Jump to content

Er Colt 1911 Gold cup 22la noe og sattse på?


SimenLofoten

Recommended Posts

Screenshot_20221117-235756_Chrome.jpg.8653302d2ebb29981de907d3efb59c8b.jpgHallo karer.

Har begynt med pistol skyting og skal kjøpe meg en 22 pistol type Militære pistol.

I klubben har vi pressisonspistoler.

Men dette er ikke noe jeg liker og bruke.

Har kjøpt meg en CZ model 75 i 9mm

Men må han noe og trene med i vinter, på innebannen.

Vuderer en Colt 1911 Gold Cup.

Har noen, her inne noe erfaring, med disse?

 

Link to comment
Share on other sites

Har hatt en sånn, men endte opp med å bytte den i en Browning Buckmark, som i mine øyne (evt. hender) er en mye bedre pistol. Bedre avtrekk, lengre siktelinje, pluss at det på min 1911 ikke var justerbare sikter.

Jeg skyter ihvertfall mye bedre med Buckmark-en, selv om 1911-en jo ser veldig bra ut ;) 

 

Nå er det sikkert mulig å oppgradere 1911-en, men det ble til at jeg byttet den ut.

Link to comment
Share on other sites

Har en slik Colt Gold Cup selv og vil ikke anbefale den overhodet. 

Den har justerbare sikter ja, men av heller dårlig kvalitet og konstruksjon. Selve pistolen slites og temmelig kraftig etter noen tusen skudd . Min har ca 1 mm slark i sleden når den er kamret og enda verre åpen.

Er et pent våpen og greit til å skyte blikkbokser og annet rask med for morro men heller ikke mer.

Vil som nevnt ovenfor heller vurdert Buckmark om budsjettet strekker til.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Det høres jo ikke særlig lovende ut, å jeg som fikk lyst på en sånn etter å ha prøvd en for noen uker siden. Fikk lyst på en 1911 i 22, kan jo være kjekt å ha i tillegg til S&W mod 41 som jeg er veldig fornøyd med. 

Den jeg prøve var jo relativt ny og helt grei å skyte med, men det er klart en gjør seg jo opp mer og bedre erfaring etter noen tusen skudd. Slitasje bør vel nesten ikke være merkbar før det er snakk om veldig mange tusen skudd på en 22 pistol, trodde og håpet at den var av relativt bra kvalitet men tvilte litt siden den var så pass rimelig ny og en får jo ofte det en betaler for. Får se om jeg finner en annen 1911 i 22 då. 

Link to comment
Share on other sites

En skulle jo tro at det borget for en viss kvalitet når det er Walther som produserer de på lisens, men dessverre.  Nå skal det sies at min  har gått temmelig mange tusen skudd, men en burde i det minste forventet at ikke sleiden gnager seg selv opp hvilket er tilfelle med den jeg har.

Nå skal den straks byttes ut med en Smith 41 PC,  så da slipper en mer irritasjon. 

Alernative 1911 i .22 er det jo ikke mange av dessverre. Browning har vel en som er noe krympet og så er det vel GsG og Chiappa som er på markedet her på berget. Alternativet er kanskje en "riktig " 1911 med en velfungerende .22 topp om det lar seg skaffe. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

YH skrev (29 minutter siden):

En skulle jo tro at det borget for en viss kvalitet når det er Walther som produserer de på lisens, men dessverre.  Nå skal det sies at min  har gått temmelig mange tusen skudd, men en burde i det minste forventet at ikke sleiden gnager seg selv opp hvilket er tilfelle med den jeg har.

Nå skal den straks byttes ut med en Smith 41 PC,  så da slipper en mer irritasjon. 

Alernative 1911 i .22 er det jo ikke mange av dessverre. Browning har vel en som er noe krympet og så er det vel GsG og Chiappa som er på markedet her på berget. Alternativet er kanskje en "riktig " 1911 med en velfungerende .22 topp om det lar seg skaffe. 

Det er kanskje ekstra viktig med bra renhold og ei glatt olje så slitasjen blir redusert på disse då. Jeg fikk ei spesiell olje av en kammerat, den skiller seg når den står ei stund så den må ristes før bruk. Skulle lage en veldig glatt overfalte, husker ikke navnet på den, men det var noe kostbare spesial greier.  Bruker den på min mod 41. 

Men sant som du sier, en forventer litt når Walther setter navnet sitt på det. 

