Jump to content

laminatstokk(flerfarget) Olje? Lakk?


hewi

Recommended Posts

har akkurat fått nystokken til gamlebørsa. Bestilte fra richards-microfit i statene. Det er en type flerfarget laminat som kalles "camoflage" . for det meste brun(lys/mørk) grønt og litt blått(ikke noe kraftig blåfarge,mer tansparent) Lurer litt på hva som funker best på laminat;olje eller lakk?? Må vel helst bruke nesten klar olje pga at det er forskjellige farger da antakelig. Noen som har knota litt med laminatstokker som kan komme med noen råd???

Link to comment
Share on other sites

Har hatt godt resultat med å mette stokken med Watski olje, husker ikke det eksakte navnet på olja, men den innehold kinesiske troljer. Deretter har jeg benyttet liberon finishing oil på toppen, denne gir en "lakkeffekt". Pusser du fint mellom lagene blir resultatet bra.

 

Har også hørt at flere her inne bruker kun Liberon oljen, den kjøper du bla på Jernia.

Link to comment
Share on other sites

hei

har laminat fra Richards, min er oljet

for å få litt klarere farger skulle jeg ønsket at jeg hadde lakkert den, matt eller halvmatt

Får det da skikkelig blanke med linoljeblanding og TrueOil, riktig nok på Boyds stokker, men det er neppe særig forskjell.

Lakk får veldig fort skrammer og da blir det veldig stygt, derfor fjerner de fleste lakken.

Link to comment
Share on other sites

I følge Johnny Boberg som lager laminatstokker bør laminat lakkeres eller settes inn med epoxy. Boberg bruker også bjørk til laminatet, men har hvert tredje lag lagt på tvers.

Jeg har brukt West System epoxy som har konsistens omtrent som oljemaling. Først mettes stokken med noen påføringer, etter at epoxyen har herdet pusses fiberreising ned og det legges flere lag. Dette blir sterkt. Lakkes til ønsket finish senere.

Link to comment
Share on other sites

Når jeg tenker meg om,så kanskje jeg skal lakkere. Hadde en lakka laminatstokk på en m67 for mange år siden. Den var veldig fin. Dessuten blir jo lakka laminat like stabilt som en komposittstokk,bare mye finere....uansett så blir det en liten stund til...satt med dremel`n igår og fikk tilpassa for låskassa og underbeslag,holdt på i flere timer før det var på plass.(var litt slurvete frest) Da jeg endelig hadde fått det til,oppdaga jeg at de hadde borra skjefteskruhøla skeivt!!!!! F:##%%%! Nå må de fylles og det må borres nye høler. Skjønner ikke hvorfor de absolutt skal borre på høler når de ikke har noe underbeslag å måle etter(det er en gammel BRNO 601,sikkert ikke den børsa de freser mest stokker til "over there") Når hølene er fiksa står bedding for tur. Etter det;timesvis med pussing,før finishen kan legges. Kommer sikkert til å ombestemme meg flere ganger ang finish før den tid...eller?....ja... : :o

Link to comment
Share on other sites

Litt off topic, men har dårlig erfaring med "inlet" laminatene til Richards. Bestilte en til Brno for et par år tilbake, men den var så dårlig (feil) frest at den ikke var brukbar. Fortærende å få et "vrak" etter å ha venta ca. tre måneder. Prøvde å klage, men de gidda aldri svare på mail og å komme igjennom på telefon var helt umulig.

 

Fikk en kompis som skulle reise til USA å ta med stokken sammen med et klagebrev og sende den til Richards derfra. (Fraktkostnad gjør det håpløst å returnere fra Norge)

Omsider dukket det opp en ny stokk som ikke var direkte feilmaskinert, men heller ikke spesielt imponerende arbeid der heller.

Må legge til at jeg også bestilte en stokk til M 98 som var ok.

 

Vær derfor forberedt på at stokken ikke passer så godt som det gis uttrykk for. Klagebehandling ser de heller ikke ut til å ta seriøst.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...