Jump to content

Tikka T3 Lite demontering


rypert

Recommended Posts

Det var ikke verre nei. :) Lagt merke til de to skruene under der, men ville bare verifisere om det var det de var til. Ser forøvrig ut som om det er umbraco eller lignende som passer inn der. Men det går med flatt skrujern også?

 

En annen ting, vil treffpunktet forandre seg når jeg demonterer på denne måten, at jeg må skyte inn på nytt? Mener det var en som sa det nemlig.

Link to comment
Share on other sites

Det var ikke verre nei. :) Lagt merke til de to skruene under der, men ville bare verifisere om det var det de var til. Ser forøvrig ut som om det er umbraco eller lignende som passer inn der. Men det går med flatt skrujern også?

 

En annen ting, vil treffpunktet forandre seg når jeg demonterer på denne måten, at jeg må skyte inn på nytt? Mener det var en som sa det nemlig.

 

Om det er Unbraco (sekskanthull) må du bruke en passende umbrakonøkkel, ikke skrujern! Men på min Tikka T3 Hunter de-luxe er det spor for et vanlig flatt skrujern, men kan hende det har forandra seg fra jeg kjøpte T3... NB! Bruk rett størrelse på verktøyet :wink:

 

Når jeg demonterte min T3 og satt den sammen, merka jeg ingen treffpunktforrandring...

Link to comment
Share on other sites

På min T3 har skjefteskruene flatt spor. Men det anbefales ikke å bruke en vanlig skrutrekker, da vil du skjemme sporene. Ta en billig skrutrekkerbit ned på slipesteinen og slip den fra kon vinkel til radius med parallelle sider nederst på biten. Da vil den går skikkelig ned i sporet, og du slipper å skjemme skruene. Hvis Tikka har skiftet til unbracoskruer, skal du selvsagt bruke dette for å løsne skjefteskruene.

 

Antakeligvis vil treffpunktet være ganske det samme etter demontering og montering hvis du gjør jobben rett, men man skal alltid skyte et prøveskudd eller fem på papp før jakt etter at man har demontert børsa eller tatt av kikkerten.

 

For demontering av sluttstykke står det oppskrift i bruksanvisningen som man kan laste ned fra www.tikka.fi hvis man har kastet den bort :)

Link to comment
Share on other sites

Når du skal montere igjen, husk å skru til den bakerste skruen først!

 

Hvorfor skru til den bakerste føst? Er det ikke viktigere å få god kontakt mellom rekylklakk (eventuell bedding) fremme før man tar den siste strammingen på den bakerste skjefteskruen? Noe jeg ikke har fått med meg her eller?? :roll:

Link to comment
Share on other sites

Når du skal montere igjen, husk å skru til den bakerste skruen først!

 

Hvorfor skru til den bakerste føst? Er det ikke viktigere å få god kontakt mellom rekylklakk (eventuell bedding) fremme før man tar den siste strammingen på den bakerste skjefteskruen? Noe jeg ikke har fått med meg her eller?? :roll:

Har lært at en alltid skal skru den bakerste skruen til først, dette er for at børsa skal ligge helt bak i stokken.

Alle baneskyttere gjør det sån med saueren iallfall.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...