Jump to content

Homogene blyfrie kuler med nytt krav, hvordan vil dette stille seg for Krag?


dragonen

Recommended Posts

Jeg har søkt, finner ikke temaet fra før..

Det tillates lettere kuler, 7,8 gram, med lavere anslagsenergi, 2200j, om jeg har forstått det riktig... Vil dette kunne innebære at folk som bruker Kragen på storvilten kan finne ferdigladd ammo i butikkhyllene?

Slipper jeg masse Krag-diskusjon om jeg sier at jeg spør for en venn?

Link to comment
Share on other sites

dragonen skrev (1 minutt siden):

Slipper jeg masse Krag-diskusjon om jeg sier at jeg spør for en venn

Neppe, men Krag vs alt annet må vel være utdebattert. Noen vil jakte med Krag, sånn er det.

 

 

dragonen skrev (15 minutter siden):

ferdigladd ammo i butikkhyllene?

Da er det dette du har å forholde deg til:

§ 16.Krav til rifleammunisjon

Under jakt på elg, hjort, dåhjort, villrein, villsvin eller muflon, og ved felling av ulv og bjørn skal det brukes ammunisjon med ekspanderende prosjektil. I tillegg skal følgende krav være oppfylt:

a. Minste tillatte kaliber er 6,5 (.264″/6,71 mm).
b. Minste tillatte kulevekt er 9 gram (138,9 grain) for kuler med mantel og blykjerne og 7,8 gram (120 grain) for blyfrie kuler.
c.

Minste tillatte anslagsenergi på 100 meter (E100) er 2200 joule.

 

 

Generelt er det lettere å oppnå en viss anslagsenergi (i samme patron, løslengde, osv) jo tyngre kula er.

 

Amerikansk ammunisjon er, eller kan være, ladet til 51000psi (SAAMI Pmax), altså ca 351MPa

Europeisk ammunisjon er eller kan være: 380MPa

De fleste er såvidt jeg har skjønt enige om at ladninger for KJ-geværet bør holdes under 280MPa

 

Alt jeg har sett av trykkmålinger, og simuleringer (QL/ GRT) rundt temaet tyder på at iallefall europeisk (vanlig gammeldags) jaktammunisjon ligger helt oppe ved Pmax. Det vises av hastighetene man får, og kruttmengdene man finner i patronene, og noen har også målt. Noe amerikansk ammo har vært nede i "Krag-området".

 

Aktuelle patroner her (blyfri 7.8-8g) er såvidt jeg kan se kun Fox Bullets , Sako Powerhead Blade, og Barnes VOR-TX. Alle disse oppgir V0 rundt 850m/s.

De oppgir ikke løpslengde, men det indikerer at de ligger en (hel) del over 280MPa, om de ikke bruker langsomt krutt for å holde trykket nede - noe jeg tviler på. 
Det bør være nok brukere av GRT her inne til å svare på det, og noen har kanskje tømt en patron og veid kruttet?

 

Mine egne Barnes TTSX 120gr har 45.5gr N19 bak seg, og de tror jeg ikke er "Krag-patroner" iallefall...

 

K

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

@dragonen Er nok bare å starte å lade om du skal holde på med slike utdaterte mekanismer ;) Eller kjøpe noen nyere som du kan kjøpe hva du vil av når det kommer til ammunisjon å bruke i(så lenge kaliber er rett) :D

 

Liten edit: Med det lavere kravet til anslagenergi og lettere kulevekt bør det nå være lettere å lage ammunisjon som er trygg i Kragen 👍

Edited by Rugerdud
Link to comment
Share on other sites

155gr Lapua Mega er vel den kulen som enklest kan lades til 2200 joule på 100m og samtidig holde seg innenfor anbefalt makstrykk. Det lar seg nok gjøre med 120gr TTSX også - i hvertfall kan man simulere seg frem til en passe ladning i Quick load om man har 60cm eller lengre løp.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...