Jump to content

Starte med langholdskyting Sørlandet


Panther

Recommended Posts

Etter lengre tids spekulering om jeg skal begynne med rifleskyting, skriver jeg ett innlegg her og håper på noen kloke svar. 

Jeg bor på Sørlandet, ganske sentralt ikke langt fra Kristiansand, på vestsiden. Driver veldig aktivt med pistolskyting innenfor NSF, hovedsakelig bane, men også litt felt. Kunne dog tenkt meg å kombinert dette med rifleskyting, og da langhold. Presisjonskyting er noe jeg liker.

 

Har skutt litt rifle, men bare testet noen få ganger i 22lr og 308W, så her er det som å starte fra bunn.

 

Det jeg dog lurer på, hvordan kommer man igang? Hvilke klubber i området driver med langhold, om noen i det hele tatt? Ikke jakter jeg, så har heller ingen egnet våpen for denne grenen. Regner med klubber gjerne har våpen man kan låne i første omgang. Har blitt fortalt at det er lettere å ta jegerprøven for så å kjøpe våpen før enn kommer igang, men det virker mot min logikk. Ikke skal jeg jakte, og ikke vet jeg hvilke våpen, kaliber, kikkerter etc som er egnet for sporten. 

 

Finnes det noen gode nettsider om hvordan man kommer igang, oversikt over klubber etc? Hvilke øvelser skyter man i langhold, hvilke distanser, og hvordan foregår foreksempel ett stevne? 

 

Håper på noen kloke svar 😊

Link to comment
Share on other sites

DFS kikkertklassen må nok være en god start. Let opp ditt lokale skytterlag på dfs.no 😃 Mange skytterlag har våpen til låns og enten organisert opplegg med skyteskole eller kanskje noen som kan hjelpe deg på vanlige treninger. Nå er innesesongen for døren, det er en fin tid å komme i gang. Hør om de har lagsvåpen i 5,6 mm salong som du kan låne på trening. Ammunisjon kan som regel kjøpes. Når du har skutt 10 stevner eller 10 treninger kan du søke om eget våpen. En Sauer i 6,5 mm vil da være et godt valg, og du kan sette en kikkert på denne for å delta på all langholdsskyting i Norge. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Perjoto skrev (5 timer siden):

Let opp ditt lokale skytterlag på dfs.no

PM meg

 

Perjoto skrev (5 timer siden):

DFS kikkertklassen må nok være en god start.

Ikke nødvendigvis bare kikkertklassen men ja, med eget våpen, den. Pistolskytter burde kunne konverteres til rifleskytter uten voldsom seremoni - en ikke-skytter bør nok ha en viss innføring før det er noe poeng å skyte på veldig langt hold.

 

 

Panther skrev (6 timer siden):

Det jeg dog lurer på, hvordan kommer man igang? Hvilke klubber i området driver med langhold, om noen i det hele tatt?

PM meg ;)

Ramla inn fra stevnehelg og langtur for 30min. siden så ikke noe utfyllende svar her og nå, men dette fikser vi. Vet du av Farvannet skytebane, så vil jeg være der tidlig (16 og utover) ettermiddag både i morra og tirsdag

49D086F3-7430-409C-A584-709F77637189.jpg.3209771efb221ecbb1cf20baf1c17d89.jpg

 

IMG_0422.jpeg.3c95f427f9e21c248c18f94f8f0ae6bc.jpeg

 

IMG_6567.jpeg.3acb0990d04a8d0d9472b45871496bfd.jpeg

 

IMG_4824.jpeg.01ab9d714f02480cd9afcd186249c796.jpeg

 

 

1209709779_IMG_1188(1).jpeg.290b45cafab6a06f868dae4ad387fc87.jpeg

 

IMG_4607.jpeg.90359fd1931cdfcd1fd9e01443820dd7.jpeg

 

 

 

K

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...