Jump to content

Løse tanker og spørsmål fra en glad amatør som lader 6,5x55


Østledningen

Recommended Posts

Ikke alle spørsmål som behøver en egen tråd, så jeg tenkte å spørre litt og høre litt ang hva jeg lurer på etter å ha ladet i ca 8 uker.

Kronograf har jeg kjøpt meg også. En magnetospeed som bekrefter at jeg får ganske riktige "simuleringer" med gordons reloading tool.

 

Alt er skutt med en S&L Victory i 6,5x55. med 43cm pipe (ja du leste riktig) samt Zeiss V8 2,8-20X56

 

1.) Flottet meg å skøyt opp det jeg hadde igjen av en eske med RWS evo 10.1g jaktammunisjon. En ammunisjon jeg aldri har likt igrunn. Ujavne settedyp på kulene og så har jeg slitet litt med klikktabell. Nå skjønner jeg jo hvorfor. Utgangshastighet snitt på 659ms og ES på 25 (5 skudd). Jeg ble litt sjokkert. Til sammenligning går Oryx silencer ut med v0 på 736 og ES på rundt 10. Vesentlig mye bedre.

Nå blir det hjemmeladet Norma bondstrike fremmover...

 

Screenshot_20230115_152804_Sheets.jpg.6f832da76589027c996d4e5def11b325.jpg

 

 

 

2.) Hva er egentlig god presisjon? Til trening har jeg funnet meg en god oppskrift. Hornady eld-m 100gr satt til 73,3 COL og med 46 grain N550 bak.Gir V0 på 837 m/s. (ES under 10) er midt på treet mtp trykk og har grei rekyl. Har funnet at denne også gir best presisjon. Pusher jeg kula opp mot maks i fart gir den dårlig presisjon. Og ned i kruttvekt begynner det å sote litt. Uansett... Jeg sliter med å klare samlinger på under 30mm med dette (3 skudd). Burde jeg ikke klart bedre? Eller kan jeg skylde på litt dårlige avtrekk og store svarte siktepunkt? (100m skiva på løvenskioldbanen)

30mm er godt nok for meg det altså. Til stående/sittende trening på 100m er det rikelig. Men er ikke dette litt for dårlig om man skal strekke holdene?

 

FB_IMG_1673793136569.jpg.0c482dd68a163e0814d77262c59e3d2b.jpg

 

3.) Tok med en trugetur og satt opp en pappblink på 500m her om dagen. (blinken datt ned før jeg skulle skyte, så det ble noen kilometer på truger kan man si.) 41 klikk på kikkerten opp. null vind og 0 grader. 3 skudd som jeg følte gikk ganske bra egt. Bort å kikke på blinken. kun 1 skudd veldig høyt i pappen (standard 100m skive). Hvor de resterende ble av vet jeg ikke??

blir 100 grain kule alt for lett å bruke til 500m? Jeg skyter repeterbart 15cm gong på 350m uten problem, så jeg tror ikke avtrekkene har vært problemet. Ei heller ikke klikktabellen. Det var veldig lett yr, men dette skal vel ikke påvirke så mye?  tanker?

 

Screenshot_20230115_153503_Gallery.jpg.b420ab6bfcd8d777c15f3f68b321575a.jpg

 

4.) Lydemper som løsner hele tiden? Har en Hausken JD151 på børsa. Jeg skjønner at den ser mye trykk og munningsflamme pga det korte løpet. Men den løsner hele tiden. Svært irriterende. løpet ble gjenga spesifikt til denne demperen M14x1 6H og demperen sitter svært fint. Akkurat klaring i gjengene til å skru den på, og svært lite slark mens man skrur. Noe man kan gjøre for å hindre at den løsner hele tiden? Skru hardere?

 

5.) Forslag til hva jeg bør gjøre for å forbedre presisjonen på mitt hjemmerulla? (ES er under 10, men jeg sliter med å få ELD-M 100/130 og scenar 123gr til å gå under 30mm samlinger)

Kjapt forklart gjør jeg følgende

Norma hylse. Engangsskutt.

deprimer og wettumbler med stålpinner. tørker.

Fullsizer med Hornady Match grade dier. Fullsizer  slik at de akkurat går inn i børa mi uten motstand. dvs ikke Helt ned i hylseholderen med dia. (bumber skulder ned 0,05mm)

inn med MagTech tennhette (ikke hatt problemer med de enda)

Bruker Utbyttbare bushinger slik at jeg har nøyaktig 3 tusnedels tomme kulehold (Neck tension)

fyller med krutt. +- 0,1 grain nøyaktighet.

Setter kula til hva Kuleprodusent anbefaler av COL. (Har ikke testet forskjellige settedyp enda. kun kruttmengder)

skyter.

 

Hva bør jeg endre på eller begynne med? Teste forskjellige settedyp? Sortere messingen på vekt?

Screenshot_20230115_153016_Snapchat.jpg

Link to comment
Share on other sites

Trening blir aldri feil.

For å teste presisjon må du skyte langt mer enn 3 skudd.

!0 skudd serier er et greit startpunkt. Konsistent hastighet er et godt tegn, det samme er ladevekt litt under maks. Om du er sikker på at det ikke er operatørfeil så prøv andre kuler og kulevekter, hvert løp har sine favoritter.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes det høres ut som du har en god rutine for ladingen. Jeg tror ikke du vil vinne noe vesentlig ved å komplisere ladeprosessen din. 

 

En S&L i 6,5x55 bør være kapabel til bedre presisjon. Men ikke alltid; min hadde rare slengere som viste seg å skyldes et beddeproblem, skjev blokk. Nå er den fin! 

