Jump to content

45-70 Elg.


1shot1kill

Recommended Posts

Jeg har ikke et godt svar, mulig andre med praktisk erfaring her inne har? Jeg har kun skutt en elg med dette kalibere. Jeg bruker ikke min Marlin på alle poster med skuddsjanser. Den ene kua jeg skjøt en gang var med 400 grain Barnes Original. Det er to kuler jeg tviler litt på, det er 400 grain Partizan og 350 grain Hornady. Disse to har jeg plukket rester av i en bløt myrkant for noen år siden, det var mye funn av mantel og kjerneseparasjon. Utfordringen din i dag er: Hva får du tak i av kuler? Det er svært lite, en må ta det en finner. 

Fritt kulevalg til 45/70 er en fjern luksus for øyeblikket. Ellers finnes det tråder her inne for dette kaliberet med mange utvekslinger om erfaringer og spørsmål. For tiden har jeg et godt "nøttelager" med 405 grain Woodleigh, jeg har tro på den. Hvilken rifle har du? Tåler den trykket til moderne Lever Action nivåer.? osv.... Moderne boltrifler i kaliberet tåler noe høyere trykk. 

Link to comment
Share on other sites

Finnes en ypperlig samletråd om 45/70 her på kammeret...

 

350 grs Hornady er ingen "splintbombe" på dyr slik jeg har opplevd den.

Den finnes i to utgaver, FN og RN, - jeg har kun noe begrenset erfaring med Flatnose utgaven, denne fungerer ypperlig på Hjort men også på liten Elgokse som kun gikk 7- 8 m etter skudd,-kula satt i skinnet på motsatt side. Om jeg forstått riktig er Rundneset utgaven noe hardere og beregnet også for bruk i.458 Mag. Svenskene bruker den dog med fremgang også i sine Marlin 45-70. Mitt inntrykk er når man leser på Robsoft at de lader sine Marlin opp mot Max og til høyere trykk og fart enn i hvertfall jeg liker å gjøre.

Skulle jeg hovedsakelig jakte på elg ville jeg likevel valgt 405grs kule. I den farten jeg lader klarer jeg meg fint med konvensjonelle kuler fra Speer eller Rem. - men en Woodleigh i samme vekt er sannsynligvis det ypperste. 

Skutt noen dyr med Speer 400grs - og disse opplevde jeg som "bløte" men de gjorde jobben og var en trivelig bekjentskap med ypperlig presisjon i min litt eldre Marlin med microgroove. Får ikke tak i disse lengre, men har ellers ganske mange 405 Rem. liggende. Eneste minuset er at de mangler krymperille (for bruk i Lever-act.), men med forsiktig og riktig bruk av Dien går dette helt fint - riktig gode og billige kuler om du lykkes få tak i de.

 

Mye om kuler og erfaringer i .45-70 finner du ellers i "Marlin Owners" forum

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...