Jump to content

Tikka T3x vs Wild Boar vs CTR


RBW

Recommended Posts

God aften!

 

Jeg er i markedet for en rifle i kaliber .308. Blir nok absolutt mest brukt på skytebanen, men tester den gjerne opp mot maksimalt reinsdyr/rådyr. Jeg ser ikke for meg noe hjort eller elg med det første. Jeg har fått testet Tikka T3x og likte den i og for seg godt, spesielt med GSR Bifrost eller Berserk. . 308 og T3x virker som et rimelig greit valg for en nybegynner, men så oppdaget jeg Wild Boar-utgaven på tilbud hos XXL. Etter å ha sett litt på den oppdaget jeg den vanlige CTR-utgaven. 

 

T3x ligger vel på rundt 13k nå, WB 13,5k og CTR 17k. Noen vektige grunner for å velge det ene fremfor det andre? Ut fra det jeg har lest i andre tråder her inne virker i alle fall WB til 13,5k veldig aktuell, men er det verdt å gå opp til CTR? 

 

Vet noen om stokker til vanlig T3x passer på Wild Boar eller CTR? Nå ser jeg at GSR har stokker for både vanlig T3x og CTR, men ikke noe til WB. Så da regner jeg med at vanlig T3x og CTR ikke går om hverandre, men hva med WB? 

Link to comment
Share on other sites

Tror du kanskje blander modellnavn litt. T3x er selve rifla, og navnet etterpå er varianten. Lite, CTR, og Wild Boar er altså forskjellige modeller av T3x.

T3x Lite = lang tynn pipe, enradermagasin (3 eller 5 skudd i vanlige patroner)

T3x CTR = halvlang tjukk pipe, toradermagasin (10 skudd), forhøyet kolbekam

Wild Boar = hybrid med lang tynn pipe, toradermagasin, forhøyet kolbekam, og oransje detaljer på grep+forskjefte

 

Forskjellen i kolbe ligger i pipekanalen, altså hvor tjukk pipe den er ment å brukes med. Tynn pipe kan brukes i kolbe for tjukk pipe men tjukk pipe vil naturlig nok ikke passe i kolbe for tynn pipe.

Selve utsparingen i kolben for mekanisme og magasinbrønn skal være lik på vanlig tikka og CTR, dette vet @msteiro og @jmosbakk bedre enn meg

 

Ole

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Takk for svar dere! Takk for svar dere! Kjenner til at alt er Tikka T3x, var bare litt lat i og med at jeg satt med mobilen på hyttetur 😂

 

Jeg har også gjort litt av hjemmeleksen, så fått med meg hovedforskjellen med tanke på magasin, løpstykkelse, vekt osv. 

 

Hovedspørsmålet mitt er litt om jeg bare skal banke på med T3x Wild Boar (liker Picatinny, så passer litt annet jeg allerede har, og 10 skudd virket greit på skytebanen), eller om T3x CTR har noe for seg. Kommer ikke til å skyte så raskt at jeg trenger tykkere løp, tror jeg? Kan vel lire av et par tette uansett liksom. 

 

Veldig nyttig info om at tykkere løp trenger mer plass i stokken. Åpenbart, men så langt tenkte ikke jeg.. 😬

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, RBW said:

Takk for svar dere! Takk for svar dere! Kjenner til at alt er Tikka T3x, var bare litt lat i og med at jeg satt med mobilen på hyttetur 😂

 

Jeg har også gjort litt av hjemmeleksen, så fått med meg hovedforskjellen med tanke på magasin, løpstykkelse, vekt osv. 

 

Hovedspørsmålet mitt er litt om jeg bare skal banke på med T3x Wild Boar (liker Picatinny, så passer litt annet jeg allerede har, og 10 skudd virket greit på skytebanen), eller om T3x CTR har noe for seg. Kommer ikke til å skyte så raskt at jeg trenger tykkere løp, tror jeg? Kan vel lire av et par tette uansett liksom. 

 

Veldig nyttig info om at tykkere løp trenger mer plass i stokken. Åpenbart, men så langt tenkte ikke jeg.. 😬

Fikk tatt på en wild bore for ett par dager siden og den virket veldig lett. Selv om den veier nesten 1/2kg mer en lite modellen ville ikke eg lagt merke til det. Nå er eg vant med litt tyngre rifler til vanlig da, men ville ikke latt meg skremme av vekten. 

Link to comment
Share on other sites

Det må jo nevnes...... Sauer.......200str.....

Finn.no= 15k for selve rifla iført den vanlige stokken og deretter skyter du kanskje noen 100 i året eller i 5 år før du kaster den på finn.no for 15 lapper igjen. NOK OM SAUEREN NÅ og tilbake til tikka. VENT den kommer jo med en stokk tilpasset banebruk og den er presis  ;).

 

Se litt praktisk på det. 

Tikka t3x lite:

+ God allrounder 

+ Lett

+ Kan kjøpes med justerbar kolbeforhøyer

+Magasin 3 eller 5 skudds 

+ Du kan kjøpe med 300 skudd før du er på CTR pris

+ Den kommer vel med lengre pipe enn ctr = mer fart på kula

Tikka t3x CTR 

+ 10 skudds magasin

+ litt mer totalvekt = mindre rekyl, hvor mye forskjell er en annen sak

+ 10 skudds magasin for å skyte fort

+

Er målet å rolig legge seg ned for å skyte noen serier der man vurderer resultatene, finjusterer, trener for å bli en treffsikker jeger, så ville jeg si kjøp lite og bruk pengene på ammunisjon. Er målet å se tomhylsene fly rundt deg, skyte kjapt og kanskje ha en inngangsbillett for eksempelvis prs så kjøper du CTR. 

 

Uansett hva du ender opp med så finnes det en hav av deler du får til disse riflene og du går nok ikke feil med noen av de, Når det kommer til stokk så er det jo så subjektiv som hvilken bil du liker, men jeg hater GRS og hadde heller kjøpt krg bravo for ett par lapper mer.... Kjøp lite og bruk pengene på stokk og ammunisjon :) 

 

 

 

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...