Jump to content

Norske utstoppere - anbefalinger


Anders

Recommended Posts

Jeg skal stoppe ut tre dyr ganske snart og vil gjerne ha noen tilbakemeldinger/erfaringer fra dere.

En spansk steinbukk (pidestall), oryx og red hartebeest (begge skuldermontasjer).

Det må være i østlandsområdet, og sålangt har jeg vurdert Bioprep, Romerike Zoo Montasje og Kvebekk.

Det finnes sikkert billigere, men for meg er kvalitet viktig, så jeg betaler gjerne for det.

 

Kjenner dere til eller fått gjort arbeid av disse?

Kanskje ikke mange som har stoppet ut spansk steinbukk, men en dyktig utstopper klarer vel det meste uansett (?)..

 

På forhånd takk!

Link to comment
Share on other sites

Hei Anders

Etter min personlige mening og anbefalling etter hva jeg har sett så anbefaller jeg Bioprep.

Jeg kan garantere deg at du ikke blir skuffet over resultatet.

Jeg har sett en del utstoppings arbeid (siden jeg er en hobby preparant selv)i fra mange preparanter som dem lager for kunder og ikke bare det som dem har på konkuransjer som dem refererer til hele tiden.

så i mine øyne så syntes jeg det ikke er noen ved siden av eller over bioprep.

 

sikkert mange som har andre meninger om det. men det er i hverfall min mening.

 

håper du blir fornøyd uansett hvem du bruker :wink:

Link to comment
Share on other sites

Vel, når man ser kundekretsen til Bio-prep..... det er kresne folk, som betaler for kvalitet...

:shock: Det er 5-7 stykker i Norge som kan kalles meget gode :mrgreen: av disse er det 2-4 som har stort samme pris på det meste :wink: noen er gode på det ene og andre på det andre men at det koster penger for kvalitet ja det stemmer og klientellet er vel uvesentlig uansett de bet like mye alle mann(og kvinner)noen lager masser av afrikanske trofeer og andre like mye av allt det som teller er til syvende og sist kvaliteten på det ferdige produktet :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Bruker Atle Brenden (Romerike Zoo Montasje) på både Nordisk vilt og afrikansk vilt, jeg er meget godt fornøyd med det arbeidet han utfører.

Har vel en teori om at det er noen få her på det sentrale østland som leverer trofeer av topp kvalitet, Det er selvsagt RZM, Bio Prep (Espen Lynne) Lars Kofoed, Ørnulf Kvebekk og Lågrinn, Det finnes sikkert flere som leverer montasjer/trofeer av meget god kvalitet, Anbefaler at man bruker taxidermister med fagbrev, da er man i det minste sikker på at kvaliteten er av en kvalitet som faget vil være bekjent av.

 

Det som er vel så viktig er at trofeet blir behandlet på riktig måte fra det øyeblikket det er skutt, dette med langt ok halsskinn er ett stadig tilbakevendende tema.

Har sett preparanter som omtrent utfører mirakler på skinn og trofeer som egentlig hører hjemme i søppelbøtta pga dårlig feltbehandling av trofeet.

Link to comment
Share on other sites

øystein sigde ja gammel bekjent han jobbet for både gamle bioprep og faderen og broderen.Som villreinjeger sier så er det ytterst viktig at alt blir gjort riktig når viltet er felt :mrgreen: Hadde folk visst hvor mange jegere som får hjem det som en gang var meget pene trofeer fra feks Afrika som ikke er flådd,salta ,tørket riktig og som preperanten ikke vil sette sitt navn på ved å lage det da kvaliteten ikke står til pris,renome og ikke minst jegerens forventinger.Har ved selsyn sett salta skinn fra afrika som har vært mer eller mindre hårløse når de er bløtt opp og skal garves pga for lite salt og dårlig trofe behandling :shock: anbefaler i hvertefall dere å bruke en preperant som kan fremvise medlemskap i norsk taxidermist forening(som har høye krav til sine medlemmer :D ) og har fagbrev som minste krav!!at vedkommende har deltatt i div mesterskap innen taxidermy er heller ikke en ufordel!besøk vedkommne taxidermist og se på kundearbeider og premierte arbeider og velg da og ikke fordi kompisen fikk jobben sååå billig hos en annen :roll: lykke til med valget :D

Link to comment
Share on other sites

Er det en Gredos eller Beceite som er nedlagt kanskje?

Grattis anyway med eksklusivt og flott trofè fra Spania.

 

Jeg går god for både BIOPREP, RZM og http://www.dianakonservering.dk

 

Takk for det!

