjent. Tok utgangspunkt i 9,3x72R hylse og ladedata. Trimmet hylsa til 70mm og ladet med 36grs N140. Ladeboken oppgir 30-41grs N140 for x72R.

 

Ved testskyring så får jeg noe soting på hylsene, ser for meg at dette skyldes at ladningen min er for svak...

Nå står det vel 39-41 grain i tabellen din, så 36 grain virker noe slapt ja- selv med 2 mm kortere hylse. Ved første skyting av hylser som ikke helt passer kammeret vil jeg tro denne sotingen er normal? Jeg antar at dette ikke akkurat er et nytt våpen. Merkene på hylsene kan vel også stamme fra gammel krutt/sotrester i kammeret, eller etter korrosive hetter. Jeg vil påpeke at jeg selv aldri har ladet denne kombinasjonen selv, kun 9,3x74R. Hadde selv en del problemer med Normahylsene i 9,3x74R, RWS hadde mye tykkere gods og var gode å lade.

Jeg ville rengjort hylsene, presset 5-7 mm av halsen- og gått opp 2 grain- og prøvd på nytt 🙂

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...