Jump to content

ASE UTRA cal 25. på en Tikka T3 6,5x55


Jeger,hund og våpen

Recommended Posts

ok, så det vil fungere det altså, var vel egentlig det jeg trodde men jeg ble usikker..

 

Nei, det vil ikke fungere, da 6,5 kula måler 6,7056 mm og således er større enn hullet.

 

hmm.. Jeg tok frem lyddemperen og puttet kula inn i front på lyddemperen, den gikk rett inn og hullet på lyddemperen var ca 1mm større i diameter enn det kula var..

 

Lyddemperen ble kjøpt på Schou Våpen, og de sa at det skulle gå greit..

 

Nå har jeg bare blitt veldig usikker..

Link to comment
Share on other sites

Fatter ikke helt ka dokker driver med i blant.

 

Tommelfingerregler for komper og lydempere er et hull som er kaliberdiameter pluss fem millimeter.

 

Dette er fordi at man vil unnga interferens mellom grenselaget for gassen som strømmer i kanten av hullet og gassen i grenselaget rundt kula.

 

I tillegg vobbler kula - i komper og dempere. Blir bare tøv med presisjonen om kula slår bort i kanter - eller bare slår nesten bort i kanter.

 

SÅ... FAGPERSONER I BUTIKK ER INGEN GARANTI. DET BURDE DOKKER HA LÆRT MENS DOKKER ENDA VAR LIKE små SOM MEG.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Fatter ikke helt ka dokker driver med i blant.

 

Tommelfingerreger for komper og lydempere er et hull som er kaliberdiameter pluss fem millimeter.

 

Dette er fordi at man vil unnga interferens mellom grenselaget for gassen som strømmer i kanten av hullet og gassen i grenselaget rundt kula.

 

I tillegg vobbler kula - i komper og dempere. Blir bare tøv med presisjonen om kula slår bort i kanter - eller bare slår nesten bort i kanter.

 

SÅ... FAGPERSONER I BUTIKK ER INGEN GARANTI. DET BURDE DOKKER HA LÆRT MENS DOKKER ENDA VAR LIKE små SOM MEG.

 

5mm?? Har jo sett på hausken dempere osv og det er aldri i verden 5 mm mer i diameter enn kula..

Link to comment
Share on other sites

Tjaaaaaaaa!

 

For å si det enkelt, jo høyere hastighet jo tynnere er grenselagene- pussig nok. Det betyr at hullet i en komp kan være mindre enn i en lyddmper, og da ser vi glatt bort fra vobblinga til kula.

 

For en refferanse som ikke er min, vedrørende størrelser på hull i komper, finner du en artikkel på 6mmBR forum.

 

Så fordi jeg er så liten ...ække pent å slå de som er mindre enn deg.....ær det vel?

Link to comment
Share on other sites

Korrekt, men vet Hausken hva de driver med?

 

Kødder du? :shock:

 

Såklart veit Hausken hva de driver med, og andre lyddemperprodusenter som fks. A-tec, BR-Reflex og Ase utra. INGEN av dem har en diameter i demperen som er 5 mm større enn kaliberet den er designet for.

 

Demperen min ( Hausken std) er designet for kuler i .308", med 7.82mm diameter. Lyddemperen har ett hull på 9 mm.

 

Hvor får du dette med at dempere skal ha 5mm større hull en kaliberet den er designet for`? :|

Link to comment
Share on other sites

Tabbe!!

 

Logikken er tindrende klar den og i samsvar med det ovenfor. Tabba fra min side er en kommafeil. Og jeg gikk i baret nettopp, fordi presisjonsmessig gir store hull bedre resultater enn små, mes produsentene er fokusert på desibel.

 

Nå er det større folk enn meg som har tøvet med komma, til min unskyldning....eller?

 

Altså er tommelfingerregel for komper: Kaliberdiameter pluss 0.5 millimeter klaring.

 

Selv vil jeg nok ha større klaring med lange kuler og lange lydempere.

 

 

Så..... rett skal være rett og håper jeg er tilgitt.....eller?

