Jump to content

Hvilken rifle er dette?


Bio

Recommended Posts

Verdi aner jeg ikke, men om den er urørt og ikke "sivilisert" nrlik osv vil den nok en en viss verdi. Den andre aner jeg ikke, ser ut som noe lokal børsemaker i Trondheim. Artig sak, regner med noen som vet litt mer om disse gamle sakene kommer med bedre svar enn jeg kan gi :) Har du flere bilder av Mauseren?

Link to comment
Share on other sites

Rugerdud skrev (16 minutter siden):

Verdi aner jeg ikke, men om den er urørt og ikke "sivilisert" nrlik osv vil den nok en en viss verdi. Den andre aner jeg ikke, ser ut som noe lokal børsemaker i Trondheim. Artig sak, regner med noen som vet litt mer om disse gamle sakene kommer med bedre svar enn jeg kan gi :) Har du flere bilder av Mauseren?

 

20220807_164441.jpg

20220807_164530.jpg

20220807_164611.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Rugerdud skrev (2 minutter siden):

Ser original ut, så sikkert en samler som ønsker seg en slik i samlingen :) Ha på olje men ikke start å pusse og gnikke for mye på den da det ødelegger verdien.

Takk for svar 😃

Link to comment
Share on other sites

Mauseren er strengt tatt en modell 71/84, den er delvis basert på modell 71 men er mye mer komplisert med rørmagasin mens 71 er enkeltskudd.

 

71/84 har visstnok stor risiko for brukerfeil og forkiling da magasinmekanismen er litt sær. Under første verdenskrig da det var mangel på moderne våpen hadde man fremdeles mange slike utrangerte rifler på lager, men delte bare eller nesten bare ut den enklere og mer driftssikre modell 71 mens 71/84 ble værende på lager. Utrangerte svartkruttvåpen som dette ble bare delt ut til utrent personell i bakre rekker, da var det viktigere at det var enkelt i bruk enn å ha magasin. Skjønt, "bakre rekker" kunne være nokså langt framme bare man ikke var definert som infanterist. 

 

En av mine oldefedre deltok på tysk side i første verdenskrig, han grov skyttergraver og satte opp piggtråd i ingenmannsland i ly av mørket så han var tidvis foran egne fremste men var definert som "ikke stridende" av tyskerne. Han hadde i begynnelsen ingen våpen. Etter hvert kom det ordre om at også arbeidssoldater skulle bevæpnes, i følge dagboka hans fikk han utlevert en modell 71 og patroner med flatnesede blykuler. Disse flatnesede kulene var ment for modell 71/84, da spisskule er farlig i rørmagasin. Av historien vet vi at Tyskland hadde sendt mange gewehr 71 til koloniene sine i Afrika, med hele beholdningen av ammo til disse. Patroner til gew 71 var gått ut av produksjon, så da man fikk behov for våpnene i første verdenskrig måtte man bruke ammo ment for 71/84. Disse patronene passer og kan brukes, men på grunn av de flate kulene er ballistikken annerledes så kulebanen stemmer ikke med siktene.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...