 

Mine forslag:

 

Skyt noen serier på papp. Godt brukte, men moderat vedlikeholdte elektroniske skiver kan være meget misvisende. Det er fullt mulig at presisjonen din faktisk er bedre enn du tror.

 

Evt; bytte kule. Dette er den store variabelen mtp presisjonspotensiale.

 

100- grs kula kan tenkes å respondere bedre på et raskere krutt, som N140, N11 eller noe slikt. 

 

Link to comment
Share on other sites

Hvis du er ute etter hastighet må jeg bare si at 43 cm pipe i 6,5x55 er (veldig) kort. Jeg mener å huske fra tester i Jakt at RWS Evo 10,1 gram har slapp hastighet, så det du har målt er helt i henhold til forventet. Norma Oryx 156 grs derimot, har god hastighet både i Silencer- og standard-versjon. Jeg har kronografert 773 m/s i 53 cm pipe.

 

3 cm samlinger med 3 skudd på 100 m er greit, men heller ikke mer. Jeg tror du med å "fintune" ladningene dine kan oppnå bedre. Altenativt forsøke med en annen kule. Det du lister opp under pkt. 5 er helt o.k, liten vits i å dille mer der. Men du bør testskyte på papp, og med en klistrelapp som blink. (La trådkorset tangere to av sidene).

 

Her er mitt beste resultat med 100 grs Lapua FMJ ladet med 41 grs Vv N140 og col 70,0 mm (Norma og Federal-hylser) som ga hastighet 844 m/s:

image.jpeg.406dc3cd6e1e45912776888646f2da42.jpeg 

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

Per-S skrev (25 minutter siden):

Trening blir aldri feil.

For å teste presisjon må du skyte langt mer enn 3 skudd.

!0 skudd serier er et greit startpunkt. Konsistent hastighet er et godt tegn, det samme er ladevekt litt under maks. Om du er sikker på at det ikke er operatørfeil så prøv andre kuler og kulevekter, hvert løp har sine favoritter.

Skyter som regel 5 skudd. På bildet hadde jeg ladet 3 og 3 . bare for å finne maks mtp kammertrykk. men jeg tar det med meg vidre. 10 skudd i skiva viser jo mye bedre "samlingspotensiale" enn 3.

 

spindrift skrev (6 minutter siden):

Jeg synes det høres ut som du har en god rutine for ladingen. Jeg tror ikke du vil vinne noe vesentlig ved å komplisere ladeprosessen din. 

 

En S&L i 6,5x55 bør være kapabel til bedre presisjon. Men ikke alltid; min hadde rare slengere som viste seg å skyldes et beddeproblem, skjev blokk. Nå er den fin! 

 

Mine forslag:

 

Skyt noen serier på papp. Godt brukte, men moderat vedlikeholdte elektroniske skiver kan være meget misvisende. Det er fullt mulig at presisjonen din faktisk er bedre enn du tror.

 

Evt; bytte kule. Dette er den store variabelen mtp presisjonspotensiale.

 

100- grs kula kan tenkes å respondere bedre på et raskere krutt, som N140, N11 eller noe slikt. 

 

hmm.. Ja jeg tror absolutt børsa har potensiale. Jeg har skutt svært lite på papp med den. men det er nok noe jeg burde prøve mer av. Skøyt 3 skudd på 13mm med Norma trainer på papp med den mens jeg lå å frøys i snøen. Så at den klarer bedre en 30mm samlinger. det vet jeg.

 

Kanskje kombinasjon litt sliten elektronikk og stort siktepunkt ødelegger litt for meg?

 

Raskere krutt er også et godt innspill! Hadde håpet at jeg skulle klart meg med N550 til all 6,5 ladingen min. Men det skader ikke å prøve :)

Link to comment
Share on other sites

Sølvrev skrev (4 minutter siden):

Hvis du er ute etter hastighet må jeg bare si at 43 cm pipe i 6,5x55 er (veldig) kort. Jeg mener å huske fra tester i Jakt at RWS Evo 10,1 gram har slapp hastighet, så det du har målt er helt i henhold til forventet. Norma Oryx 156 grs derimot, har god hastighet både i Silencer- og standard-versjon. Jeg har kronografert 773 m/s i 53 cm pipe.

 

3 cm samlinger med 3 skudd på 100 m er greit, men heller ikke mer. Jeg tror du med å "fintune" ladningene dine kan oppnå bedre. Altenativt forsøke med en annen kule. Det du lister opp under pkt. 5 er helt o.k, liten vits i å dille mer der. Men du bør testskyte på papp, og med en klistrelapp som blink. (La trådkorset tangere to av sidene).

 

Her er mitt beste resultat med 100 grs Lapua FMJ ladet med 41 grs Vv N140 og col 70,0 mm (Norma og Federal-hylser) som ga hastighet 844 m/s:

image.jpeg.406dc3cd6e1e45912776888646f2da42.jpeg 

Jegg. jeg vet at det er kort. ville ha den kort mtp at børsa blir 90% brukt til trening/jaktfelt og kommer aldri til å skyte en elg i hele sin levetid. At jeg ikke kommer opp i noen monsterhastighet plager meg ikke. Så lenge man vet utgangshastigheten kan man helt sikkert skyte langt med 43cm pipe også :)  Jeg tror du har helt rett mtp papp. Blir mye lettere å sikte riktig på en slik klistrelapp enn på en stor svart "tallerken" på banen. Kan noen være noen mm å hente her :) 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...