Jump to content

hva tåler drillingen av hagleammo


Arox

Recommended Posts

kjøpte en sauer&suhl drilling i kal 12/70, 222 i sommer som ikke er helt ny, nå lurer jeg litt på hva denne tåler av hagleammo, jakter en del rådyr og rev så hadde vært greit å bruke noe som gir litt punch. har en del ammo som er merket 1050 bar i bly, går dette greit i hagleløpene? kan jeg skyte f.eks Ammox i den?

 

kan ta bilder av kammeret etterhvert om det skulle være til hjelp

Link to comment
Share on other sites

Er det en eldre drilling er den vel testet for 740 bar- så da bør du vel forholde deg til det. Er den testet for 1050 bar burde den muligens ha 76mm kammer? For øvrig dør rådyrene like god med ammunisjon merket <740 bar.. East Germany (shotguns.se)  Bilder av merking er greit, der ser en produksjonsår og "proofmarks"  Står det 1050 bar på kammeret er det jo bare å skyte...

 

At enkelte ammunisjonsprodusenter leverer "høytrykkspatroner" i 70 mm er en u-ting- både i bly og stål, men de dekker seg bak at det er bruker som må passe på hva en putter i børsa.

På samme vis er det vel også med gammel Krag, vanlig 6,5x55 smeller den også- men over tid er det ikke å anbefale. Skyt standard 12/70 i denne du- rev, rådyr og skogsfugl blir ikke mer død enn "død" 😉

Edited by asterix
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jeg vet ikke hvilke forventninger du egentlig har til bruk av hagle på rådyr, men jeg er skeptisk til å strekke holdet over 25 m (med blyhagl), uansett hva reklamen for nye revolusjonerende haglpatroner lover. Så lenge det er lov vil jeg bruke blyhagl US # 2 og 3), ditto vismuth med skuddavstand maks. 20 m, eller "standard" tungsten matrix som ikke koster skjorta (AmmoX koster 89 Euro/10 stk.). Livet har lært meg at om noe virker for godt til å være sant, så er det gjerne det.... 

 

Sitat fra produktomtalen:

"AmmoX Premium Tungsten er hagleammunisjon ladet med tungsten som har høyere egenvekt enn bly 18.3g/cm3, og som derfor gir ammunisjon som holder bedre på farta og gir betydelig høyere gjennomtrengningsevne, også på lengre avstander. Ammunisjonen er i tillegg ladet med en spesiell forladning som gir ekstra trang sverm, og dermed god nok dekning til å strekke holdet ut over det som jegerprøveboka antyder."

Link to comment
Share on other sites

har skutt en god del rådyr med hagle, oftest med knall og fall, jeg spør etter hva hagleløpene tåler av ulike ammotyper, har diverse liggende så greit å vite

 

har foresten skutt en del med ammox,  trang fin sverm i halvautomathagla på 40m på pappskive, men aldri skutt på vilt med denne på over 30m, gjennomskyting på det siste rådyret jeg skjøt på ca 20m med ammox

Link to comment
Share on other sites

Arox skrev (16 minutter siden):

..., jeg spør etter hva hagleløpene tåler av ulike ammotyper, har diverse liggende så greit å vite

Ja, jeg ser du spør om dette, og synes @asterixhar gitt et utfyllende svar. Er det en eldre drilling kamret for 12/70-patroner er det dumt å ta noen sjanser om du da ikke finner noen merking som angir max trykk. Jeg antar dette våpenet har en viss verdi?

 

Du skriver også "tenker å skaffe patroner til rådyrjakt til neste år som er mere egnet, men hva med tungsten, som f.eks ammox?", og det er det flere andre har kommentert på. Poenget med bruk av hagleløpene er vel en stor og jevn sverm på korte hold?

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...