Jump to content

Blyforbud


ScareCrow

Recommended Posts

Vil et eventueøt blyforbudet for rifle ha noe innvirkning for dagens utvalg i kaliber? Vil det medføre noen nye betraktninger for valg av kaliber til elg, rådyr osv?? Eller blir fortsatt .30, 8x57 og 9,3 de beste på elg? Selv tror jeg div 7mm kan tre ut av skyggen her til lands når blyfri/kobber i 150 grains blir allemannseie. 

Link to comment
Share on other sites

Dette har vi diskutert i flere tråder, særlig hvordan de nye, lette kobberkulene (120 gr) i 6,5-kalibrene vil virke.

 

Min ringe erfaring med Barnes-X da den kom, var at de gjorde OK jobb i 30-06 (150 gr). Og at 250 gr i 9,3x62 gjorde, om mulig, enda bedre jobb. Kan ikke si så mye om kulene, siden alle gikk tvers gjennom elgen.

 

Jeg TROR at det faktisk vil forholde seg motsatt av det du tror, de som vil ha dyra "mer enn døde" med blyfrie kuler, bør kanskje gå opp et hakk i kaliber.

 

@Olesøn på forumet arbeider med en bacheloroppgave om kulevirkning (skulle først handle om 120 grs kuler i 6,5), vi venter i spenning på konklusjonene!

Link to comment
Share on other sites

Min observasjon er at 6,5-patronar  har fått ein oppsving etter justeringa av vektkrav til blyfrie jaktkuler. 

Men 308WIN er nok dedidert mest populært og etterspurd.

 

No er dette i noregs aller største hjortekommune,  mogeleg det er litt andre trendar i elgfylkene der 9,3x62 og 30-06 tradisjonelt har vore populært. 

 

Interessant spørsmål forresten 

@ScareCrow ,  men kva 7mm-patron er det du har mest trua på framover? 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

ScareCrow skrev (36 minutter siden):

Vil et eventueøt blyforbudet for rifle ha noe innvirkning for dagens utvalg i kaliber?

Neppe- skuddplassering trumfer kaliber og kulevalg any day.
Blyfrie kuler er i dag blant de beste kulene vi har. Både 6.5x55, 308, 30-06 og 9,3x62 fungerer utmerket med blyfrie alternativer på «normale» hold. 

 

 

ScareCrow skrev (43 minutter siden):

Selv tror jeg div 7mm kan tre ut av skyggen her til lands når blyfri/kobber i 150 grains blir allemannseie. 

Det finnes jo masse fine patroner i 7mm, men at blyfrie kuler skulle gi disse en ny vår tror jeg ikke. I så fall burde kuler som A-frame (som er hard og holder sammen) løftet salget av magnumer betraktelig, men det tror jeg ikke var tilfelle. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...