Jump to content

Søke om villreinsjakt. Hvor og når?


Tika

Recommended Posts

Hei

Jeg har lyst til å jakte villrein til høsten.

Hvor må jeg henvende meg for å søke om kort og hva er fristen?

 

Noen områder dere vil anbefale for en som ikke har jaktet villrein før?

Bor i Trondheim, men har bil og telt. :D

Har mest lyst på simle, eller liten bukk. Da studielånet ikke akkurat strekker til en storbukk til 10 000kr.

Link to comment
Share on other sites

Kan bare svare fo H.vidda vest. Der er det kombinert storvilt prøve og søknad på reinskort for innenbygds boende i mai-juni. Den beste muligheten du har der er å prøve å få tak i privatkort fra grunneiger. Alt blir avgjort etter telling i vinter (kvoter og hvor på vidda du kan bruke priv.kort). Det som er fint her er at det kan bli veldig billig jakt. Siste året eg var på reinsjakt, 2003, betalte eg 1500 for 3simler og 3kalver.

 

Men det fins mer tilgjenglige terrenger andre steder...

Link to comment
Share on other sites

Til Radiv

 

Jeg tror ikke prisene for 2009 er i nærheten av det du betalte i 2003, men at Hardangervidda er den rimeligste plassen og jakte villrein på vil jeg også tro mest sansynlig rundt 2500-3000 kr for simle ungdyr for utenbygdsboende. :?:

 

Jeg jaktet selv i mangen år på hardangervidda og kvotene var på tidspunktet du nevner helt oppe i 12 000 dyr pluss en kalv på alle kort, når bestanden bare talte rundt 5000 rein og fellingsprosenten nærmet seg 10% ble kortene tilsvarende billig slik er det ikke i dag. :cry:

 

I dag er det vanskeligere å få kort men verd å prøve, ta kontakt med fjellstyrene i de største kommunene som Eidfjord, Ulensvang/odda Buskerud, Tinn og Vinje, sistnevnte vill jeg tro er sikreste stikk for å lykkes med jakta. ommrådene rundt Rauland/lågefjell er også en plass reinen har stått mye. :D

Link to comment
Share on other sites

ommrådene rundt Rauland/lågefjell er også en plass reinen har stått mye. :D

Lågefjell passer neppe en student-lommebok.

 

Men en forespørsel til Mår sameige i Tinn kan jo være et alternativ. Ellers mener jeg en gang å ha funnet en liste med alle private grunneiere på Hardangervidda på nettet. Men hvor....? :oops:

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror det ligger en del valdkontakter på " Hardangervidda villreinutvalg.no".

Det er nok riktig at prisene er stive i lågefjell men det går an prøve i områdene rundt, ellers har jeg hørt rykter om at DN har strammet inn på flygingen på Hardangervidda, dette kan være med og øke muligheten for jakt i gode ommråder dersom man er sprek og ikke er redd for å gå i 8-10 timer med tung sekk :oops::mrgreen::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror det ligger en del valdkontakter på " Hardangervidda villreinutvalg.no".

Det er nok riktig at prisene er stive i lågefjell men det går an prøve i områdene rundt, ellers har jeg hørt rykter om at DN har strammet inn på flygingen på Hardangervidda, dette kan være med og øke muligheten for jakt i gode ommråder dersom man er sprek og ikke er redd for å gå i 8-10 timer med tung sekk :oops::mrgreen::mrgreen:

 

Inatur har alle fjellstyrene og utmålene i landet. frist 1. juni

 

Eller bruke hest og kløv, bedre transport finnes ikke

140120081711dCInrxrmh31GJJx9rE.jpg

Link to comment
Share on other sites

Til villreinjegeren

 

Det så jo riktig så behagelig ut med hest på reisjakt, og nærmere cowboy kommer ikke her på berget :lol::lol:

Må en ha mye mat med til hesten hvis man skal jakte en uke eller er det nok mat i vegetasjonen på fjellet :?:

og hva om været blir skikkelig ufyselig, må hesten da i hus, siden det neppe er plass i teltet. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Til villreinjegeren

 

Det så jo riktig så behagelig ut med hest på reisjakt, og nærmere cowboy kommer ikke her på berget :lol::lol:

Må en ha mye mat med til hesten hvis man skal jakte en uke eller er det nok mat i vegetasjonen på fjellet :?:

og hva om været blir skikkelig ufyselig, må hesten da i hus, siden det neppe er plass i teltet. :mrgreen:

Nå skal ikke jeg svare på Villreinjegerens vegne, men for endel år tilbake var vi plaget med en rømt hest i fjellet under jakta. Plaget, fordi den søkte seg til reinsflokkene og ødela flere jaktmuligheter for flere enn oss. Men den klarte seg utmerket på egenhånd i flere uker, og lot seg ikke fange inn før snøen kom.

Link to comment
Share on other sites

Hester finner mer en nok gress i fjellet på den årstiden reinsjakta pågår, men en liten sekk med havre er egentlig fint å ta med seg, dette er bare som godis og regne, hester er også veldig hardføre og tåler fint drittvær i fjellet, ja, snø også. men selvsagt krever den det daglige stellet med strigling og sjekk av hover og alt det der.

 

Kan anbefales.

Link to comment
Share on other sites

Hei

Jeg har lyst til å jakte villrein til høsten.

Hvor må jeg henvende meg for å søke om kort og hva er fristen?

 

Noen områder dere vil anbefale for en som ikke har jaktet villrein før?

Bor i Trondheim, men har bil og telt. :D

Har mest lyst på simle, eller liten bukk. Da studielånet ikke akkurat strekker til en storbukk til 10 000kr.

 

Det hender at det er rettigheitshavarar som ikkje jaktar sjøl er ute etter folk til å jakte for seg fordi dei er interessert i kjøtet.Dersom du primert er ute etter jakt og ikkje kjøt er dette ei muligheit. Det blir praktisert litt forskjellig rundt om men du kan kanskje få betalt i pengar eller kjøt for arbeidet dersom du ynskjer dette. Det blir litt som å reisa på sjansebilett. Ein må kunna gripa sjansen når den byr seg. Du må nok og rekna med å måtte driva litt oppsøkande virksomheit. Men det er iallefall ei muligheit.

Link to comment
Share on other sites

Til villreinjegeren

 

Det så jo riktig så behagelig ut med hest på reisjakt, og nærmere cowboy kommer ikke her på berget :lol::lol:

Må en ha mye mat med til hesten hvis man skal jakte en uke eller er det nok mat i vegetasjonen på fjellet :?:

og hva om været blir skikkelig ufyselig, må hesten da i hus, siden det neppe er plass i teltet. :mrgreen:

 

Islandshest - den er skapt for å være ute i all slags vær i alle årstider.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...