Du får deg en veldig flott og god pistol med en S&W 41 PC. 

Link to comment
Share on other sites

Det er viktig med god olje og puss ja, dog like full så er slitasjen der. Nå har min gått mange runder igjennom, så der er kanskje et ekstremt tilfelle selv om den har hatt jevnt puss og stell .Men uansett så er toleransene i  utgangspunktet for slappe i disse våpnene og aluminium mot aluminium vil uansett slites ved bruk. Det er ikke en "riktig " 1911 i  konstruksjon heller i og med at løpet er fast i rammen og kun avtrekksmekanismen er 1911. Så en kan si at det er en hybrid mellom en Walther P22 og en 1911. 

Og ja, jeg ser virkelig frem til å få en model 41 i hus, selv om den er noe i overkant priset om dagen.

 

Link to comment
Share on other sites

Razorback skrev (1 time siden):

Er ikke nesten alle 22LR 1911 laget på samme fabrikk i Zamac/potmetall/sink hvis jeg ikke husker helt feil….?

 

Som jo ikke akkurat gjør underverker for holdbarheten ref slitasje nevnt ovenfor kontra x antall ganger 9mm gjennom pistol laget i stål…

Lisens Coltene er etter hva jeg vet laget i såkalt silumin/zamac i rammen og maskinert aluminium sleide. 

Største problemet er toleransene mellom de to delene er for slappe slik ar det er rom for bevegelse både horisontalt og vertikalt.  Noe som erger inn i margen på en gammel cnc/maskinarbeider....

Link to comment
Share on other sites

Til 6k+ ville jeg heller legge inn et "Colt Ace" søk på finn og smurt meg med tolmodighet.

Og så ville jeg kjøpt et ekstra 1911 konverteringssett type "Marvel" til Ace'en i tillegg hvis det er behov for matchpresisjon.

 

 

Edited by Torf
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

YH skrev (12 timer siden):

Har en slik Colt Gold Cup selv og vil ikke anbefale den overhodet. 

Den har justerbare sikter ja, men av heller dårlig kvalitet og konstruksjon. Selve pistolen slites og temmelig kraftig etter noen tusen skudd . Min har ca 1 mm slark i sleden når den er kamret og enda verre åpen.

Er et pent våpen og greit til å skyte blikkbokser og annet rask med for morro men heller ikke mer.

Vil som nevnt ovenfor heller vurdert Buckmark om budsjettet strekker til.

skjønner budsjettet er der, men jeg har lyst på en 1911 stil pistol, da jeg har en CZ 75 9mm så denne skal være vinter pistolen til innendørs banen. men det finnes kansje noe bedre er villig til og bruke opp til 10k men ikke noe særlig mere :P 

Link to comment
Share on other sites

Har kun prøvd Smith sin .22 av de nevnte. Den er også laget av Walther/Umarex så jeg er usikker på kvalitet. SIG P322 får jo mye skryt av diverse youtubere ser jeg, bedre enn Glock 44 er eneste jeg har klart å konkludere ut fra det. Ruger SR er angivelig solid nok, men sies å ha tungt avtrekk ut av boksen. ISSC har vel et heller frynsete rykte uten at jeg skal være skråsikker. 

Browning 22/45 er vel det nærmeste du kommer 1911 hva gjelder ergonomi og er jo noe som uten tvil fungerer. 

De har jo også en 1911 i .22 som er gått  ut av produksjon nå, men kanskje kan det spores opp et eksemplar fremdeles.  Den er krympet med 15% i størrelse i forhold til en original 1911 og er i aluminium den også. 

 

Men siden du allerede har CZ 75 kan jo et Kadet sett være løsningen? Vel og merke om du klarer å finne et for salg....

Edited by YH
Alternativ forslag
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Colt Gold Cup som er ca et halvt århundre gammelt. 

Til den har jeg tre topper: 45ACP, 9mm og 22LR.

Pistolen har gått tusener på tusener av skudd i alle 3 kaliber. Og ingen merkbar slitasje. Pistolen er tight og fin.

Avtrekket er fantastisk.

Jeg har også rørtenger av typen Pardini, men når det kommer til ren skyteglede så har jeg få pistoler som får meg til å smile like mye som min Gold Cup.

