Jump to content

7mm-08 Sako blade 140


Prexen

Recommended Posts

Hei!

etter forskjellige tester med barnes ttsx 120gr får eg ikkje bedre samling enn 29mm på 100m og velger å gå opp til 140gr kuler.


1:9.5 twist og 56cm løp

 

er det noen som har ladet sako blade i 7mm-08?

Kruttet eg har liggende no er n140-n150-n160 meg noe usikker på hvor eg bør begynne.

 

lurte på å følge ladedata til nosler e-tip 140gr.

 

noen erfaringer?

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville prøvd å få tak i N-540 og ikke gitt opp 120 grs TTSX. 29 mm er vel ikke direkte dårlig heller på en sånn jaktkule? Jeg brukte 140 grs TTSX på elg i høst og ble ikke overbevist. Lite og dårlig skuddreaksjon og mye søl med gode treff på 150 meters hold. Riktignok bare to dyr da… jeg har testet både den og 120 grs kuler i vannkanner, det var to veldig forskjellige resultat og den letteste er den som soleklart blir brukt av meg i min 7-08 fremover. Min Sako har knallpresisjon og stor hastighet med denne krutt/kule kombinasjonen. Gi et hint om det ønskes ladedata og bilder av ekspanderte kuler!

Link to comment
Share on other sites

Litt dårlig bilde av 120 grs kula, men du får nå et inntrykk. Lader denne med 44 grs N-540, col 71. I min sako med 52 cm løp har jeg kronografert kula til 915 m/s. Den har fått bra med juling i denne hastigheten og tapt overraskende noen prosent vekt. Skyldes nok at den har misten noe av vingene i sammenstøtet. Likevel tror jeg denne er mer passende i vår patron. Som sagt har jeg prøvd 140 grs kula i elg og tror nok det gjør seg med enda mer hastighet enn de 840 jeg hadde på den!

IMG_0183.jpeg

IMG_0127.jpeg

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...