Jump to content

Er foldestokk verdt pengene?


Jøran99

Er foldestokk verdt pengene?  

2 members have voted

  1. 1. De som har begge, vil dere si at det er verd å betale ekstra for eller ikke...

    • Folding
      1
    • Fast
      1
    • Samme
      0


Recommended Posts

Tja bør man kjøpe bil med speil som kan legges inn eller bør man kjøpe bil uten denne funksjonen... 

 

For å formulere meg på en annen måte så, så er dette styrt av hva du skal bruke den til og behovet du har. Når det er sagt så har jeg vel aldri angra på å ha mulighet til å brette stokken ei har jeg hørt noen som har sagt "faen at jeg har foldekolbe". 

Personlige meninger om +-

 

Fordeler 

- Enklere rengjøring siden du ikke må fjerne kinnstøtten

- Gjør det mye lettere å sitte med lange våpen i bil, uten å stikke kollegaene med pipa. 

- Gjør det enklere å transportere rifla, har du lange rifler må du kanskje legge ned setet i bilen og mister dermed en sitteplass om dere er flere.

- lettere å bære med seg rifla ut til post, opp i jakttårn eller lignende.

 

Ulemper:

- Vekt 

- Pris 

- Slitbart ledd og noen har dårlige "ustabile" låsinger.  

 

Oppsummert: Se på fordeler og ulemper for deg, di rifle og ditt bruk. Om du er i den kategorien at du ikke har problemer med rifla i transport og ikke ser på det som noe nødvendigheter i andre sammenhenger så driter du i det og sparer pengene til ammunisjon eller annet. Er du derimot i i den kategorien at det hørtes kjekt ut at rifla er litt mer hendig i transport eller at rengjøring hadde vært mye lettere så kjøper du det. Husk også på kravet om at rifla fra pipe enden til foldestokken starter må være 84cm+

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • Olesøn changed the title to Er foldestokk verdt pengene?

De fleste løsninger for foldekolber legger på minst 2-3000,- 

Har man bruk for det så har man bruk for det. Skal rifla i bagasjerommet (på tvers) så er det billigere å kjøpe foldekolbe enn ny bil. Skal du kjøre MC eller skuter er det kjekt med foldekolbe, skal den i sekken er det kjekt.

Jeg har noen rifler med foldekolbe, og noen uten. Spesielt langholdsrifler blir lange, og store i mange biler, og på ryggen blir de enda verre - da er det greit å kunne brette inn kolben. 

Men har man bil med plass til ei (lang) rifle, og generelt ikke trenger foldekolbe, så ser jeg ikke poenget med å betale for det. Som det sies over må rifla være >84cm uansett, så helt kort blir den jo ikke. Og om man setter foldekolbe på ei lita jaktrifle - så blir den fort ulovlig.

 

MatsPelle skrev (11 timer siden):

Når det er sagt så har jeg vel aldri angra på å ha mulighet til å brette stokken ei har jeg hørt noen som har sagt "faen at jeg har foldekolbe".

Du har et poeng der.

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

En ting som verdt å tenke på er posisjonen av reimfeste.

Fester man reimen i kolben og bretter den inn, får man dårlig balanse i rifla eller at kolben bretter seg ut om det ikke mulig å er låse den. 

Fester man reima i midten, kan det bli vanskelig å spenne seg fast i rifla under skyting med reima.

Itillegg til dette blir rifla bredere og kanskje ukomfortabel å bære.

Løsningen her er hurtig justerbar reim og QD reimfester

 

 Er man kjøretøy oppsatt er nok foldekolbe 👌

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...