Jump to content

Identifisering av gammel rifle


underlang

Recommended Posts

Trenger hjelp til å identifisere ei gammel rifle. Den er 135 cm lang, men bestefar skal ha laget ny kolbe. Dermed litt usikkerhet rundt opprinnelig lengde og utforming av kolbe, men regner med han laget noe som lignet.

Denne har ligget på loftet i et etter hvert fraflyttet hus i et gammelt fiskevær. Et familiemedlem husket at bestefar i alle fall hadde rifla i 1940. Rifla var opprustet da den ble gjenfunnet før "sommerhuset" ble solgt ut av familien. Her er metallet svartlakkert etter at den ble "overhalt" for å henges på veggen som et minne fra det som var hjemstedet før de flyttet til ei øy med elektrisitet på 1950-tallet.

Løpet er 95 cm langt. Munningsåpningen er 15 millimeter. For meg fremstår det som om den kan ha vært ladet fra munningen, men ikke ta det for god fisk.

 

Nåværende eier ønsker å ha den på veggen i "lovlige former" (jf våpenamnestiet) og har anmodet meg om hjelp siden jeg er med i skytterlag og greier, men her må jeg be om hjelp.

Har sett tråder her om registreringsplikt eller ei på antikke våpen, men vet dessverre ikke om dette kan klassifiseres som antikt og om evt utskifting av deler kan bety noe.

Jeg er takknemlig for alle innspill.

20230325_185927.jpg

20230325_185936.jpg

20230325_190007.jpg

20230325_190140.jpg

20230325_190308.jpg

Link to comment
Share on other sites

Bakstokken er montert opp ned. Detter er ei hagle av typen Rolling Block. Den ser malt ut på stålet og jeg ser ingen merker som identifiserer den. Men mest trolig Kongsberg, Husqvarna eller Carl Gustav. Denne kan dere nok fint henge på veggen som den er. Men lag en enkel lås som gjør at det ikke bare er å plukke den lett ned :) 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Rugerdud skrev (1 minutt siden):

En slik ja, bare eldre da den har ikke "sikringen" i hanen som M22 hadde.

Da er det nok en Husqvarna. M22 var vel "noenlunde vanlig" i Norge, men de fleste er vel opprustet eller bare kastet. KVS skriver at KV ikke laget slike før M22, så om den er uten "sikring" er den nok svensk.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...