Jump to content

Steaming av bulker i trestokk


Recommended Posts

Etter min begrensede erfaring, så går det ikke uten at finishen får noen merker. For å få det til å virke er du vel også avhengig av å få noe vann og damp inn i treverket under bulken. De få gangene jeg har gjort dette så var det i sammenheng med refinishing.

 

Link to comment
Share on other sites

stigamundsen skrev (6 timer siden):

Har høyrt om folk som bruker ei tynn nål for å lage hol i finishen/treverket og så damper. Men har ikkje prøvd det sjølv!

Hæ? 
de gangene jeg har dampet ut bulker blir hele området rundt grått. Det skal jo presses fukt inn i veden for å få fibrene til å reise seg. Får ikke damp bare på en nåls tykkelse. Hvordan gjør man det? Jeg bruker fuktig fille og strykejern på høy temp.
Løsningen er å fjerne all gammel finish, dampe ut, og så legge ny.  

Link to comment
Share on other sites

Skaubjønn skrev (7 minutter siden):

Hæ? 
de gangene jeg har dampet ut bulker blir hele området rundt grått. Det skal jo presses fukt inn i veden for å få fibrene til å reise seg. Får ikke damp bare på en nåls tykkelse. Hvordan gjør man det? Jeg bruker fuktig fille og strykejern på høy temp.
Løsningen er å fjerne all gammel finish, dampe ut, og så legge ny.  

Helt enig med ovenstående, som snekker på sports gulve der må vi også fjerne polish olie etc, får deretter å bruke vann for at få veden til å trekke seg ut igjen, man for et overraskende bra resultat hvis det er en bulk og ikke et hakk for da går det ikke da man har knekt fibrene i treverket.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...