Jump to content

PGW Timberwolf


Trugetur

Recommended Posts

Jeg ser at løpet til disse børsene er like tykke som låskassa ut mot litt over halvparten til løpslengden med fluting (vektreduksjon), der tykkelsen går i vanlig TRG dimensjon ut mot pipa.

 

Tenker at de har laget dette for å dempe mest mulig vibrasjon under skuddet, og samtidig for å holde vekten på lik linje til konkurrentene. Riflene skal etter dette være mer presis enn AI og TRG med garanti under .75moa.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde grått mye om jeg hadde kjøpt ei sånn rifle og den ikke holdt 0.75moa. Det er enkelt å få til, og en "billig" garanti gi. Og nesten umulig for kjøper å komme igjennom med om den ikke holder...


AIen min skyter 0.3-0.5 med 260Rem-pipa, og 0.5-0.7 med 338LM. Følelsen jeg sitter igjen med da er at 260-pipa faktisk ikke går bedre, men med 338en så er jeg mer på "her trengs det trening"-planeten.
TRGen gikk originalt også rundt 0.3-0.5 på 5-skuddsgrupper - jeg skjøt 90 skudd over 2 dager der ingen var utenfor en 90mm (1moa) sirkel på 300m. Denne pipa er mer i 0.7-1moa nå, etter ca 5000 skudd. Custompipa som stod i til i går har holdt 0.3 moa lenge (jentungen skjøt 10 testgrupper med snitt 10.8mm for ei uke siden)

 

Kan jeg spørre hvorfor du har sett deg ut denne rifla, og ikke noe som er enklere å kjøpe? 



 

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk testet PGW Timberwolf i 2011/2012 om jeg ikke husker feil år.. selve riflen ble utviklet for det Canadiske forsvaret i 2001 og ble valgt av Canada i 2005..

 

I 2022 så ble PWG Timberwolf vraket som MCMS alternativ i Canada til fordel for SAKO TRG M10.. 

 

På lik linje som AI AXMC.. SAKO TRG M10.. Voere X3.. Barrett MRAD og PGW Timberwolf med flere produsert for å svare til kravene til USSOCOM Precision Sniper Rifle.. 

 

Timberwolfen fikk det dessverre ikke til å trigge "må ha muskelen" min og jeg hadde valgt AI eller M10 hver eneste gang foran den..

 

Tøft med spiralflutet løp.. men det var det.. angående presisjons garantien så bør de fleste rifler i dette segmentet prestere 0.75moa.. og bedre.. jeg vet i hvert fall at min M10 gjør det..

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Tråden startet kun av interesse til PGW med et snev av litt kjedsomhet.


Jeg har hørt om at forsvaret der borte har gått over til TRG M10. Måtte ha vært den nedturen for det kanadiske PGW, CADEX osv., tom. har de såkalte kanadiske „Rangere“ nylig fått Sako fabrikken til å produsere T3X Arctic for dem som nå lisensproduseres i kanada.

 

Så egentlig er Sako verdens ledende, når det gjelder det kaldhamrede stålet og ikke minst mekanismen. Jeg har forresten bestilt en original foldekolbe til min TRG, så det blir ingen chassis på den. Må holde den i „production“.😏

Link to comment
Share on other sites

Sunnmøring skrev (2 timer siden):

angående presisjons garantien så bør de fleste rifler i dette segmentet prestere 0.75moa.. og bedre.. jeg vet i hvert fall at min M10 gjør de

Min gamle Sauer, kasta sammen uten momentnøkkel, og med ei pipe som har passert 4000 skudd gjorde nesten det nå nettopp... 

IMG_2321.jpeg.40b1e8724df690328c1aed47743c15ef.jpeg

Prøver litt med reim, og ingen 6-skuddserier var over 25mm, etter 24 skudd var hele gruppa 45mm.

 

Venter på to nye piper,begge faktisk spiralfluta. Det ser kult ut, helt til alle har det ;) I mellomtiden tyner jeg den "gamle" IBI-pipa.

