Jump to content

Erfaringer med disse 6.5x55 jaktpatroner?


Mannenmeddengyldnepisavasa

Recommended Posts

Jeg bruker Norma Oryx (standard) til rådyr og hjort, får rundt 770 m/s(!) i 53 cm pipe (Browning A-bolt). Den gir meget tette samlinger. Vi har en annen tråd om Silencer-versjonen, og den gir ikke vesentlig høyere hastighet. Oryx-kula er også førstevalget til elg når jeg (en sjelden gang) bruker A-bolten. 156 grs kuler i 6,5x55 ville ikke vært mitt førstevalg til rev. Her ville jeg valgt en mye lettere og raskere kule. Men om du vil ha en med samme treffpunkt (bør sjekkes!) kan Elite være et greit valg. Jeg ville styrt unna Elite til matvilt, siden dette er en konvensjonell kule som kan fragmentere selv i moderat 6,5-hastighet.

Edited by Sølvrev
Presisering.
Link to comment
Share on other sites

Sølvrev skrev (28 minutter siden):

Jeg bruker Norma Oryx (standard) til rådyr og hjort, får rundt 770 m/s(!) i 53 cm pipe (Browning A-bolt). Den gir meget tette samlinger. Vi har en annen tråd om Silencer-versjonen, og den gir ikke vesentlig høyere hastighet. Oryx-kula er også førstevalget til elg når jeg (en sjelden gang) bruker A-bolten. 156 grs kuler i 6,5x55 ville ikke vært mitt førstevalg til rev. Her ville jeg valgt en mye lettere og raskere kule. Men om du vil ha en med samme treffpunkt (bør sjekkes!) kan Elite være et greit valg. Jeg ville styrt unna Elite til matvilt, siden dette er en konvensjonell kule som kan fragmentere selv i moderat 6,5-hastighet.

Jeg har bare brukt normax elite ekspress, kjøpte 1 pakke med fiocci å har tenkt å prøve på skytebana, var ganske billig i forskjell. Men den er tung og sakte.

Det som er rart er jeg og noen jeg jakter/skyter i lag med prøvde oryx i den ene sin rifle og i forskjell til elite ekspress så fløy dem overalt på blinken, tenker å prøve igjen å se om det bare var rifla

Link to comment
Share on other sites

Mannenmeddengyldnepisavasa skrev (26 minutter siden):

Hvorfor er norma oryx silencer så mye dyrere? Er jo nesten helt lik eller helt lik

Det er fordi produsenten prøver å melke markedet, siden de vet at det alltid finnes noen som skal ha det siste og som her er markedsført med "skreddersydd for våpen med demper og kort pipe".;) Jeg mener disse patronene, for alle praktiske formål, er like. Bortsett fra prisen!

 

Edit: Og vi har et begrep for dette på norsk, "Keiserens nye klær".

Edited by Sølvrev
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Mannenmeddengyldnepisavasa skrev (1 time siden):

Hvorfor er norma oryx silencer så mye dyrere? Er jo nesten helt lik eller helt lik

De har begge en utgangshastighet på 780m/s men vanlig oryx er fra 61cm løp og "Silence" er fra 50cm .

Om det forsvarer prisen eller er verdt pengene kan diskuteres.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Bondstrike er (iflg. Norma) ei langholdskule med høyere BC enn Oryx, og iflg. Jørund Liens test gir den noe lavere restvekt. Med kulevekt 143 grs i 6,5-kaliberet kan du regne noe høyere hastighet.

 

A propos hastighet, i den andre tråden om Oryx Silencer fant vi en hastighetsforskjell mellom denne og vanlig ladet Oryx på mindre enn 20 m/s i våpen med kappet pipe. Men det kan selvfølgelig variere.

 

Link to comment
Share on other sites

Kjøp den billigste, alle disse gjør omtrent akkurat det samme, hastigheten er så lav at man behøver ikke en bondet kule. 
 

jeg ville sett på federal fusion og Lapua Mega. de er noe rimeligere og gjør akkurat det samme.  
 

Norma er best på en ting… markedsføring og derfor kan de ta seg betalt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...