Jump to content

Hvordan begynne med rådyrjakt?


Skogmann123

Recommended Posts

Jeg meldte meg inn i lokale njff sitt lag men har ikke fått noe info på mail men har sett noen fra laget poste på en jakt gruppe på facebook. Jeg lurer på å sende dem mail om hjelp siden jeg ikke kjenner noen lokale jegere. Jeg har ikke sted til å henge opp rådyr på mørning selv og har ingen erfaring med slakt.

Kan det være problematisk for å begynne med rådyrjakt? Dessverre ikke småvilt i området jeg kan jakte på og har lyst til å fortsette etter å ha begynt med jakt på folkehøgskole.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes ikke fravær av egnet sted til å mørne kjøttet bør være noe hinder for å begynne med rådyrjakt. Om du ikke finner noen som lar deg låne plass i en bod, låve eller godt luftet kjeller kan du skaffe deg et billig brukt kjøleskap og la kjøttet mørne grovpartert på hyllene.

 

Ellers ville jeg nok selv tatt et initiativ overfor lokal NJFF. Det må da finnes noen kontaktpersoner der med telefonnummer eller e-postadresse som kan gi deg tips om veien videre? For som @Chiefen.v-2sier, skal du komme deg ut på jakt må du nok være litt aktiv.... 

Link to comment
Share on other sites

Har din forening opplæringsjakt? Meld deg på en slik i tilfelle. 

Du må selvsagt lære å slakte, men fryktelig vanskelig er det ikke. Mørning er ikke noe problem, så lenge du har et sted du kan slakte dyret. En kjøkkenbenk holder lenge. Kjøp en vakuumpakkemaskin (mange rimelige), skjær dyret ned og mørne det noen dager i kjøleskapet ferdig vakuumpakket. Pass på å merke pakkene med dato og hva slags kjøtt det er i. Jeg skiller mellom stek, biff og grytekjøtt. Noen ganger maler jeg opp grytekjøttet til kjøttdeig. Noen ytterst få ganger steker jeg ferdig kjøttkaker av kjøttdeigen. 

når du vakuumpakker bliir det ikke noe søl eller lukt i kjøleskapet, og det er enkelt å fryse kjøttet etterpå.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...