Jump to content

P.R.S.T tripod. Noe å legge penger i?


Kunnskap

Recommended Posts

Hei! 

 

Antar at du nok får mer stativ for pengene i fotobutikk enn jaktbutikk. Men vet ikke. 

Jeg har et slik: https://www.foto.no/sirui/109693/sirui-tripod-r-3213x-karbonstativ-kraftig-fotostativ-midtsøyle-og-skål

 

Med dette kulehodet: https://www.foto.no/sirui/123091/sirui-k-30-ii-kulehode-stativhode-med-arca-swiss-hurtigfeste

 

Dette blir en del dyrere grunnet kulehode. Men det var vel ikke med i lenka du delte heller? 🤔

 

Jeg kjøpte stativet for foto med tung speilrefleks. Mest brukt siste åra til kikkert å litt til rifle. 

 

Sirui er bra kvalitet ift. pris. Bortimot premium uten premiumpris. Foto.no har en drøss med trefoter både fra de å andre. Hadde kommet til å kikka litt rundt der også, før du evt. kjøper noe. 

 

Edit:

Jeg har også et mindre å lettere fra Sirui, det blir for vaklete til rifle. Så bør være noe lignende i grovhet/stivhet som det du så på og det jeg linka til. Om det er tyngre er jo egentlig bare bra, så lenge du ikke skal bære det langt. 

Edited by FreeSkier
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, Elgjaeger said:

Leofoto.com

Er det noen konkrete modeller som stikker seg ut som best egnet? Jeg har sett litt rundt etter en tripod til rifleskyting, men synes de virker både for tung og dyr til at de er aktuell. Det var jo et enormt utvalg fra Leofoto🤔

Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (10 minutter siden):

Er det noen konkrete modeller som stikker seg ut som best egnet? Jeg har sett litt rundt etter en tripod til rifleskyting, men synes de virker både for tung og dyr til at de er aktuell. Det var jo et enormt utvalg fra Leofoto🤔

Jeg kjøpte av Naturogfritid,  CT-3342 Feisol Tournament. Husker ikke hva jeg betalte, men siden har jeg sett det på tilbud til 2-3 tusen.
Det er karbon, og lett, og stivt. Bra nok til mitt bruk, selv om RRS folket kaller det ubrukbart. Jeg har jo et RRS kulehode oppå, og det er svinbra, men kosta vel mer enn stativet.
Uansett så har jeg brukt dette stativet mye, både til spotteskop og rifle. Det har fått en hel del juling, men tåler det bra. Det kommer enda sand ut av det etter Frankrike i fjor...

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, M67 said:

Bra nok til mitt bruk, selv om RRS folket kaller det ubrukbart.

Hva er det som ikke gjør disse føttene bra nok, hvis man ser bort i fra at ei rifle på 20kg må ha god forsikring om man stabler den oppå et stativ som bare tar 10kg last?

Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (2 minutter siden):

Hva er det som ikke gjør disse føttene bra nok,

Står ikke RRS på dem - Selges av Skytterlinken... Lignende ting - helt ubrukelig ;)


Spøk til side så er ikke alt som fins like bra kvalitet. Et stativ laget for et speilreflekskamera blir spinkelt med ei PRS-rifle oppå, og er en i tvil, så får en et stativ for ei rifle, om en kjøper et som er for rifle og skytebruk. Skal du kjøpe i en kamera/ kikkertbutikk, så må du vite hva du skal se etter.
Mange av stativene er jo samme stativ, med ulike navn/ logoer på, og til ofte veldig forskjellig pris, så om en er på budsjett så lønner det seg å undersøke litt. Skal en bare ha "ca. det beste" og driter i hva det koster, så er det bare å kjøpe RRS. Det er veldig bra saker.


 

K

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (9 timer siden):

Er det noen konkrete modeller som stikker seg ut som best egnet? Jeg har sett litt rundt etter en tripod til rifleskyting, men synes de virker både for tung og dyr til at de er aktuell. Det var jo et enormt utvalg fra Leofoto🤔

Jeg har denne: https://leofoto.com/products_detail.php?id=591

Veldig bra kulehode. Hadde jeg kjøpt igjen hadde jeg nok tatt den som har kun to deler i beina og er invertert selv om den blir lang i sammenslått stilling, hadde valgt samme type kulehode igjen.

 

Invertert: https://leofoto.com/products_detail.php?id=504

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Elgjaeger skrev (På 13.3.2023 den 21.13):

Leofoto.com har ganske fra tripoder

https://haarstadprecisionproducts.no/produkt/tripod-st-364clk-long/ Den heter vel strengt tatt leofoto st-364clk. Jaktet egentlig en RRS kopi på hvordan man justerer motstand i trefoten med en lang arm kontra små kuler. Om jeg bruker votter midtvinters eller svette hender på sommeren så opplever jeg god kontroll over rifla. Ingen av riflene mine er ekstremt tunge og med rifler under 8kg er jeg veldig godt fornøyd med stabilitet og funksjonalitet. 

 

 

Edited by The Modern Day Hunter
Link to comment
Share on other sites

Elgjaeger skrev (På 14.3.2023 den 18.17):

Hadde jeg kjøpt igjen hadde jeg nok tatt den som har kun to deler i beina og er invertert selv om den blir lang i sammenslått stilling

Ingen problemer å få tak i noen av modellene, men hva er fordelen eller grunnlaget for valget ditt?. Når du setter på kulehodet så ender du vel opp med noe som er like ustødig "mening basert på 0 erfaring". Eneste fordelen jeg kan se er at færre ledd i beina gir deg mulighet til å få ut trefoten raskere🤷‍♂️

Link to comment
Share on other sites

Færre ledd = enda stivere. Invertert = mindre sand og skit inni leddene, det meste av søla er på bakken. Invertert = lettere å dra ut beina og ledd/lås på «riktig plass». Og ja, har prøvd begge. Grunnen til jeg kjøpte den jeg gjorde var at de ikke hadde en like høy trefot med inverterte bein da jeg bestilte.

 

Kulehodet er meget stabilt, ingen merkbar svikt der. Når man setter en 12kg rifle på toppen er det beina som «flekser». Men karbonrøra er stive, så bra trefot. 

Edited by Elgjaeger
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...