Jump to content

Hva skjer med lovlige våpen som Staten har gjort utfordrende å eie?


Recommended Posts

"Ja vi elsker dette landet" og så videre

 

Det var en gang lovlig med 12,7x99 i dette landet. Nå er dette blitt forbudt, og i våpenforskriftens §3-5 er det ikke engang lov å eie komplette patroner i dette kaliberet. Hva kan de dette gjelder nå gjøre? Demontere ammunisjonen og dagdrømme om hvordan dette landet en gang var?

 

Jeg spør for en venn 😀

 

 

Redigert: Denne vennen har altså ei rifle som det nå er utfordrende å bruke uten komplette patroner.

Edited by Ikkesåveldigfornøyd
Link to comment
Share on other sites

Chiefen.v-2 skrev (55 minutter siden):

50bmg har vært forbudt endel år da.

Lever til destruksjon.

 

... og da er det greit å presisere at det har vært forbudt å erverve, eie eller inneha.

Det betyr at selv om ikke våpenkontoret har aktivt inndratt våpenkortet til "vennen din" så har "han" hatt et selvstendig ansvar for å lovlig avhende dette våpenet. 

 

Nå kommer det våpenamnesti fra 1.1.2023, mulig "han" burde vente til da med å troppe opp på politistasjonen og be dem fyre opp spikerpressa - for å ikke risikere å miste alt annet han eier av våpen.

Link to comment
Share on other sites

I loven finner jeg ikke forbud mot å eie rifle i dette kaliberet.

 

I forskriften finner jeg

§3-1: politiet kan ikke gi løyve

§3-5: komplette patroner forbudt

 

Siden løyvet er gitt før denne loven og forskriften så anser jeg våpenet som lovlig å eie, men utfordrende å skyte med uten å ha mulighet til å inneha komplett ammunisjon i kaliberet. 

 

Så da er vel det enkleste å få en børsemaker til å kamre om til .510 DTC jfr. §2-2 2. ledd. 

Link to comment
Share on other sites

Vedkommende har løyve til å inneha våpenet. Men myndighetene har gjort en regelendring, som gjør at vedkommende ikke får brukt det. 

 

Vedkommende har sannsynligvis oppgitt behovet jakt eller konkurranse når våpensøknaden ble levert. Behovet for våpenet er ikke lenger til stede, i og med at vedkommende ikke får brukt det. 

 

Løyven kan likevel være gyldig enn så lenge, men det er et komplisert forvaltningsrettslig spørsmål. Når myndighetene får øynene opp for dette, kommer nok de aktuelle løyvene til å bli inndratt.

 

Hele saken er et salig rot, men tror ikke saken ender med at vedkommende får beholde våpenet på sikt. Det beste han eventuelt kan håpe på er kompensasjon fordi han ikke lenger kan eie våpenet. 

 

Vet ikke om jeg hadde giddet å krangle på dette. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...