Jump to content

Meopta Artemis 3-12x50 med opplyst trådkors


Tiurjeger

Recommended Posts

Noen som har erfaring med denne?

Ser det ligger god omtale om meostar sin 3-12x56 m/lys, men synes den blir litt i største laget, og tror 3-12x50 m/lys er en kikkert som passer meg bedre.

Kikkerten skal brukes til all jakt, men og åtejakt på rev og er det jeg lurer på. Om noen har erfaring når med dette kikkertsiktet til åtejakt.

 

Dette siktet er det jeg mener.

http://big-5.no/index.php?page=shop.pro ... &Itemid=74

Link to comment
Share on other sites

Fjernet unødig sitering, hansen deluxe

 

Hadde en slik i et par år(Den uten lys) før jeg byttet den ut med meostaren. Den slet veldig på motlys, tenker da spesielt på når solen akkurat har gått ned og lyser opp himmelen mens bakken er mørk. Så ingenting i den da. Vesentlig bedre i meostaren. God kikkert uansett da 3-12x50!!

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Har en Meopta Artemis i 3-12x56 og har brukt den både på jaktfelt og på jakt. Jakter endel skumring og er veldig fornøyd. Tror ikke 50 opning er mye dårligere.

Link to comment
Share on other sites

Noen som har erfaring med denne?

Ser det ligger god omtale om meostar sin 3-12x56 m/lys, men synes den blir litt i største laget, og tror 3-12x50 m/lys er en kikkert som passer meg bedre.

Kikkerten skal brukes til all jakt, men og åtejakt på rev og er det jeg lurer på. Om noen har erfaring når med dette kikkertsiktet til åtejakt.

 

Dette siktet er det jeg mener.

http://big-5.no/index.php?page=shop.pro ... &Itemid=74

 

 

Har lik kikkert som den og er kjempefornøyd. Synes dotten i midten av korset kan bli i største laget til jaktfelt men til jakten du beskriver funker den perfekt for meg hvertfall :D

Link to comment
Share on other sites

Joda har vurdert 56 opp mot 50, men synes kikkerten men 56 åpning blir i største laget.

Nå har jeg ikke holdt de opp mot hverandre, men synes 56 åpning er stort når man skal bruke kikkertsikte til annen jakt en åtejakt på rev og.

Skulle jeg hatt en ren åte kikkert hadde jeg gått for en med 56 åpning.

Link to comment
Share on other sites

Fjernet unødig sitering, hansen deluxe

 

Må bare si meg enig der, har selv en Meostar med 56 lysåpning og den er både stor og klumpete!

Børsa mister liksom mye av anvendeligheten og smidigheten når man skal drasse rundt på lillebroren til Hubble-teleskopet på toppen.

Spørsmålet er om 3-12x50 egentlig er så mye smidigere da....

Har en Meopta 3000 i 3-9x42 som heller ikke er direkte smal...

 

Når det gjelder brukererfaring så kan jeg bare komme med erfaringen jeg gjorde under villsvinjakt i Tyskland sist høst.

 

Meostar 3-12x56 passer godt til min gamle Eschenbach 8x56 håndkikkert, men begge ligger under for en tilsvarende Swarowski håndkikkert jeg lånte en natt der nede.

Det som egentlig overrasket mer var at Meostar'en viste seg å være fullt på linje med en tilsvarende Zeiss 3-12x56 jeg lånte med for sammenligning! :shock:

 

En annen overraskelse var at jeg ikke egentlig hadde så mye behov for lyspunktet som jeg trodde.

Link to comment
Share on other sites

Om Meopta Artemis 3-12x50 med opplyst kors er så mye mer anvendelig enn Meostar 3-12x56 m/lys kan vel diskuteres. Artemisen med 50 mm. åpning veier faktisk 740 gram! Meostar med 56 mm. åpning veier 665 gram. Dette er fordi at Artemis er bygd av stål, mens Meostar er aluminium.

Jeg vurderte selv 3-12x50 m/lys, men slo det i fra meg når jeg så vekta. Blir enten en Meostar 3-12x50 uten lys eller en Zeiss Classic 2,5-10x50 jeg kommer til å kjøpe.

 

(Kan forresten annbefale sportsbutikken i Molde! Gode priser, spesielt på Meopta, og han som driver butikken er en meget hyggelig kar!)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Håper det er OK jeg låner denne tråden litt...

 

Jeg skal ha meg en Meopta i 3-12X50 med lys... Jeg har fått en pris på en Artemis 2000 - 6000 kroner.

 

Er det noen som vet hvor mye bedre en Artemis 3000 er? Klarer ikke å se om den fåes med lys - noen som vet dette og?

 

Siktet skal brukes primært på reveåta...

 

Takk for svar!

 

EDIT! Etter litt mer sjekk er 2000 serien i stålrør og 3000 aliminium. Tolker det som at det kun er dette som er forskjellen, optikken lik. Eller?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...