Jump to content

Karelsk bjørnehund begynnerhund?


Ranger

Recommended Posts

Først skal det sises at jeg har null erfaring med kareler, men en del med hund generelt...

Med lite erfaring med hund, og ikke minst med lite ærfaring med jakt, ville jeg valgt noe mer "vanlig". Enklere å få innpass (midre skepsis, mindre misunnelse etc), og ikke minst flere kompetente (og sikkert desto flere inkompetente) som kan hjelpe og komme med tips i trenging og innjaging.

Hva angår kareler som familiehund, er det mye av det samme som sies om laika, og tar derfor en sjangs på å svare. En såpass stor og kvass hund, om ikke mot folk og bikkjer, så i alle fall overfor vilt (sikkert mye katter å i nabolaget å...), så er det neppe en hund egnet for barna å gå med alene. Laikaen min blir rabiat om den ikke får kjørt seg ofte nok, og det som berger gjennom eksamenstider mm er at jeg har flere hunder på skola, sånn at de kan få herjet av seg på kort tid, slik at jeg får arbeidsro inne.

Link to comment
Share on other sites

Noen mennesker kan ha krevende raser fra første hund, andre bør starte med en lettvindt rase å evt. avansere.

Og andre igjen passer overhode ikke til å ha hund av noe slag.

Det jeg vil fram til er at individer er forsjellig, det gjelder mere på folk en hunder mener jeg.

 

Ranger! Hvilken kategori "dine kjenninger" representerer vil vel vise seg etter hvert, tror du ikke :wink:

Link to comment
Share on other sites

Er ikke det litt seint og betvile valget av valp når den allerede er i hus. :roll:

Da er det jo bare og fokusere framover og gi gass.

:lol:

 

Det og få til en godkjent ettersøkshund er jo på ingen måte noen kunst.

Det kan du jo greie med hvilken som helst hund. Skulle tro kareleren skulle ha gode forutsettninger for det.

 

Et sted må man jo starte. Hadde kanskje annbefalt han et dresur kurs eller to. Spesielt viktig med sosialtrening med spisshunder av den skarpe sorten.

 

Jeg har østsibirsk laika som familie/innehund. Er ikke noe problemer verken med andre bikjer eller unger. Han må bare være konsekvent hele veien. Så skulle det nok gå greit det.

Hos oss kan ungene stå og grave i matskåla hvis de skulle ha lyst til det.

Kom inn i tvstua her om dagen. Og da satt minsten på 2.5 opp på bikja og så på barnetv.

 

At han er nybegynner innefor elgjakt har ikke så veldig mye og si. Får han ei bikje av den rette sorten, kan han lære masse av bikja si. Han kommer helt sikkert til å gjøre en del feil som en ærfaren ikke ville gjort. Men læringskurven hans blir sikker dobbelt så bratt nå, enn om han skulle sitti med ræva på en stubbe hver gang han var på jakt. Den største feilen han kan gjøre er å gå ihjel søket på bikja fordi han er utolmodig.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville ikke hatt betenkeligheter med kareler som familiehund. Har selv erfaring med strihåret vorsteh, petit basset og har i dag basset fauve og en karelertispe. Nå er nok tisper generelt lettere å ha enn hanner, men kareleren er den greieste hunden jeg har hatt. Hun har stort sett vært ute i hundegård, men i det siste har de vært mye inne. Vi har også katt, og det er ikke noe problem.

 

Hun har ikke vært kranglete med andre hunder, hun er sterk psykisk og veldig trygg. Vet at noen karelske hannhunder kan være kranglete, men det kan du også få med gråhund og andre.

 

Var på Rettvik utstillingen i fjor hvor det var nesten 30 karelere, så jeg har pratet med en del eiere.

 

Som elghund tror jeg at en kareler fra god avstammning ikke er dårligere enn andre. Det var en kareler som vant nordisk for løshund i 2008, og beste norske hund i nordisk i 2006 var kareler (halvbror til min). En annen halvbror er norsk,svensk og finsk jaktchamp på elg.

 

Har prøvd min en del på villsvin og testet henne på bjørn, fungerer bra. Så selv om hun er myk og kjempesnill hjemme, er hun tøff nok når det gjelder.

 

Vi skal til Sverige på villsvinjakt om 2 uker. :D:D

Link to comment
Share on other sites

Var nettopp et eksempel i nabokommunen her hvor en kareler hanne maltrakterte en annen

hanne(husker ikke rasen) Sydd 12 forskjellige steder på kroppen.

så litt skarpe mot andre hunder kan di jo være. Men som alltid så er jo alle hunder individer.

Taiko

Link to comment
Share on other sites

Mange hunderaser kan være en jaktmaskin med et sterkt rovviltinnstinkt når den er i skogen på jakt samtidig som den kan være snill til barn og andre som kommer på besøk. Under høstens elgjakt i lierne kom jeg i prat med en erfaren jeger som hadde hatt kareler i mange år og som trente den på bjørn. Selv om hundene hans var tøffe nok til og lose på bjørn var de snille mot barn og andre folk. Kan også nevne at i danmark er kareleren brukt som utstillings og familiehund.

Link to comment
Share on other sites

Har selv hatt 2 kareelere dette har vært rolige og behagelige hunder.

Men til elgjakt er de ikke ferdig programerte som en gråhund de krever mye trening på elgspor.

Når det gjelder agrivisitet overfor andre hunder er det på samme nivå som andre elg hunder det er bare å sørge for at de ikke treffes ved elgfall.

Vi har små barn i huset hunden har vært med på lek og har vært veldig tålmodig med barn.

I matfatet var den utrolig småspist til å være så stor hund.

Kan varmt anbefale denne rasen.

Link to comment
Share on other sites

La oss snu problemstillingen andre veien. Kan en hund av "verdens snilleste" rase bli aggressiv og bite? (Og her trenger vi ingen debatt om hvilken rase det er, for alle har jo som kjent den snilleste hunden i hele verden... :wink: ). Du kan SELVFØLGELIG snuble over ett individ av selv veldig anerkjent rolige, familievennlige raser, som ender opp med å bite barn eller på annen måte ha uønsket adferd.

 

M.a.o. Det er mer individbestemt (genestisk på individnivå) og miljøpåvirkelig. Eiere av tilsynelatende "tøffere" raser må heller jobbe mer bevisst med sosialisering etc.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...