Når jeg har nådd mine klassekrav i feltløypa (med Pardinien), så bruker jeg gjerne Gold Cupen resten av sesongen. Taper kanskje 2-4 poeng vs når jeg bruker Pardinien, men det bryr meg ingenting.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Vil tro at de 1911 i .22lr som eksisterer på markedet aldri har vært tiltenkt konkurranseskyting i det format som foregår her til lands,  men mer for rekreasjon og morro. Hvilket de er greit egnet for, men når en passerer 10k runder gjennom er historien en helt annen. En ekte 1911 med f.eks et Nelson Custom konverteringssett er adskillig mer egnet, men da er prisen adskillig mer enn de 6-7 tusen en lisens Walther koster. 

For min egen del er det slutt på morroa med lisens Colt, den går snart til resirkulering og erstattes av noe i litt høyere kvalitet. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder denne 1911 Gold Cup saken i 22 LR fra Walther så har jeg googlet mye de siste 24 timer og sett på mange mulige alternativ :-)  

Den er fin og se på, kjekk å skyte med, veldig billig å kjøpe. Byggekvaliteten står i forhold til prisen, så blir på en måte spørsmålet. Skal en bare kjøpe en sånn å bruke den og ha det gøy til den er utslitt for så å kaste/destruere den og kjøpe noe annet, eller skal en kjøpe en skikkelig Colt Gold Cup eller en annen kvalitets 1911 med konverteringssett til 22LR med en gang. Tilgangen på våpen er ikke helt på topp nå i disse tider, og det har også vert en forferdelig prisstigning på nye våpen de siste 6-7 åra, så det kan vel ta litt tid før det dukker opp noe bra alternativ til under 15-20 000 vist en skal ha en 1911 i 22LR.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det grunnleggende problem med en 1911 i .22lr er jo at det er lite futt i kaliberet til å dra en sleide i stål uten at en konsekvent skyter minimag eller annet sint ammo. Derav er det nok at valget til de som lager disse er aluminium eller lignende legeringer. Er vel bare Browning sin kokvaskede som er i høykvalitets aluminium av typen 7075 T6 og selv den er ikke i produksjon lengre. 

Løsningen for å komme under den pris du nevner er feks en Springfield eller BUL  og et Advantage Arms Target konverteringsett. Kjøper en brukt selve pistolen kommer en vel en god del ned i pris og.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Nils Søvik skrev (18 timer siden):

Når det gjelder denne 1911 Gold Cup saken i 22 LR fra Walther så har jeg googlet mye de siste 24 timer og sett på mange mulige alternativ :-)  

Den er fin og se på, kjekk å skyte med, veldig billig å kjøpe. Byggekvaliteten står i forhold til prisen, så blir på en måte spørsmålet. Skal en bare kjøpe en sånn å bruke den og ha det gøy til den er utslitt for så å kaste/destruere den og kjøpe noe annet, eller skal en kjøpe en skikkelig Colt Gold Cup eller en annen kvalitets 1911 med konverteringssett til 22LR med en gang. Tilgangen på våpen er ikke helt på topp nå i disse tider, og det har også vert en forferdelig prisstigning på nye våpen de siste 6-7 åra, så det kan vel ta litt tid før det dukker opp noe bra alternativ til under 15-20 000 vist en skal ha en 1911 i 22LR.

målet er og kjøpe meg en ny CZ shadow 2 med 22 ombygging også, men har ikke budsjett for det enda men mot slutten av 2023 håper jeg penge pungen sier ja

 

Link to comment
Share on other sites

Den Taurusen ser jo interessant ut, spesielt med mulighet for rødpunkt. 

Men er mer skeptisk til låsemekanismen for løpet og det at det ser ut som om det er aluminium rails i rammen. Så en video hvor det gjentatte ganger ble dratt i sleiden og må si at lyden av bevegelsen ikke var noe jeg ble entusiastisk av. For en som lever av å lage ting med glideflater så må jeg si jeg nesten grøsset........

Link to comment
Share on other sites

Nå må det vel sied at det meste fra Taurus er kopiert fra andre kjente merker, og ikke nødvendigvis gode kopier heller...

 

Samt at reviews fra amerikanere bør tas med en solid spade med salt... Nok eksempler på at de mener middagstallerken-spredning på 15m er god presisjon, og synes alt som ikke er amerikanske er søppel.

 

Ta gjerne søk her inne på ting, da er det ihvertfall folk med litt mer lik forutsetning og oppfattelse.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Razorback skrev (19 minutter siden):

Nå må det vel sied at det meste fra Taurus er kopiert fra andre kjente merker, og ikke nødvendigvis gode kopier heller...