Link to comment
Share on other sites

Bare for å ha et sammenligningsgrunnlag fra et annet merke, så har jeg to Br Reflex dempere.

 

En i kal .30 og en til .375.

 

Kuledia kal .30 : 25,4*0,308 = 7,82 mm Hull i demper : ~ 8,8 mm

 

Kuledia kal .375: 25,4 * 0,375 = 9,52 mm Hull i demper : ~ 10,2 mm

Link to comment
Share on other sites

...ASE UTRA lyddemper til jul, i cal 25, den skulle sitte på min Tikka T3 6,5x55.

 

...han som hadde solgt den til min mor og far sa at det skulle gå.

 

Det går helt fint. Cal. 25 dempere brukes også til 6,5. Bare sørg for at den blir montert riktig. Fortrinnsvis av en børsemaker.

Ikke hør på det tullet enkelte her kommer med.

Min far og tre kompiser har BR-Reflex demper og mange andre i mitt distrikt. Har ikke hørt om noen som har fått noe trøbbel med det.

Link to comment
Share on other sites

Tabbe!!

 

Logikken er tindrende klar den og i samsvar med det ovenfor. Tabba fra min side er en kommafeil. Og jeg gikk i baret nettopp, fordi presisjonsmessig gir store hull bedre resultater enn små, mes produsentene er fokusert på desibel.

 

Nå er det større folk enn meg som har tøvet med komma, til min unskyldning....eller?

 

Altså er tommelfingerregel for komper: Kaliberdiameter pluss 0.5 millimeter klaring.

 

Selv vil jeg nok ha større klaring med lange kuler og lange lydempere.

 

 

Så..... rett skal være rett og håper jeg er tilgitt.....eller?

 

Hallo, lille du, som du ynder å betrakte deg, synes du ikke resten av argumentasjonsrekka di faller ihop og da, ikke bare en kommafeil? :roll:

 

Selv har jeg lite greie på dette, men støtter meg til de som jeg VET har greie på hva de snakker om her inne. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Altså er tommelfingerregel for komper: Kaliberdiameter pluss 0.5 millimeter klaring.

 

Selv vil jeg nok ha større klaring med lange kuler og lange lydempere.

En komp er kort, derfor funker det. I lyddempere vil jeg generelt påstå at en radiell klaring på 0,5mm, altså 1mm større enn kulediameter er absolutt minimum - og da har du ikke marginer for montasjetoleranser i det hele tatt!

Link to comment
Share on other sites

I dag fikk jeg igjen rifra mi, ferdig gjenget. Børsemakeren sa at dette ikke var noe problem. Alt så rett og fint ut, så det var bare å komme seg ut på skytebanen og videre ut i skogen.

 

Kula viste 6,7 mm og innvendig på demper 7,7mm (1mm klaring) dette var vanlig og ikke noe problem..

 

Konklusjon: Man kan bruke lyddemper cal 25 på en 6,5x55 rifle:)

Link to comment
Share on other sites

Hei !

Din ASE-Utra demper er laget for kulediametre opp til .25" eller 6,35 mm som det tidligere er påpekt. Demperen har et hull på 7,5 mm. Normalt bør du MINST ha 0,5 mm fri klaring i demperen, dvs. 1,0 mm større hull en kulas diameter. Vi vil fraråde å bruke denne dempern på kaliber 6,5x55. Du vil ha en klaring omkring kula på mindre enn 0,35 mm. Det har du kun om du har en meget trang gjenge. I praksis har du mindre klaring. Bytt til en ASE-Utra merket .30 og du har marginene på din side.

sr

Link to comment
Share on other sites

Nei - ikke annet at en enkeltbetraktning av et slikt prinsipp ikke sier et døyt annet enn at noen har flaksmarginene på sin side og andre ikke :roll:

 

Det kan nok stemme.. Men jeg hadde 1mm klaring i demperen.

 

Jeg skjøt inn rifla godt før jeg monterte på demperen. Dermed gikk det veldig fint. men måtte ha 10 knepp oppover etter at jeg fikk demperen på:P

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...