Det var en Sierra-Nevada (southeastern) Ibex jeg skjøt. Spørs om jeg ikke må tilbake etter de andre seinere.. :)

Har pratet med endel av de som er nevnt her og diskutert ideer og fått priser. Tenkte jeg skulle prøve å få avlagt de et besøk og tatt en titt. Kunne godt tenkt meg å finne en som er god på det meste og bruke han til alt i fremtiden.

 

Takk for gode innspill, folkens! Og godt nyttår!

Link to comment
Share on other sites

Øystein Sigde er en trivelig kar ja :D og verkstedet hans er forstatt oppe å går :D vet han gjør et og annet hode, men vet han liker best å holde på med fugler og serlig små fugler (tips) :wink:

 

for meg så er kvaliteten på kundearbeidet viktigere en om dem har fagbrev i yrket.(sikkert mange dyktige som har autorisasjon uten fagbrev også) men dem må selvfølgerlig være autoriserte preparanter. og jeg hadde gardert meg med at mine ting hadde blitt utstoppet av den personen som har laget ting med den kvaliteten jeg hadde akseptert. og ikke av en lærling eller en annen i firma.og det er noe av det minste en kan kreve. så lenge man betaler for kvalitet og er ute etter kvalitet.

Og på Bioprep så er jeg garanter at det er Espen som lager hode montasjene og de større tinga. :wink: og har en kvalitet som jeg syntes er veldig bra!!!!.

 

Jeg anbefalte bioprep pga dem har jeg sett mest utstoppa ting av. og må erlig si at jeg ikke har sett så mye fra Lars eller Atle utenom det jeg har sett på vilmarksmessene år etter år. så etter mitt syn da så vet dere hvem jeg hadde valgt :D

men selfølgerlig så er sikker mye av det som lages til messer hurtig produksjon for å ha noe å stille ut og selge også.

Link to comment
Share on other sites

selfølgerlig så er sikker mye av det som lages til messer hurtig produksjon for å ha noe å stille ut og selge også :shock: snakker du av erfaring?meg bekjent så holder det meste på messene meget høy kvalitet!!tror du de som stiller ut lager ting fortest mulig for messa !!messa skal jo være ett vindu utad så der gjelder det jo å ha best mulig kvalitet og ikke kvantitet :wink: ja espen er meget god :wink: men uten trond som lager fugler der i gården så hadde det vært fuglefritt der også!!i gamledager var det kofoed senior og lynne senior som drev bioprep sammen og espen og lars har vokst opp med dette fra barnsben og derfor regner jeg også dem som sunne konkurenter og de har fortsatt morro med å vinne nordisk med rådyrhoder ett år om annet!jeg regner lars og espen som likeverdige på det meste noe konkurranse resultatene viser også! jeg har vokst opp med utstopping på høyt nivå og tør påstå at jeg ser forskjell på dårlig ,god og javla god kvalitet :mrgreen: uansett det finnes 5 stk her i landet som jeg regner som meget gode taxidermister og jeg kjenner dem alle personlig fra mange år tilbake !!en ting er ett faktum det finnes meget gode taxidermister i Norge og det koster penger men da får du også den kvaliteten du og trofeet fortjener :wink: godt nytt år :P og sist og ikke minst ja jeg er stolt av broderen og det han får til :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Tico

ikke noe å si på kvaliteten til Ole Geir Schankes kunstarbeid. :shock: men han bor ikke på Østlandsområdet som Anders lurte på.

og jeg må jo legge til at Ole vant med en mår med en mus i munnen og det vill ikke si han er best på små pattedyr og ikke hodemontasje :lol::lol: ( og hvis det er det du ser etter som jeg syntes er lite viktig. siden det er stor forskjell på konkuransje og kunde kvalitet, som jeg har bemerket mange ganger. hvis dem skulle ha levert konkuransje kvalitet til alle kunder så hadde nok ikke time lønna blitt så stor. så det sier seg jo selv at dem må kutte ned en del på detaljer på kunde ting i forhold til konkuransje.og detaljene er ting du ikke legger merke til hvis du ikke vet hva du skal se etter. så kvaliteten på kunde ting er veldig bra den å :wink:

(så hvis du er interesert i konkuransje kvalitet så vet jeg at espen(bioprep) har tatt 1plass i hodemontasje i nordisk mesterskap vær gang det har vært (vært 2 år) helt siden 1990 uten om i 2001 for da var han dommer :wink: ) og husk det er forskjell på 1plass og første pris :wink: .

Link to comment
Share on other sites

Donner lager ikke Lars fugl? hvem lager fugl for han?

