Jump to content

Drilling fra 1917 - Hjelp til å identifisere riflekaliber


jjrckd

Recommended Posts

En bekjent har lenge hatt en gammel drilling han aldri har brukt men som han kunne tenkt seg å prøveskyte. Han trodde at det var en 9,3x72r men det viser seg og ikke stemme da patronen ikke kamrer. Det går nesten men den mangler 7-8mm på å gå helt inn.
 

Merkingen på løpet er noe utydelig. Det står enten 8,6mm eller 8,8mm. Noen forslag?

Edited by jjrckd
Link to comment
Share on other sites

Du har antakelig rett. Fant dette på nettet. 

 

I don’t know any cartridge named “9x72R”, but there may be a common confusion about the old German proofmarks. From 1911 to 1939 German proofhouses marked neither he bullet nor the groove diameter nor the cartridge name with their marks, but the bore/land diameter of the barrel. This was measured by pushing cylindrical gages in .1 mm increments through the barrel. If an 8.8 mm cylinder passed, but an 8.9 mm one did not, the barrel was marked 8.8 mm. So you have to add two times the groove depth to that land diameter to get at the bullet diameter. “8.8 mm / 72” is a common marking found on 9.3 x 72R barrels with the deep bp-lead bullet grooves. As the 8.8 mm mark is found on smokeless 9mm barrels too, misinterpreting such a mark may have lead to the “invention” of a non-existing “9x72R” cartridge. Remember, min-max rifle bore-groove dimensions were fixed in 1926 only. Before, many undersized (by later standards) barrels were proofed if they stood firing he proof load.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Da har jeg sjekket opp litt mer. Etter en rens og ved bruk av forstørrelsesglass så ser en at det står 8,8mm stemplet inn i pipa, altså snakker vi 9,3mm. 9,3x72R patronen stopper ca 2mm før den er helt inne. Kammeret er rent og pent så ingenting her som forklarer hvorfor det ikke skulle gå. Drillingen er produsert av Christoph Funk i 1917. Informasjon om årstall stammer fra første eier, kan ikke finne dette på våpenet. Patronene, 9,3x72R, er anslagsvis fra tiden rundt 2 verdenskrig (basert på design på esken de ligger i). Kan det være at det har vært litt forskjellige kammerdimensjoner i dette kaliberet og årsaken til at patronen ikke kamrer er at kammer og patron ligger i motsatt ende av toleranseskalaen?

Link to comment
Share on other sites

amatør skrev (28 minutter siden):

Det skal ikke være mulig. Om et kammer er på minimum, og patronen på maksimum, skal den fortsatt gå inn.

I et standardisert kammer så vil det naturlig nok ikke være noen toleransekonflikt men hvis standardiseringen kom etter at kammeret ble produsert så kan det jo fort være noe grums.

 

Løpet er svakt ovalt i munningen (eller jeg treffer riflingen forskjellig med skyvelære). Måler 9mm i horisontalplanet og 9,2mm i vertikalplanet.

 

Link to comment
Share on other sites

Har du prøvd om en 9,3x72R tomhylse kamrer? Det kan være svært forskjellige toleranser når vi snakker om tyske våpen fra denne tiden.Jeg har hatt flere drillinger der en liten forskjell på kuleform/lengde har gjort at noen patroner kamrer greit,andre ikke.

 

Edited by Rigby
Tillegg
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke prøvd tomhylse men kula i patronen har en skulder slik at den delen som gir kulehold er større enn tuppen. Kuletuppen passer inn i munningen men god margin.

 

Jeg nevnte min teori om at riflekaliberet er 9,3x70r istedenfor 9,3x72r. Svaret var at han hadde en eske med 9,3x70r liggende og at vi skulle prøve neste uke😍

 

Det hører med til historien at denne karen har temmelig mye snadder liggende. I løpet av den siste tiden så har @Ruger #1 og jeg vært så heldige at vi har fått prøveskyte allverdens godsaker i mer diverse kalibere. Mine favoritter så langt er dobbeltrifle i .500 BPE og kombi i 12,17x44R. Har prøvd en del utrolig smekre drillinger i 9,3x72r også. Oberndorf Mauseren i 9x57 hvor forrige eier var en høyt dekorert offiser i SS var også et helt klart høydepunkt!

Edited by jjrckd
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det viste seg at esken med 9,3x70R var en eske med 7x70R tomhylser. Har trimmet ned en x72R hylse til x70R som kamrer uten problemer. Nå er planen å kjøpe inn noen kuler og lade opp noen patroner. Det har nok opprinnelig blitt brukt svartkrutt i dette våpenet men ettersom det ser ut som om det er vanskelig å oppdrive Pyrodex om dagen så vurderer jeg å bruke ladningene fra ladeboka. V0 på disse matcher omtrent v0 som jeg finner på gamle "standardladninger".

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...