Jump to content

Gammel hagle


Cathrine

Recommended Posts

Hei! Så noen poster hvor flere hadde god greie på eldre våpen. Jeg har arvet en hagle av en onkel. Det står noe info, men jeg får ikke noe ut av det selv. Noen som kan hjelpe? Hilsen Cathrine. 

IMG_1646.jpeg

IMG_1647.jpeg

IMG_1648.jpeg

IMG_1651.jpeg

IMG_1650.jpeg

IMG_1649.jpeg

Edited by Cathrine
La til bilder
Link to comment
Share on other sites

Fant litt forskjellig info med dette søket: 

 

https://www.google.com/search?sa=X&rlz=1C1GCEA_enNO907NO919&hl=no&sxsrf=APwXEdc-7iS2I3XJQCyaGuk3heg_nKBToA:1684512929533&q="canon"+demi+block+shotgun&ved=2ahUKEwih66LW44H_AhURQUEAHVEQBGcQ5t4CegQIExAB&biw=1280&bih=577&dpr=1.5

 

Trur kaliberet/patrona hagla er kamra for er 12/70. Ei av dei vanligaste patronene i eldre hagler. Ellers trur eg eg kan lese Canon Demi Block Acier Martele D. Usikker på kva Canon er. Men Demi Block er kva type mekanisme det er, og Acier betyr stål. Og ein oversetting av Martele er "hamret". Dei forskjellige stempla er vel truleg "proof marks", ifb. med trykktesting. Det skal gå an å finne ut av desse, men der svikter kunnskapen. 

 

Ikkje så mykje til hjelp kanskje. Mange som kan mykje meir en meg. 

Edited by stigamundsen
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Canon betyr løp eller pipe, det står bare at det er demiblokk konstruksjon av en bestemt stålkvalitet. 

 

Belgiske stempler, jeg klarer ikke være helt sikker på årstallet fordi de små bokstavene i en form for løkkeskrift er vanskelig å tyde. Ligner ikke alltid helt på det man finner i tabellen, kan være en liten n for 1935 kanskje? Førkrigs i alle fall. Kalibermerking omsluttet av liggende bokstav Omega begynte i 1924.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Et pent våpen (legg gjerne ut bilder av baskylen!), og du har jo fått ei antydning om produksjonstidspunktet, ca 1924 - 39, fra @Vargen, som er godt inne på dette feltet. Jeg antar du har fått den registrert, prøvemerket "ELG", med krone, sier at den er produsert etter 1890, og dermed registreringspliktig ved overdragelse.

 

Det ser ut til å stå minst et "18"-tall innslått (bilde 4 og 5 i første innlegg, og bilde 4 i andre innlegg). Dette kan være indikasjon på trangboringen, "18-komma-noe" betyr diameteren i "tuten", jo større desimal, jo mindre trangboring. Det har betydning for hva slags ammunisjon du bør/kan skyte med. Stålammunisjon, og nyere "kompositt-hagl", bør du nok unngå, sjøl om våpenet, i sin tid, ble bygd for "moderne" 70-mm-patroner. Men "det er ingen problemer med den pølsa som er for lang", du kan nok skyte moderat ladete 12/65 og 12/67,5-mm patroner.

 

Hvis din onkel var en ivrig (rype-) jeger, er det jo mulig han fikk en børsemaker til å åpne trangboringen, hvis den var "full - halv", som var ganske vanlig fra fabrikk i eldre tider.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Belgiske våpen fra den tiden har ofte ikke noe produsentnavn, og de finnes i alle kvaliteter fra søppel til noen av de beste og peneste i verden. Belgierne hadde et system med våpenproduksjon i hundrevis av små uavhengige verksteder, som dels samarbeidet og dels konkurrerte med hverandre. En smed kunne spesialisere seg på piper, en annen låskasser og så handlet man deler av hverandre. Det er ofte umulig å finne noe produsentnavn, annet enn for de få større og kjente merkenavnene (og selv da var det gjerne et dusin mindre bedrifter involvert i produksjonen).

 

Som @Rigby sier, den ser ut til å være over gjennomsnittet for belgiske våpen. Det er i grunnen ikke ofte jeg ser førkrigs over/under derfra, den var nok blant det mest moderne man fikk kjøpt den gangen. Hvis den er i god stand mekanisk, og stokken ikke er sprukket, så er den sikkert like bra som noe en får kjøpt i dag bare man bruker ammunisjon som egner seg i eldre våpen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...