Jump to content

Dovrefjell fjellduk, erfaringer?


høggern

Recommended Posts

Jeg vurderer å anskaffe en fjellduk. 
Har tidligere brukt/hatt/har


Jerven thermo extreme  (fin duk, 2m lang kan ligges i, men litt for tung) 
Jerven original (høvelig størrelse til å bære, for kort til å ligge i)
Jerven Hunter (samme size som extreme men litt lettere, fin duk)

Helsport extreme (Bråker litt for mye, fungerer fint men er litt kort til å ligge i)

Inuk (det er en jalladuk som er samme str som jerven extrem og hunter men uforet. egentlig fin men den selges ikke nå)

 

Så siden jeg har prøvd "nesten alt", så vurderer jeg å kjøpe en dovrefjell man kan ligge i, enten med eller uten for. 
Har noen erfaringer med dovrefjellene? 
Og argumentet med at de brukes av forsvaret er ikke et godt nok argument (remember, your kit may be provided by the lowest bidder) 

Link to comment
Share on other sites

høggern skrev (8 timer siden):

Og argumentet med at de brukes av forsvaret er ikke et godt nok argument (remember, your kit may be provided by the lowest bidder) 

Jeger'n skrev (5 timer siden):

 Dovrefjellduken bråka noe så inn i helv.... at jeg stod over.

Jeg vil tro Forsvaret vektlegger andre bruksegenskaper enn at duken bråker? Og når en fjellduk inngår i soldatenes standardutrustning blir nok pris et særdeles viktig evalueringskriterium. Nå er jo heller ikke Jerven helt lydløs, men jeg synes ikke min Mini Hunter lager mer lyd enn at det er til å leve med. 

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

Har duker både i fra Jerven og Magasinet.

Magasinet sine er stivere og bråker mer enn Jerven sine. Kan også virke som pakkvolumet er litt større på Magasinet??

Pakksekken til magasinet er laget av det samme stoffet som duken og revner lett der reimene er festet ved komprimering. Du får nye poser når du klager men hjelper lite når de nye er laget av samme materiale.

Har nettopp hatt to netter i CUSTOM HUNT THINSULATE FJELLDUK spent opp med fallskjermsnor og det var gode greier det.

CUSTOM LIGHT FJELLDUK der oppakningen ønskes og være lettere. Den har også gjort jobben godt.

Hvis en sammenligner Dovrefjell Custom Hunt Thinsulate fjellduk og Jerven Hunter så er ordinærpriser henholdsvis 1999,- og 4190,- , så kan man jo lure på om Jerven er verdt 2200,- mer??

Men jeg å innrømme at Jerven Exlusive med avtakbar vattering på 60G er nettopp det Eksklusiv. Hvis man skal se helt vekk fra pris er jeg meget fornøyd med den, vekt, utførsel og kombinasjoner er meget bra.

Har hatt en original, der ble det blanke belegget seigt, det har gått i søpla. Har nå en original primaloft 60G, brukes til hunder i lavvo og lignende. Konseptet 143x143 er etter min mening ubrukelig, blir verken det ene eller det andre.

Hvis det er snakk postering hvor lyd er viktig, får ingen av de overnevnte posene være med. Da er det Dovrefjell posteringspose som er tingen. 

 

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...