Jump to content

Rådyr 6,5x55 Oryx


Dn77

Recommended Posts

Hei. 
Har akkurat gått over til nytt kaliber. 
Etter første rådyrfall ble jeg overrasket over mye kjøttødeleggelse/sjokkvirkning. 
 

Våpen: Tikka t3x light 

Kaliber: 6,5x55

Hylse: Norma

Kule: Norma Oryx 156gr. 

Tennhette: RWS

Krutt:  Norma 204, 40gr

 

Er det noen som har erfaringer med redusert ladning for mindre ødeleggelse? Skyter normalt mellom 50-150m avstand. Ønsker å bruke samme komponenter, men redusere på kruttmengden. 

Link to comment
Share on other sites

Har ikke brukt oryx i 6,5, men brukt det litt i 30.06 sammen med mange andre typer. Jeg var ikke fornøyd med oryx pga samme årsak og byttet, men da de fleste andre sier at det er en god kule så stoler jeg på det. 
Det jeg har lært etter en god del fall er at kjøttødeleggelser varierer veldig med samme kule og tilnærmet samme treffpunkt. Et rådyr er alt for lite grunnlag til å konkludere. Har noen titalls fellinger av rådyr i 30.06 og bare et med 223 med Trophy bear claw. Det som ble felt med 1 skudd av 223 er kanskje det med størst skuddskader av alle. Av og til blir det mye blodslått, av og til lite. Løper dyret blir det en del blod mellom hinner og dermed ser det verre ut enn det det virkelig er. 
Det jeg vil frem til er at et dyr er for lite til å konkludere, skyt noen til eller bytt ammunisjon. Federal fusion var jeg godt fornøyd med presisjon og effekt ut av og ville fortsatt med denne hvis det ikke var for at jeg måtte gå over til blyfritt. 
Dersom du jakter mest rådyr er det en liten blink, de er ganske lettskutt og da er presis ammunisjon viktig. Går det du har ladet presist så fortsett med denne, så tung kule i 6,5x55 har uansett ikke all verdens til hastighet og skulle normalt vært snill med kjøttet. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Dn77 said:

Ønsker å bruke samme komponenter, men redusere på kruttmengden.

 

Prøv med minimum ladning i 204. Data fra Norma:

 

Bullet Norma Oryx 156 gr
Bullet weight 10.1 g / 156 gr
B.C 0.348
C.O.L 74.0 mm / 2.913
# 20665241
Gunpowder Charge Weight Velocity m/s Velocity fps
Norma 204 Max 41.5
Min 39.0
754
703
2474
2307
Norma MRP Max 45.4
Min 43.0
764
717
2507
2352
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Olemann skrev (6 timer siden):

Det jeg har lært etter en god del fall er at kjøttødeleggelser varierer veldig med samme kule og tilnærmet samme treffpunkt. Et rådyr er alt for lite grunnlag til å konkludere. Har noen titalls fellinger av rådyr i 30.06 og bare et med 223 med Trophy bear claw. Det som ble felt med 1 skudd av 223 er kanskje det med størst skuddskader av alle. Av og til blir det mye blodslått, av og til lite. Løper dyret blir det en del blod mellom hinner og dermed ser det verre ut enn det det virkelig er. 
Det jeg vil frem til er at et dyr er for lite til å konkludere, skyt noen til eller bytt ammunisjon.

Oryx er myk og lettekspanderende, men holder etter mine erfaringer (de fleste fra hjort med .30-06) svært godt sammen i hastigheter under 800 m/s. I 6,5x55 er ikke hastighet noe tema med 156 grs kule. Godt ekspandert kule gir alltid noe størrelse på utgangshullet, og dyr som løper et stykke etter treff vil som regel alltid ende opp med blodslått kjøtt ut over fra sårkanalen. Oryx er min favoritt til alt storvilt unntatt elg.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Nei, har ikke prøvd😉! Men i og med at jeg lader 180 grs kuler til utgangshastighet 780-800 m/s og Oryx ekspanderer lett, vil jeg ha ei kule som sikrer dyp penetrasjon i så stort vilt som elg. Derfor er valget mitt 180 grs Swift A-frame.

Edited by Sølvrev
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Sølvrev skrev (6 minutter siden):

Nei, har ikke prøvd😉! Men i og med at jeg lader 180 grs kuler til utgangshastighet 780-800 m/s og Oryx ekspanderer lett, vil jeg ha ei kule som sikrer dyp penetrasjon i så stort vilt som elg. Derfor er valget mitt 180 grs Swift A-frame.

Jaktet flere år med oryx i 30-06... tror jeg har funne 2 eller 3 kuler resten har gjennomskyting.. byttet mest pga pris..

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

t-trim skrev (7 minutter siden):

Jaktet flere år med oryx i 30-06... tror jeg har funne 2 eller 3 kuler resten har gjennomskyting.. 

Ja, betviler ikke dette. Men jeg har funnet igjen 3 kuler i voksen hjort der kula traff overarmsbeinet, og da tenker jeg tilsvarende treff på inngangssiden av voksen elg kan resultere i begrenset dybdevirkning.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@Dn77: Du må gjerne lade tunge kuler i 6,5x55 med Norma 204 slik som angitt, men jeg mener Norma MRP/Vihtavuori N560 er et (mye) bedre valg. Jeg lader 156 grs Oryx med 46 grs MRP og 155 grs Lapua Mega med 47 grs, og oppnår rundt 750 m/s i 53 cm pipe. Kjøttødeleggelsen du har erfart tror jeg beror på uheldige omstendigheter i dette konkrete tilfellet.

 

Edit: hastighetene Norma oppgir i sine ladetabeller, uten referanse til pipelengde, virker generelt noe optimistiske.

Edited by Sølvrev
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...