Jump to content

Har en Icom radio jeg har hatt mye problemer med fra ny


Elisabeth

Recommended Posts

Den fungerer når vi står med bilene på alle kanaler og jeg hører jaktlaget med alle slags radioer. Så kommer jeg opp i terrenget og da hører jeg ikke noe. Jeg har forsøkt å stille på frikvens uten å lykkes. De andre med langt billigere radioer har full dekning og hører hverandre utrolig irriterende. Kjøpte denne på Magasinet i Bergen og det eksisterer ikke lengre. Er det noe sted jeg kan få hjelp? 

Link to comment
Share on other sites

Prøv å kontakte Magasinet kundeservice, og se om du kan levere den på reklamasjon.

Hvis du har kjøpskvitteringen på den.

 

https://www.magasinet.no/kontakt-oss

 

https://www.magasinet.no/kundesenter

 

Vær obs på at hvis flere radioer står på samme frekvens og de er svært nære hverandre (noen få meter), så kan man i verste fall skade mottaker på de radioene som lytter hvis man sender med full effekt (5W) fra en radio. Hvis man er nærmere hverandre enn 2 meter så kan det bli skade i verste fall, og da vil den mottakeren som blir skadet bli veldig dauhørt. Da må man som regel skifte noen komponenter på inngangen.

 

image.png.35b0746a8967dc136066af3d171af44c.png

 

Typisk er at sender vil fortsatt fungere fint, så hvis de andre hører deg sende da du er langt unna dem, og du ikke hører noen, så kan det være et problem med mottaker på din radio.

 

Hvis du har både dårlig mottak, og dårlig sending, så er det trolig et antenne-problem, brudd i antenne eller antenneplugg.

 

Har du prøvd en annen antenne på din radio ? Hvis ikke det hjelper så er det best å prøve å sende den inn til reklamasjon.

Edited by Bergara-Man
tillegg
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Min erfaring med Icom fra Forsvaret, er at antennene på dem er noe forbanna drit. Sjekk for brudd i antennefoten. 
De som Forsvaret hadde var selve antenna lodda fast i antennefoten, og denne knakk om du pustet på den. Så vi gikk patrulje med 3-4 ekstra antenner i lårlomma. 
 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...