 

Samt at reviews fra amerikanere bør tas med en solid spade med salt... Nok eksempler på at de mener middagstallerken-spredning på 15m er god presisjon, og synes alt som ikke er amerikanske er søppel.

 

Ta gjerne søk her inne på ting, da er det ihvertfall folk med litt mer lik forutsetning og oppfattelse.

Det en og må ha i minnet er at hva som kalles competiton/ konkurranse våpen i Unaiten Bluff ikke akkurat er av samme betydning her på berget. 

Skyting på stålmål med rødpunkt og comp på .22 smellerten er det fint lite av her. Er vel bare sivilpistol 5 som tillater sånne våpen og etter hva jeg skjønner er det vel rimelig begrenset med arrangementer av det her.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, YH said:

Det en og må ha i minnet er at hva som kalles competiton/ konkurranse våpen i Unaiten Bluff ikke akkurat er av samme betydning her på berget. 

Skyting på stålmål med rødpunkt og comp på .22 smellerten er det fint lite av her. Er vel bare sivilpistol 5 som tillater sånne våpen og etter hva jeg skjønner er det vel rimelig begrenset med arrangementer av det her.

 

 

 

Steel challenge.

Link to comment
Share on other sites

Det er nok naturligvis forskjell på min halvt århundre gamle Colt 1911 med 22lr topp og dagens lisensproduserte rene 22lr 1911.

Tør nesten ikke si engang at "back in the days" gav jeg 8000kr brukt for min komplett med alle 3 toppene. Har aldri byttet en del eller brukt en krone på denne. Kvalitet som kun krever litt puss, olje og TLC med jevne mellomrom.

For øvrig er den lite kresen ammo. Går bra og cycler fint med alt fra CCI og Topshot til Mini-mag.

 

Hvis trådstarters egentlige tanke er å kjøpe en Shadow 2 med konv. sett om ca 1 år, så skjønner jeg ikke helt hvorfor du vil kjøpe noe annet i mellomtiden.

En ventepølse som vi kaller det :-)
Et år er jo ikke lang tid, og nå må du gjennom to runder med våpensøknader om du skal bytte om kanskje under ett 1 år.

Jeg sier om alt (være seg våpen, klær, utstyr, verktøy) "buy once, cry once". Kjøp kvalitet og det du skal ha først som sist og så har du noe som kanskje varer livet ut.

 

Lykke til med handel uansett hva du lander på.

Link to comment
Share on other sites

Takk for mange gode innspill, trur jeg har kommet fram, til en grei løsning.

siden Klubben jeg er med i i hovedsak skyter mest skyte program som omhandler 30m presisjon, så blir jeg og handle meg en som er bra nok til det, men fremdeles morsom og skyte.

så får jeg se om det blir en Shadow 2 eller om jeg klarer og ordne kadett kit til 75 min.

tur nok jeg blir og kjøpe en HAMMERLI X-ESSE SF 22LR eventuelt en Browning Buck Mark. 

p_2838591_default_1.webp

Link to comment
Share on other sites

Og da kjøper du naturligvis X-essen :-)

Har to av disse selv: en standard lang utgave og en Stenvaag spesialpistol.

Gode pistoler med presisjon langt over Browningen. Jeg har hatt en slik Buck Mark før tiltenkt for sivilpistol 5, men solgte den.  Altså, ikke noe galt med Browningen i seg selv, men presisjonen og avtrekket i X-essen er mye bedre.

Eneste Browningen slår X-essen på er at den trenger mindre puss.

 

Jeg synes dette var et klokt valg basert på hva du har skrevet over.

Edited by Bartemannen
Skrivefeil. Manglet en bokstav
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Bartemannen skrev (16 minutter siden):

Og da kjøper du naturligvis X-essen :-)

Har to av disse selv: en standard lang utgave og en Stenvaag spesialpistol.

Gode pistoler med presisjon langt over Browning. Jeg har hatt en slik Buc Mark før tiltenkt for sivilpistol 5, men solgte den.  Altså, ikke noe galt med Browningen i seg selv, men presisjonen og avtrekket i X-essen er mye bedre.

Eneste Browningen slår X-essen på er at den trenger mindre puss.

 

Jeg synes dette var et klokt valg basert på hva du har skrevet over.

ja trur det kan bli en bra løsning :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...