Jump to content

kamelen

Recommended Posts

Hei alle sammen!

 

Jeg holder på å ta jegerprøven, og kjenner ingen som driver med jakt. Jeg lurer derfor på om noen har noen tips til hvordan man kan komme i gang med feks rypejakt som enslig jeger?

 

Har enda ikke kjøpt meg hagle da jeg er litt usikker på hva jeg skal kjøpe. Er det lurt å legge ekstra penger i å kjøpe et kvalitetsmerke som feks beretta, eller holder det med billigere utgaver? er også interessert i å begynne med andejakt, har lest litt på forumet her, og ser at mange anbefaler 17 hmr til småviltjakt, men vil dette være tilstrekkelig for et tungskutt dyr som en and eller vil det være bedre med et større kaliber?

 

All hjelp mottas med takk!

 

Hilsen en Fersk jeger!

 

 

Link to comment
Share on other sites

Hei og velkommen til Kammeret!

 

Mange lokalforeninger av NJFF tilbyr intro-/opplæringsjakt for nye jegere, ta kontakt med den nærmeste for deg og se hva de har. Lokale NJFF har som regel også egne (eller tilgang til) skytebaner for hagle og rifle.

 

Ja, du kan kjøpe en Beretta eller annen kvalitetshagle om du har råd, men i starten duger det bra med en rimeligere også. Sjekk bruktmarkedet. Sauer&Sohn mod. 8 er et solid bruksvåpen.

 

.17 HMR har et lite riskorn av ei kule (4,5 mm) som er relativt følsom for sidevind. Jeg ville mye heller valgt f. eks. .223 Rem som er mer allsidig. Alternativt gå for en 6,5x55 som etter min mening kan brukes til "alt" inkl. storvilt.

 

 

Edited by Sølvrev
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hei, takk for svar.

 

Per nå har ikke den lokale jff noen form for opplæringsjakt publisert på NJFF sine sider, har vert en del innom den lokale leirduebanen og snakket med en del folk, men virker ikke som det kommer til å bli noen form for opplæringsjakt i nermeste fremtid, og det er egentlig derfor jeg spør om tips til jakt som enslig fersk jeger :D takk for rifletips, skal lese meg opp på de kaliberene du nevner ovenfor!

Link to comment
Share on other sites

kamelen skrev (6 minutter siden):

Per nå har ikke den lokale jff noen form for opplæringsjakt publisert på NJFF sine sider, har vert en del innom den lokale leirduebanen og snakket med en del folk, men virker ikke som det kommer til å bli noen form for opplæringsjakt i nermeste fremtid, 

Hvis du skriver hvor du holder til i landet er det kanskje noen her inne som kan ta deg med en tur eller to?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Du kan kjøpe deg plass på hvilket som helst introjaktkurs i Norge, bare du kommer deg dit.

Vet at Nordland jff sammen med statskog har kurs i elgjakt både i Saltdal og Hattfjeldal, det er hare og rådyr kurs i Sandnessjøen og rype og rådyr kurs i Brønnøy og rådyrkurs i Sømna.

Følg med på facebook og internett sidene til foreningene, for det er ikke alle kursene som arangeres i sammarbeid med Nordland jff...og da hender det at di ikke havner i aktivitetskalenderen til Nordland jff.

Ser at det antagelig er reisen som er problemet for deg...men tror det har vært Moværinger på samtlige rådyrkurs i Brønnøy, så du må benytte leirduebanen til Mo jff og riflebanen til Rana elgjeger forening til å knytte kontakter så kanskje du får reise sammen med noen hvis di skal/lar seg overtale til å dra på kurs.

https://www.njff.no/nordland/aktivitetskalender?dateFrom=2022-08-29T22%3A00%3A00.000Z&dateTo=2022-12-24T23%3A00%3A00.000Z&date-picker-from=30%2F8%2F2022&date-picker-to=25%2F12%2F2022&organizations=62a3fee2-a91e-4203-8557-f553322b1301&numPages=3&page=1&initialCardCount=5

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...