Jump to content

I bunn av skipskista mi innerst i kottet, fant jeg glemte patroner.


HKper

Recommended Posts

Etter jeg la ut foto av 3 forskjellige 9mm patroner, med lure spørsmål verdi av patronene. Jeg viste med meget stor sansynlighet at få vise hva den turkis/lyseblå patronen var for noe. Var for å sjekke hvem dere var, 71 tause og 3 imøtekommende. Min mail til administratorene i september, med spørsmål om hvordan bli medlem er enda ikke besvart. Vel, etter litt tasting med 2 hyggelige medlemmer, satt jeg og plundret på hvor alle de gjeve patronen var. Siste stedet som ble endevendt var, trekassen innerst i kottet. Jeg ålte meg ut, og tømte kista. I bunn godt kamuflert, lå godbitene. Nå er spørsmålet, hvorfor samlet jeg på 9mm. Har glemt ut hvor mange jeg hadde, spesielt eldre patroner. 9mm er et hav av patroner og fasinerende. Og da kommer spørsmålet, skal jeg samle eller avslutte å samle. Hmm. Legger ut noen som er forlengst forsøkt å ikke samle på 😂😂😂😂. Fra venstre : 7x65R, Fransk ( Reduit Traceuse EL. LRAC de 89mm. Fransk FN 40, 2stk Dansk/Greenland Hunting 11,6x40R, 44Rem Mag, 44-40 win, 9mm German Flam Thrower Igniter 9,9x22 SAA 5090, 380 Auto (med hulspiss kule) 38 S&w. Foto nr 2 er av minste patron jeg har og største patron jeg har pr i dag. 4mm Practice ( eikenøtt bunnstempling) og Norsk 37x94 Hotchkiss øvelsepatron. Jeg har alltid hatt en forkjærlighet til patron hylsenes barndom og kommer nok til å .....hmmm.

received_1486333758527437.jpeg

received_377843024502416.jpeg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

https://www.arma-dania.dk/public/timeline/_ad_patroner_list.php?goto=6

Grønlandspatroner (Jagdtpatron M1955) er interessant, den skal ha en spesiell blykule, hylsa er laget av en nedkortet M89. Denne finner en å lese om på denne interessante linken. Patronen ble produsert for fangstfolket på Grønland så sent som i 1955. Det er laget mye spennende og fint i Danmark.

Edited by Vaquero
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...