Jump to content

Tikka T3 kontaktpunkter på løp


arne mo

Recommended Posts

Jeg har en eldre Tikka T3 light SS. Førte et tynt papir bakover under løpet og papiret stoppet før låsekassa. Løsna løpet og ser at det er en liten plastforing på hver side som løpet ligger an på. Disse foringene skal sikkert guide løpet.  Burde disse fjernes for å få "frittliggendes" løp, eller har de en funksjon. Regner med at det fortsatt er mange av disse eldre Tikkaene i omløp, hva gjøres for å øke presisjon? 

 

large.image1.jpeg.2c5994ef5b9e3948fbb2e4348c91f713.jpeglarge.image0.jpeg.6ddd4a88475d0fad3a2e9b2aa04957e9.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar. 

Jeg fjernet de to ribbene, men virket som om løpet da lå litt dypere ned i skjeftet. 

Løpet ligger innat skjeftet sånn ca 5 cm framover fra låsekassa før den blir liggende fritt, men tør ikke å fjerne innsiden på skjeftet her. 

Link to comment
Share on other sites

Har nylig kjøpt en T3x Lite. Det fremgår av beskrivelsen av våpenet at pipa skal være frittflytende,men som det fremgår av andre innlegg så er det noen cm foran kassa (ca 9 cm på min) 2 tapper som ligger an mot løpet. Kontaktet selger bm. Wear som opplyste at "det er slik det skal være". Jeg har skutt noen skudd på banen med 2 forskjellige patron merker, en fabrikk og en hjemmerulla, og presisjonen er ok uten at jeg har sjekka dette så veldig nøye enda. Så inntil videre så fjerner jeg ikke tappene.

Link to comment
Share on other sites

Har fått børesemakeren til å ta bort disse tappene på 2 Tikka T3x light SS de siste 2 årene, i forbindelse med gjengejobb. Ingen grunn til at pipa på dette våpenet ikke skal være frilagt helt inn - slik at en kan dra et vanlig papirark hele veien inn til låskassen. Ellers viktig at rekylklakken treffer skikkelig i sporet på låskassen ved sammensetting av skjefte og låskasse - mange som tabber seg ut der med dertil "presisjon" etterpå. mener det var en over her som skrev at det så ut som om pipa kom lengre ned i stokken etter at tapper(?) var filt bort. I så tilfelle tyder vel dette tentativt at enten pipa tidligere sto i spenn, eller at låskassen ikke hadde god nok kontakt nedover i forhold til rekylklakk(?)!

Edited by OptiBond FL
Link to comment
Share on other sites

Ja, helt enig med det som skrives ovenfor - på mine T3/ T3x er hele hullet akkurat synlig over kanten på stokken. Ellers er det ofte vanskelig å vite sikkert om låskassen er helt på plass i klakken, selv om en ofte merker når den smetter på plass. 

 

Ifølge børsemakeren var det en del som kom med riflene og klaget på halvdårlig presisjon - men så viste det seg at de ikke hadde montert dette skikkelig.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...