Jump to content

Innskytingsavstand dynamisk rifle


arnegun

Recommended Posts

Dynamisk rifle - hvilke avstander mener dere det er best å skyte inn kikkert og sidemontert rødpunkt på og hvorfor? 

 

Ser folk gjør det forskjellig, noen skyter inn begge på samme avstand, andre velger å skyte inn rødpunkt på kortere hold. En av fordelene med å skyte inn på samme avstand er vel å slippe å forholde seg til ulike holdover etc. mellom de ulike siktene. 

 

Per nå har jeg innskutt 1-6 kikkert på 50 meter, noe som vel gir et nokså likt treffpunkt ut til 200m (.223), mens offset rødpunkt er innskutt på 25m. Har ikke fått testet det så mye i praksis enda. Hører gjerne andres erfaringer 👍

Link to comment
Share on other sites

På hovedoptikk har jeg per def ikke innskytingsavstand, jeg skyter inn på 300 og verifiserer med klikk på tårnet ned til 100 så jeg vet hvilken innstilling jeg skal ha på hver enkelt stage. Om du skal ha en fast innskyting er 200 best da du kan skyte ca midt i på alle hold og holde litt over på 300. Sideoptikken skyter jeg ikke inn i det hele tatt, jeg legger børsa på et bord e.l. skrur tårnet til 200m og sikter med hovedoptikken på noe ca 200m unna, så skrur jeg sideoptikken til samme sted, da vil den ha samme innskyting som hovedoptikk. Jeg liker ikke å forholde meg til to forskjellige innskytinger.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Fikk vel omtrent samme tipset av vedkommende jeg kjøpte børsa av. Ser poenget med å slippe å forholde seg til to innskytinger, men i og med at jeg nok sikkert kun vil bruke sideoptikk ut til max 50m ser jeg for meg at det vil bli bedre presisjon med kortere innskyting på denne? Det har vel kanskje ikke så mye å si som jeg tror. Må få kommet meg ut å teste litt. 

Link to comment
Share on other sites

Problemet er at du kommer ikke til å bruke siderødpunkten så veldig mye, den er der kun for å veksle mellom kort og langt hold (hovedoptikk) fort. Så da må du huske på de gangene du bruker siderødpunkten at du må sikte en annen plass enn du er vant med.

Link to comment
Share on other sites

slemmo skrev (8 timer siden):

Problemet er at du kommer ikke til å bruke siderødpunkten så veldig mye, den er der kun for å veksle mellom kort og langt hold (hovedoptikk) fort. Så da må du huske på de gangene du bruker siderødpunkten at du må sikte en annen plass enn du er vant med.

 

Enig i det. Og derfor ser jeg ikke helt fordelen med å ha treffpunkt i null på 200m med sideoptikken bortsett fra at man slipper å forholde seg til ulike innskytinger (noe som sikkert er en god nok grunn i seg selv). 

Link to comment
Share on other sites

Men om siktene ikke har samme høyde over løpet så har de jo bare samme innskyting på 200 meter. På alle andre avstander er de jo litt forskjellig. Og når rødpunktet aldri brukes på 200 meter så virker jo det litt snodig. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Fysikeren skrev (På 9.10.2022 den 10.51):

Men om siktene ikke har samme høyde over løpet så har de jo bare samme innskyting på 200 meter. På alle andre avstander er de jo litt forskjellig. Og når rødpunktet aldri brukes på 200 meter så virker jo det litt snodig. 

 

Du bør ha siktene på samme avstand over løpet, ellers får du ikke riktig kinnkontakt.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Apelars! skrev (På 10.10.2022 den 9.28):

Jeg skrur hovedopptikken opp og ned etter de lengste holdene, og har som regel sideprikken innskutt på 30 m.

På courser hvor det er bare korte hold bruker jeg hovedopptikken og holde høyt. 

Vurderer å bare ha en kikkert på open børsa, men har ikke konkludert 🤷‍♂️

380-400 skrur jeg for, alt under 300 kjører jeg 200 innskytinga (52) 

 

alt sammenfaller, så kan rotere børsa på samme øyeavstand bare

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...