Jump to content

6,5 creedmoor eller "kort" 6,5x55


Curious

Recommended Posts

Hei!

Forelsket meg i en stokk, men blir da avhengig av å bruke aics magasin. Bruker jeg aics uten forontplate så kan jeg lade opp til 75mm coal, men om dette blir ett problem når jeg vil bruke 130gr GT eller DL har jeg ingen anelse om. Når jeg lada til saueren så viser ladeboka at jeg hadde 79mm coal på 130gr DL. 

 

Takker for innputt. 

Link to comment
Share on other sites

Friflukten er ikke et problem. Putter man et 6.5x55-løp i ei kort kasse så er den vel custom uansett, og friflukten akkurat det du vil? Frifluktens betydning har jeg forøvrig inntrykk av er sterkt overdrevet.

Jeg har ikke erfaring med "kort" 6.5x55 selv, men vurderte det en stund, og kjenner mange som har brukt det. Iht dem så fungerer det fint, men alle har sluttet med det, og gått over til andre kalibere, stort sett 6.5CM eller 260Rem.

 

Selv valgte jeg 260, nettopp pga hylser. Skal man ha 1000-vis av hylser i omløp, som man må ved noenlunde aktiv konkurranseskyting, så er CM-hylser en betydelig kostnad. 308-hylser som omformes mens man likevel sizer finner man på banen til 0-kroner, eller kjøper engangsskutte for et par kroner. 

Skulle jeg bare kose/ finskutt noen få hundre skudd i året tror jeg at jeg hadde tatt bryet og kostnaden med 6.5CM eller kanskje heller 6.5x47L.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Takker for svar alle sammen!

Må innrømme at jeg brått ble usikker på hvilken vei jeg skal gå og da er det kanskje best å stå litt bakoverlent og vurdere saken. Stokken som jeg ønsker å bruke kan benyttes med Remington 700 La og da kom brått tvangstankene trengende på. 

Hansen lager jo låskasse med samme avtrykk og da kunne jeg brukt 6,5x55 som jeg allerede har masse hylser fra (dfs tida). Lager han kassen så har jeg jo mulighet for ett ekstra sluttstykke med større støbunn som gir muligheter for eksempelvis 300prc eller 7mm prc i fremtiden. Det jeg taper på løsningen er jo 10 skudds magasin, men rent kostnadsmessig er det snart ikke spørsmål......

 

Antatt levetid 6,5 cm / 6,5SE piper = 3200skudd

Norma 6,5 creedmor GT = 24,95kr pr skudd ->3200skudd*24,95kr)=79840kr

Norma 6,5x55 GT =11,98 kr pr skudd--> 3200skudd * 11,98kr =38 080kr

 

Kostnadsbesparelse = 41 760kr 

Klart noe lader man jo selv, men som @M67 poengterte så blir 6,5 cm faktisk merkbart dyrt.

Edited by Curious
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...