Jump to content

Innskyting nytt sikte


Ølvomma39

Recommended Posts

Hei. 
100% presist uten å skyte inn er umulig. De fleste børsemakere har et hjelpemiddel som gjør at en treffer innom svarten på 100m, feks lignende som dette. https://www.skittjakt.no/bushnell/160825/bushnell-boresighter-laser-bushnell-laser-innskytningsapparat
Dette er kun et hjelpemiddel for grovinnskytning. 
En kan også sette opp en skive på ca 30m og først skyte inn på denne, da treffer en som oftest svært nærme senter på 100m. 
Når du har skutt inn med en type ammunisjon må du påregne at du må skyte inn på nytt eller akseptere litt avvik med annen type ammunisjon, dvs somregel litt forskjell på jakt og treningsammunisjon. Har du lyddemper er det nesten alltid forskjellig treffpunkt med og uten demper. Løsner du på kikkerten for å flytte den en brøkdel av en mm så må du somregel skyte inn på nytt osv. 

Kjøper en inn en ny Lot av samme ammunisjon en har brukt før kan det også være at en må skyte inn på nytt. 
Skyter du med anlegg eller med tofot vil somregel treffpunkt endre seg. 
Hvor mye treffpunkt varierer med de forskjellige endringene vet en ikke før en har prøvd da det varierer fra børse til børse. 
Ingen har derfor noe instrument som gjør at de kan stille inn kikkertsiktet 100% uten å fysisk skyte inn. 
Du kan kanskje få en børsemaker til å fysisk skyte inn siktet 100% for deg med en spesiell type ammunisjon.
Pga forskjellig rekylopptak etc så er det imidlertid ikke sikkert at den er 100% innskutt for deg. 


(Personlig skyter jeg inn så godt som mulig med den ammunisjonen jeg skal bruke på jakt, bruker å bli ca 98% Treningsammunisjon tar jeg ikke treffpunktet så nøye på så lenge det er bare et par cm avvik fra jaktammunisjon, prøver å få tettest mulig samlinger fremfor sentrumstrafikken) 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Lær deg heller å beherske innskyting selv, så står du aldri fast. Jeg vil sammenligne det med å kjøpe en skarp kniv. Da har du skarp kniv noen dager mens den fremdeles er ny. Om du lærer deg å slipe kniv, så har du skarp kniv resten av livet. Eller i det minste så ofte du gidder å slipe.

Å skyte inn rifla / stille inn siktet er ikke veldig vanskelig. Skyt og skru! Finnes sikkert noen bra instruksjonsvideoer på YouTube.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...