Jump to content

Problemer med AICS magasiner


Epic

Recommended Posts

Kjøpte nylig ny stokk til rifla, men møter på problemer når det kommer til magasin. 6,5 x 55 blir blir veldig "vinglete" å lade og magasinet skraper opp hylsene som ett rent helvete. Er rett og slett ikke 6,5 x 55 noe særlig i disse magasinene, i såfall så blir det over på plan B rimelig fort (200str)...

 

Ingen beskrivelse er tilgjengelig.

Link to comment
Share on other sites

Hvis de er "long action" kan de være for magnumpatroner som er litt rettere og feitere enn 6,5x55. Ikke uvanlig at man må justere litt på leppene, og selv da kan det bli kav. x55 er notorisk irriterende mtp AICS og stort høyere kapasitet enn fem skudd.

Link to comment
Share on other sites

Ved første øyekast så vil jeg si patronen din sitter for høyt, noe som igjen fører til at den klyper på toppen. Altså henger den bare knapt igjen og vil egentlig ut av magasinet i stede for å skli under leppene sklir den mer mellom. Det kan godt hende du har mer tålmodighet en det jeg hadde og finner en løsning, men etter å ha herpa ett aics magasin for 6.5x55 så ga jeg faen og gikk tilbake til bdl versjon. 

VDH skrev (1 time siden):

x55 er notorisk irriterende mtp AICS og stort høyere kapasitet enn fem skudd.

Slenger meg på denne påstanden med full støtte, de er rett og slett noe shitt å bruke til kaliberet. De er rett og ikke laga for patronen vi så gjerne vil bruke og skaper mer frustrasjoner enn det er verdt. Min erfaring var at etter jeg fikk pussa leppene med sandpapir og bøyd de noe mer korrekt så ble det mindre voldtekt av hylser, men failure to feed var en sykdom jeg ikke ble kvitt og da ble jeg også rimelig lei.

 

Jeg ville nok sagt at din plan "b" kanskje burde vært plan "A". Er alt nytt og strøkent så returnerer du chassiet og legger penga i ei anna rifle i stede. Magasinene til 200¨n funker alltid og angrer du deg her også så er det ikke store tapet om du kaster rifla på finn igjen etter noen måneder. 

Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (3 timer siden):

magasinet egentlig laget for?

300wm

 

Har ikke modifisert magasinet i det hele. Er det problematisk å returnere det til brownels etter at jeg har tatt det ut av posen det kom i? Stokken er allerede pakket ned igjen.

Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (35 minutter siden):

Da er det i utgangspunktet laget for å fungere med en helt annen diameter på hylsa.

Sant, men kundeservice trodde det skulle gå.

image.png.28ca32cfe0c37109187c6f48ef1d6419.png

@Torf

 Akkurat samme magasinet, kundeservice til brownels mente det skulle funke.

" The 300 WM can also be used for 7mm, 3006 and 6,5x55 calibers". 

 

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Epic said:

Sant, men kundeservice trodde det skulle gå.

Jeg har lite erfaring med de magasinene så jeg er vel ikke rett person til å mene for mye, men jeg vet hvor vanskelig 6,5x55 kan være med tanke på mating i magasiner som ikke er spesielt laget for å håndtere en så konisk patron. Jeg har liten tro på at 6,5x55 skal bli bra i noe annet enn et dedikert magasin som er spesielt laget for å håndtere nettopp den patronen. Jeg kunne sikkert skrive en hel side med tanker rundt hvordan et 6,5x55 magasin må være for å virke, spesielt om det skal ta flere enn 5-6 skudd. Jeg har jo laga et magasin selv som tar 10 skudd og det var ikke like lett som jeg så for meg i starten. Det har blitt mange små justeringer siden jeg startet prosjektet. Det er mange faktorer som skal stemme for å oppnå galt og feilfri funksjon, og for å være helt ærlig så er jeg ikke enda sikker på at jeg er helt i mål. 

@Torfhadde en tråd med et nytt magasin fra MDT som skulle passe til 6,5x55, 10 skudds. Jeg har ikke prøvd det, men kanskje det kunne være en mulighet til prosjektet ditt? Du må selvfølgelig ha et chassis/stokk og en låsekasse som håndterer størrelsen på magasinet. Og det er en utfordring i seg selv siden det finnes ca en million kombinasjoner av åpninger i låsekasser, magasiner og chassis/underbeslag som er ment å passe sammen. Det er en jungel som ikke ligner grisen. Og her må du være forberedt på å modifisere omtrent alt. Jeg ville styrt unna! 
 

 

Link to comment
Share on other sites

Epic skrev (10 timer siden):

Jeg returnerer og kjøper 200¨n jeg. Blir aldri feil med en str i skapet igjen 

Vel vel, da går du fra et 30-06 magasin til et annet 30-06 magasin..

STR bruker 30-06 magasiner den også.

Link to comment
Share on other sites

Og hva er problemet med det? Skal du først ha et enkeltradet magasin til 6,5x55 så skal du lete lenge etter et som fungerer bedre enn STR magasinet for nettopp 6,5x55😉. STR magasinet har materampe i motsetning til de aller fleste andre variantene av magasiner som lages. Det betyr i praksis at du får «styrt mating» av patronen rett ut av magasinet.

 

@Torfmå jo gjerne kalle det for et 30-06 magasin, for det går jo også å få ned i magasinet. Men nå er det en gang slik at kulene har forandret seg fortere med tanke på lengde enn standardlengder til patronene de skal ned i. I realiteten kan et standard lengde magasin fort by på problemer for hjemmeladeren. Det er ikke mange rifleprodusenter som har tatt dette inn over seg. De selger gjerne piper med riktig twist for lange tunge kuler, men magasinet er ofte for kort.

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...