 

Trugetur skrev (1 time siden):

Så egentlig er Sako verdens ledende, når det gjelder det kaldhamrede stålet og ikke minst mekanismen. Jeg har forresten bestilt en original foldekolbe til min TRG, så det blir ingen chassis på den.

Det er nok ikke mye som er "over" en god TRG, enten den heter 22, 42 eller M10. Du kan jo hive et spiralfluta løp på den ;)

 

Trugetur skrev (1 time siden):

Må holde den i „production“

👍

 

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, Trugetur said:

Tenker at de har laget dette for å dempe mest mulig vibrasjon under skuddet,

Det tviler jeg veldig sterkt på. Det er nok bare gimmik. Personlig synes jeg det ser rart ut på et rifle løp. Det minner litt for mye om vridd smijern. Men jeg er nok bare miljøskada som gammel smed😂

Link to comment
Share on other sites

Spiralfluter er bare for show, for å vise at "dette kan vi" - en demonstrasjon av maskineringsmuligheter. Såvidt jeg kan forstå vil pipa være mindre stiv enn ei som er rett fluta. Uten at stivhet betyr så mye på så tjukke piper. Det er massen som demper svingninger, mer enn stivhet.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Trugetur skrev (1 minutt siden):

Meningen er vel også at det kan flutes et lengre område med spiralfluting, dvs. gi løpet større overflate til kjøling.

Vi modellerte det der en gang - var en med Comsol, og kompetanse, flutingen (rett) reduserte kjølingen. Det skyldes at varmeovergangen i de typiske temperaturområdene for piper (60-160°C) først og fremst er avhengig av lufthastigheten over stålet, og flutene (når vertikal konveksjon på tvers av ei vannrett pipe) er akkurat passe store til å bremse lufta, og gi redusert varmeovergang. Stiller du den loddrett vil det hjelpe bittelitt.

Skal du maskinere for varmeovergang må du lage "mikro-dimples", på nivået at ei jevn røff overflate ganske enkelt er det beste. Svart farge vil også hjelpe litt. Dypt flutet og polert er verst. Skal du ha nytte av store (mm) mønster, så må lufthastigheten vesentlig opp ifra naturlig konveksjon.

 

En oppsummering fra "Varmint Al" back in the day

 

CONCLUSION ON BARREL FLUTING....

  • When comparing two barrels of equal weight, length, and material but one is solid and other is fluted, the fluted barrel will have:

    •  A larger diameter

    • Greater stiffness (depending on how the extra diameter/weight is distributed)

    • Vibrate at a higher  frequency (depending on how the extra diameter/ weight is distributed)

    • Less muzzle sag (depending on how the extra diameter/ weight is distributed)

  • Fluting a solid barrel will:

    •  Reduce its weight

    • Reduce its stiffness

    • Increase its natural frequency of vibration

    • Decrease its muzzle sag.

  • Reducing the weight of a barrel by fluting makes a stiffer barrel than reducing the weight by decreasing its diameter.

  • A shorter barrel of the same section, solid or fluted, will sag less and vibrate at a higher frequency.

Jeg har flere flutede piper, og flutede sluttstykker, begge deler både spiral og rett. Jeg tror at det har noe for seg på sluttstykker, mhp. drit som havner i flutene istf å låse opp sluttstykket, og reduksjon av friksjon. På piper er jeg redd den eneste effekten er på utseendet, og prisen...

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Men jeg stusser noe til PGW sitt konsept med spiralfluting. Det er mulig at de spiralflutet den overtykke stive 2/3 delen på løpet for å gi mest til fluting, der den resterende lengden ikke kunne ha samme dimensjon og fluting pga. spesielle lyddempere som skal dras 1/3 over løpet.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Trugetur said:

Men jeg stusser noe til PGW sitt konsept med spiralfluting.

Hvis du liker det så er det vel ingen ting annet som teller😉. Da er det ikke noe å lure på? Stoff og stil er design! Sånn er det bare! Det gir ingen mening i å lete etter noe okkult og magisk ved det...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...