Yup hadde det ikke vært for Wegge så hadde det ikke blitt laga mye fugl der fram til han hadde fått in en ny :wink:

 

Nei snakker ikke av erfaring(er en hobby utstopper som har fugler og utstopping på hjernen :mrgreen: )men regner med at dem som lager fugl lager bedre ting en mye av det jeg har sett på messene. Og når jeg har spurt om det er den kvaliteten dem ligger på så har jeg fått til svar at det er laget for å ha noe å selge på messa og noe av det er fra lærlinger. ikke noe feil med det. bare greit å vite om vilket kvalitet dem gir ut. og så lenge kunden ser varen før dem kjøper det så er dem sikkert fornøyd med det dem får :) .

 

så nå lurer jeg på hvem dem 5 er som du har på lista? hadde vært morro å vist.

 

Hvis du lurer så er jeg ikke en hobby preparant som tar på meg jobber. jeg lager kun til meg selv og mine jaktkompiser som betaler kun for materialene jeg bruker. og de får dem fuglene som jeg bytter ut i egen samling. i steden for å kaste dem. morro å se utviklingen fra jeg begynte uten å ta vare på alt selv. og har fått en mye blidere kone. mye bedre at mine kompisers koner er sure :lol::lol:. dette er noe jeg syntes ikke er uten for reglene hva en hobby utstopper kan gjøre. de tinga som jeg lager for dem er ting som aldri hadde kommet til en preparat uansett. pga dem hadde ikke betalt penger for å få en kråke osv utstoppet.og jeg tjener mye berde å ta meg en tur på jobben å jobbe overtid(som jeg kan jobbe så mye jeg gidder) en å sitte i mange timer med en fugl og få langt under halvparten.

siden jeg har jakt som en stor del av mine hobbyer så syntes jeg det er morro å ta hobbyen hel ut og lage de dyra/fuglene jeg finner eller skyter selv. morro å ha den første tiuren på hylla og har utstoppa den selv.

 

Jeg må vel si at jeg liker også å diskutere utstoppings arbeid også :wink: siden jeg leser heletiden hvor ræva ting hobby utstopperen lager og hvor flotte og fine dem med autorisasjon lager i forhold.

 

PS: donner det hadde vært morro å få en tilbake melding fra deg på noe av det jeg har laget. morro å høre fra en som ser forskjell på dårlig og bra arbeid. jeg har lagt ut noen bilder av noe jeg har laget under storviltjakt-utstopping.

 

Det er mulig din bror og espen er likeverdige. det har jeg sett for lite laget fra din bror til å utale meg om.

men selvfølgerlig så sier jeg det jeg mener ut i fra mine personlige meninger og anbefaller det som jeg har sett og er sikker på i mine øyne. mulig jeg har feil men det får være opp til vær enkel å bedømme.

 

så godt nytt år til alle!!!!! og håper du blir fornøyd med resultatet ditt Anders.

Link to comment
Share on other sites

Lars lager masse fugler og har vel vunnet med det flere ganger i div mesterskap!det skjer at han har en danske som er meget god som lager noe til messene men 99% er det han selv som lager!lista mi holder jeg for meg selv :wink: da jeg ikke er interesert i å lage ei topp 5 liste på nettet (vil ikke bli upopulær blandt de jeg kjenner :P ) autorisasjon betyr ikke kvalitet i det hele tatt da en masse folk fikk dette da dette ble innført :roll: men fagprøve og medlemskap i forbundet betyr iallefall at vedkommende er blitt godkjent av forbundet og det er ikke bare bare :wink:

Link to comment
Share on other sites

Har god erfaring med Espen Lynne og Trond Wegge fra Bioprep, kjenner mange av kundene de bruker og de er veldig fornøyde. Kjenner også mange som er meget fornøyd med Atle Brenden fra RZM. En annen som er dyktig på utstoping av fugl er "Fugle Per" eller Per Kristiansen fra Mysen.

 

Kristoffer Clausen

www.jaktogdvd.no

 

Atle Brenden har stoppet ut alle Afrika trofeene mine, jeg har fått hjem Kudu, Blesbok og Impala, ventes inn: Sikahjort på pidestall, Blackfaced Impala, Rådyrbukk, Waterbuck. Blue wildebeast på plate, Impala på plate, Vortesvin (skalle med tennene på plate, Rådyrbukk på plate, to villrein gullbukker på plate, Bushpig enten som rug eller bogmontasje.

Link to comment
Share on other sites

Har god erfaring med Espen Lynne og Trond Wegge fra Bioprep, kjenner mange av kundene de bruker og de er veldig fornøyde. Kjenner også mange som er meget fornøyd med Atle Brenden fra RZM. En annen som er dyktig på utstoping av fugl er "Fugle Per" eller Per Kristiansen fra Mysen.

 

Kristoffer Clausen

www.jaktogdvd.no

Wiggo fra Seljord har utrettet mirakler!

Stoppa ut ei løve i fjor. Det er ikke mange som har gjort.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...