Jump to content

Godkjent søknad om halvauto jaktrifle med forbehold om mulig forbud etter rundskriv.


K.Olsen

Recommended Posts

 

Fikk igår godkjent søknad om erverv av en .22LR halvauto jaktrifle sendt på e-post.

Rett etter eposten kom ringte en hyggelig dame ifra våpenkontoret og lurte på om jeg var helt sikker på om jeg ville opprettholde søknaden siden det var en halvautomat.

Hun informerte meg om at den muligens kan bli forbudt fordi de avventer ett rundskriv ang en liste over forbudte halvauto jaktvåpen.

 

Var en litt merkelig samtale og jeg ble litt sjokkert over at det virket som hun hadde en egen agenda imot noen våpen.

En av setningene var; "det finnes så mange stygge våpen der ute".... Jeg svarte at; "våpen er ikke stygge, det er mennesker som misbruker dem som er stygge".

 

Jeg fikk formaninger om at jeg måtte tenke veldig nøye igjennom om jeg ville bekrefte at jeg fortsatt ønsket å erverve våpenet jeg har søkt på.

Ble også fortalt hvor vanskelig det ville bli å bli kvitt hvis det blir forbudt..

 

Vi ble enige om å sette søknaden på vent til jeg har tenkt nøye igjennom det....

Og jeg kunne lett forandre søknaden til andre jaktvåpen i alle kalibre hvis jeg ville fikk jeg beskjed om..

 

Så her sitter jeg da og lurer..

Alt virker litt uprofesjonelt siden våpenloven er ganske tydelig eller?

Børsa det er snakk om er en Winchester Wildcat .22LR.

 

Til poenget; Jeg skjønner at alt blir gjetning osv, men hva tror dere ang muligheten for at halvauto salongrifler havner på forbudtlista?

Link to comment
Share on other sites

Ingenting som tilsier at Winchester Wildcat skulle bli forbudt.

 

Rifla er markedsført av Winchester som en småviltrifle, den leveres fra fabrikk med et magasin som ikke overstiger 10 skudd, den har ikke et frittstående pistolgrep som står igjen når bakstokken tas av og ei har den det mye omtalte og livsfarlige overtreet.

 

Alt skal dermed være innenfor en godkjent halvautomatisk jaktrifle i henhold til: Forskrift om våpen, skytevåpen, våpendelar og ammunisjon, paragraf 4-1.

 

Jeg sier go for it!

 

Edited by 5.6×15mm
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk nettopp avslag på Marlin camp9, med begrunnelse at våpenet ikke er tillatt til jakt siden " det er produsert for magasiner med en patronkapasitet på 12 patroner, og politiet kan kungi ervervstillatelse til halvautomatiske rifler produsert for våpenmagasiner med en patronkapasitet på inntil 10. Våpenet er dermed ikke tillatt til jakt".

 

Har sendt klage med henvisning til "Assault Weapons Ban" loven av1994, så får vi se.. denne loven forbød bl.a. produksjon og salg av magasiner over 10 skudd til sivile. Og denne loven gjaldt i 5 år av riflas produksjonstid. Holder ikke pusten mens jeg venter, men det skal bli innteressant å se videre argumentasjon for fortsatt avslag...

Sør-øst politidistrikt for øvrig.

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk også en mail ifra våpenkontoret rett etter godkjennelsen (som havnet i søppelpost av en eller annen grunn), som ba om at jeg måtte gi en skriftlig tilbakemelding hvis jeg velger å opprettholde søknaden på tross av ett mulig fremtidig forbud.

 

Jeg tenkte noen dager og svarte at jeg ønsker å opprettholde søknaden med en begrunnelse og om jeg kan betale gebyret nå(siden søknaden var satt på "vent").

 

Sendte svaret sist søndag(idag er det fredag) og har ikke fått svar ennå...

Så jeg bare betalte gebyret, så får vi se hva som skjer😉

Link to comment
Share on other sites

K.Olsen skrev (16 minutter siden):

Jeg fikk også en mail ifra våpenkontoret rett etter godkjennelsen (som havnet i søppelpost av en eller annen grunn), som ba om at jeg måtte gi en skriftlig tilbakemelding hvis jeg velger å opprettholde søknaden på tross av ett mulig fremtidig forbud.

 

Alle som søker om hva som helst av halvauto får det nå, er standard prosedyre.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

slemmo skrev (25 minutter siden):

 

Alle som søker om hva som helst av halvauto får det nå, er standard prosedyre.

Jeg vet det Slemmo, bare syns det var rart at jeg ikke fikk svar når jeg spurte om det var ok å betale gebyret i min mail til dem siden søknaden var satt "på vent".

Fikk masse formaninger om at jeg ikke måtte betale før hvisomatte/dersomatte osv, for da ble det surr i systemet dems..

 

Og jeg er ingen dreven våpenkjøper, så mye er nytt for meg..

 

Gebyret er uansett betalt, så spent på hva postkassa evnt har å tilby neste uke..

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...