Jump to content

130 gr TTSX i 308 win


Olsen71

Recommended Posts

Har længe skudt med Hornady GMX i min 308, men de er umulige at finde her i Danmark, og nu udgår de og blir erstattet med CX.

 

Tænker på at prøve Barnes TTSX 130 grain, der er de eneste jeg kan købe her i øjeblikket.

 

Nogen der har erfaring med dem ?

Link to comment
Share on other sites

Olsen71 skrev (2 timer siden):

Har længe skudt med Hornady GMX i min 308, men de er umulige at finde her i Danmark, og nu udgår de og blir erstattet med CX.

 

Tænker på at prøve Barnes TTSX 130 grain, der er de eneste jeg kan købe her i øjeblikket.

 

Nogen der har erfaring med dem ?

 

Jeg har ikke skutt dyr med den selv i cal 30, men flere i cal .277/6.8mm og samme vekt. 

Gjør vel omtrent det samme; Åpner til fin diameter, og går tvers gjennom det meste så lenge farten er ok. 

De jeg jakter med som bruker den kula får 900m/s i 45cm løp (friskt ladd med N140 (og N540 tror jeg)) når vi kronograferer. 

GMX har jeg/vi ett par dårlige erfaringer med(ekspansjon), men trenger ikke bety noen ting basert på så få hendelser. 

Dersom du var fornøyd med GMX'en vil jeg tippe du blir like fornøyd med TTSX'en.. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ospa skrev (På 7.8.2022 den 23.25):

 

Jeg har ikke skutt dyr med den selv i cal 30, men flere i cal .277/6.8mm og samme vekt. 

Gjør vel omtrent det samme; Åpner til fin diameter, og går tvers gjennom det meste så lenge farten er ok. 

De jeg jakter med som bruker den kula får 900m/s i 45cm løp (friskt ladd med N140 (og N540 tror jeg)) når vi kronograferer. 

GMX har jeg/vi ett par dårlige erfaringer med(ekspansjon), men trenger ikke bety noen ting basert på så få hendelser. 

Dersom du var fornøyd med GMX'en vil jeg tippe du blir like fornøyd med TTSX'en.. 

Jeg lader 308 med 130grs TTSX og 49grs N140. Litt hardt ladet og får 900m/s. Noen andre som har erfaring fra tilsvarende ladninger? 

Link to comment
Share on other sites

16 hours ago, Lunds said:

Jeg lader 308 med 130grs TTSX og 49grs N140. Litt hardt ladet og får 900m/s. Noen andre som har erfaring fra tilsvarende ladninger? 

Jeg lader med 47,5 grs N140 og har 914 ms. Husker ikke hvor lang pipa er, men tipper 60-65 cm.

Link to comment
Share on other sites

Lunds skrev (5 minutter siden):

Hvor mye overtrykk er innafor?

Overtrykk er ikke innafor, nå har du skrevet om dumskapen din flere ganger på flere tråder tydeligvis uten at du forstår hva du driver med. At du utsetter deg selv for fare er ditt problem, men om du skyter sammen med andre på en skytebane er det ikke sikkert de synes det er greit med en tulling som skyter overtrykksladninger gang på gang. Risikoen for at noe skjer øker med hvert skudd og det siste noen vil ha i media er artikler om sprengte våpen og skadde personer fordi en tulling driver eksperimentering på skytebanen.

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

14 minutes ago, Lunds said:

Har 45 pipe. Har sjekket på gordons og den er ganske hardt ladet. Hvor mye overtrykk er innafor? Det er jo mye marginer ute å går. Skal teste N530 krutt i ettermiddag. 46grs og col på 72 skal gi teoretisk fart på 880. 

 

Minner om denne:

 

Tenk godt gjennom hva som er målet med ladningen din. Riflen/oppsettet du skyter med er helt klart for jaktbruk; det helt meningsløst å jage slik på hastigheten når du allerede har mer enn nok fart i kula, på bekostning av deg selv og andre på skytebanen.

 

Hvis du mener ladningen ikke er optimal innen for trygge rammer (feks VV-maksdata), ja da ville jeg sett på ett helt annet oppsett (kule/krutt/våpen etc.) hvor du faktisk kan være innenfor på trykk.

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...