Jump to content

Bytte pistol


ErikD

Recommended Posts

Jeg har tenkt å selge en 9mm pistol ifbm å kjøpe en annen med et grep som passer meg bedre. Og da jeg ringte våpenkontoret for å høre om noe helt annet, spurte jeg samtidig hva de trengte ifbm en slik "bytte". I tillegg til en søknad hvor jeg spesifiserer at jeg skal selge en for å kjøpe en annen, sa de at de kom til å sende et brev til pistolklubben for å få dokumentert mitt aktivitets nivå (hvilket ikke er noe problem). Jeg vet dette gjøres ved kjøp av flere, men her snakker vi om å bytte inn. M.a.o. vil jeg ende opp med akkuratt samme antall som før. Så jeg syns det var litt rart at de skulle kreve et slikt vedlegg til søknaden. Står det at det er et slikt krav i forskriften evt rundskriv fra POD, eller er de bare overivrige på våpenkontoret? Og hva skal jeg isåfall si til de hvis de har feil? Ønsker jo ikke å havne på noe "shitlist" og oppleve problemer i fremtiden, selv om jeg skulle teknisk og prinsippielt ha rett med dette...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har tenkt å selge en 9mm pistol ifbm å kjøpe en annen med et grep som passer meg bedre. Og da jeg ringte våpenkontoret for å høre om noe helt annet, spurte jeg samtidig hva de trengte ifbm en slik "bytte". I tillegg til en søknad hvor jeg spesifiserer at jeg skal selge en for å kjøpe en annen, sa de at de kom til å sende et brev til pistolklubben for å få dokumentert mitt aktivitets nivå (hvilket ikke er noe problem). Jeg vet dette gjøres ved kjøp av flere, men her snakker vi om å bytte inn. M.a.o. vil jeg ende opp med akkuratt samme antall som før. Så jeg syns det var litt rart at de skulle kreve et slikt vedlegg til søknaden. Står det at det er et slikt krav i forskriften evt rundskriv fra POD, eller er de bare overivrige på våpenkontoret? Og hva skal jeg isåfall si til de hvis de har feil? Ønsker jo ikke å havne på noe "shitlist" og oppleve problemer i fremtiden, selv om jeg skulle teknisk og prinsippielt ha rett med dette...

 

Hos oss spør de alltid etter denne dokumentasjone, ved ny søknad :roll:

 

Skjønner ikke at du er redd for å komme på noen shitliste om du har nok aktivitet til å inneha våpen :D

Link to comment
Share on other sites

I et av PODs rundskriv står det (fritt etter hukommelsen) at behovet som forelå ved ervervstidspunktet skal foreligge så lenge man har våpenet. Det medfører at behovet må godtgjøres hver gang man søker om våpen, og på nytt dersom man søker om å erverve våpen B til erstatning av våpen A (som man forplikter seg til å avhende).

Link to comment
Share on other sites

Skjønner ikke at du er redd for å komme på noen shitliste om du har nok aktivitet til å inneha våpen :D

Etter å ha hørt om hevnaktig oppførsel fra våpenkontorer som blir konfrontert med ubehagelige spørsmål, tror jeg tanken min ikke er så fjern. ;)
Link to comment
Share on other sites

ting blir ofte enklere hvis man snakker med tantene på kontoret ansikt til ansikt. du får forklart hva du ønsker, og de får forklart hva de trenger for å kunne godkjenne dette.

ved å stille fornuftige spørsmål, og kjenne lovverket noenlunde godt, har jeg alltid kommet til fornuftig enighet med mitt lokale våpenkontor. et lite smil kommer man langt med, og det får du ikke til over telefonen!

husk at mange krangler på ting- det er mye hyggeligere for damene på våpenkontoret å behandle hyggelige kunder enn grinete kunder, det kan være verdt å huske på.

ved kjøp av håndvåpen må du som tideligere nevnt i tråden alltid dokumentere aktivitet, selv om det er utbytting av noe du har fra før. det bør da ikke være noe problem hvis du er aktiv pistolskytter?

Link to comment
Share on other sites

Misforstå meg rett! :D Jeg har meget godt forhold til tantene på våpenkontoret, og har ingen problem med å dokumentere aktivitet. Men jeg var bare nysjerrig på om dette med dokumentasjon er korrekt når det gjelder bytte. Tanken (hvilket ble sagt til tante) er til og med å gi det utgående våpenet til forhandler i innbytte for enkelthets skyld. Så jeg lurte bare om det hun sa stemte ihht regelverk eller om det var noe de hadde funnet på selv.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...