Jump to content

Mauser eller lign i kaliber 45 ACP?


piren16

Recommended Posts

Jeg mener å huske fra enten <Vapentidningan eller Våpenjournalen at det visstnok fantes Mauser eller belgiske FN-rifler som var offisielle våpen, muligens politvåpen et eller annet sted i Latin-amerika, som hadde fått byttet løp til kaliber 45, og endret magasin / patronstyring slik at de kunne skyte 45 ACP ut fra Colt 1911 magasin. Tenkt brukt som riot-controll sikkert i en av bananstatene, eller kanskje av gorillaene på Haiti for alt jeg vet.

Det slår meg at noe slikt kunne vært moro, nå når det skytes med PPC karabiner i feltløyper her og der.......  Det går an med bolt også og halvauto er det vel bare å skyte en hvit pinn etter?

Link to comment
Share on other sites

Har hørt rykter om stevner med PCC i felt, men aldri sett det selv.
Det er heller ikke en gren som er erverv.
Den mest kjente børsa bygd om til .45 ACP jo den britiske De Lisle karabinen, da de tok Thompson maskinpistolpiper og monterte i Lee Enfield rifler.

Børsemaker Lars Rannstad Slang, som jobber hos Landrø har et personlig prosjekt hvor han har bygd en Mauser til å ta .45 ACP, bilder kan du finne på instagramkontoen hans @gunsmith_lrs , det virker som den virker flott, og Lars er en god håndtverker, så om du har ei mauserkasse til overs så ville jeg hørt med han.

image.png.cb377931e38821568f8677c5e2671b53.png

Edited by Carl Volt
Link to comment
Share on other sites

Der var det en ja!  Mulig jeg husker feil, men tror det var et litt annet prosjekt.  Men det hadde vært artig med en slik, så liberale vi har blitt her i landet mtp dempere.  For jeg husker det var snakk om dette i Våpenjournalen for LENGE siden, og da var det jo nesten slik at man måtte søke om ervervstill. på demper, med garantert avslag!
Jeg hadde klart meg uten demper jeg, bruker alltid hørselvern allikevel på banen.

Link to comment
Share on other sites

Carl Volt skrev (1 time siden):

Har hørt rykter om stevner med PCC i felt, men aldri sett det selv.
Det er heller ikke en gren som er erverv.
 

For oss som skyter slikt, så foregår det som regel ifbm militærhistorisk, eller med 22 karabiner, de er jo enkle å få.
Men det ryktes at Våpen-Søylen tar inn Ruger PPC i 9mm (delbar) i høst, og at alle medlemmer i NSF nå får erverv, fordi NSF har omdefinert alle klubber til å være sportskytterlag, benevnelsen pistolkubb feks, er bare i navnet, vi hadde oppe på siste årsmøte og slutter opp om dette, men beholder navnet. Da er det rifle, hagle og pistol og revolver. Og der kan det jo lages mye moro.
Eneste "aber" er at banen er stengt for hagleskyting, men det finnes jo massevis av lerduebaner, og det er håp så lenge det er bly i luften.

Link to comment
Share on other sites

Alt NSF har fått til juridisk ut av navnebyttet på klubbene er et navnebytte på klubber. Hele saken var bygd på ekstremt lavpannet synsing i EØS rett av noen uten juridisk embetseksamen, for å si det høflig. 

 

Absolutt intet har endret seg for NSF klubber, for de som er medlem i NSF foreligger det ingen endring i nåtid eller fremtid som åpner opp for erverv av våpen du ikke kunne erverve før NSF fikk innfallet, alt som kom ut av navnebyttene er forvirring.

 

Spørsmålet blir da om det blir mulig å kjøpe PC-Carbine med jaktløyve, i følge teksten er svaret ja. Men som vi så i utkastet til Rundskriv var tolkningene mildt sagt kreative, så det lureste der er nok å holde an til vi vet mer. 

 

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, piren16 said:

For oss som skyter slikt, så foregår det som regel ifbm militærhistorisk, eller med 22 karabiner, de er jo enkle å få.
Men det ryktes at Våpen-Søylen tar inn Ruger PPC i 9mm (delbar) i høst, og at alle medlemmer i NSF nå får erverv, fordi NSF har omdefinert alle klubber til å være sportskytterlag, benevnelsen pistolkubb feks, er bare i navnet, vi hadde oppe på siste årsmøte og slutter opp om dette, men beholder navnet. Da er det rifle, hagle og pistol og revolver. Og der kan det jo lages mye moro.
Eneste "aber" er at banen er stengt for hagleskyting, men det finnes jo massevis av lerduebaner, og det er håp så lenge det er bly i luften.

"For oss som skyter slikt, så foregår det som regel ifbm militærhistorisk, eller med 22 karabiner, de er jo enkle å få."
- Nei, det er ikke godkjent erverv. NSF har ikke halvautomatiske rifler under noe program.  Om dette skytes, så er det lokalt påfunn, på lik linje med at min klubb har arrangert "slugfelt" hvor de skytes vanlig pistolfelt, men med hagle og slug istedet. Dette er ikke en gren med erverv, men mer et lokalt påfunn.

"Men det ryktes at Våpen-Søylen tar inn Ruger PPC"
- Den heter PCC, PISTOL CALIBER CARBINE.

PPC er en helt annen skytegren (uten rifler eller karabiner)

"og at alle medlemmer i NSF nå får erverv, fordi NSF har omdefinert alle klubber til å være sportskytterlag, benevnelsen pistolkubb feks, er bare i navnet, vi hadde oppe på siste årsmøte og slutter opp om dette, men beholder navnet. Da er det rifle, hagle og pistol og revolver."
- Det er ikke slik det fungerer, alle skytegrener må godkjennes individuelt for erverv. NSF har hatt hagle og riflegrener i alle år, men det er ikke sikkert at dine klubber har hatt det tilgjengelig

Hvilke grener som er godkjent for erverv står her under fanen "Godkjente skytterorganisasjoner og programmer"
https://www.politiet.no/tjenester/vapen/lover-og-regler-om-vapen/#undefined

Børsa du vil ha er fullt mulig å få tak i, men du må registrere den til annet bruk enn så lenge. Jaktgarderoben har jo 8 plasser nå.

Link to comment
Share on other sites

Carl Volt skrev (På 7.10.2022 den 15.17):

Børsa du vil ha er fullt mulig å få tak i, men du må registrere den til annet bruk enn så lenge. Jaktgarderoben har jo 8 plasser nå.

 

Vil denne være mulig å erverve til jakt mon tro, eller er det kun den som er mer visuelt konservativ som vil bli innvilget?

https://www.vapen-soilen.no/nettbutikk/rifle/ruger-pc-9-cal-9mmpara-10rd-161-41cm

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...