Jump to content

Utlån av DSSN rifle?


Baldur

Recommended Posts

Hei, ser nye utlånsregler er at man må ha våpenkort på samme type våpen som man låner så svaret på spørsmålet mitt ligger nok der, men velger å spørre uansett.

 

har vpnkort på flere pistoler til DSSN-skyting, kan jeg da låne en PCC eller Rifle til bruk i de DSSN grenene med våpenkort på pistol? Er klar over at dette ikke er samme type våpen, men spør da jeg bare vil forsikre meg om at de mener type som i ‘pistol, rifle, PCC’ og ikke type som i ‘DSSN godkjente sportsvåpen’

 

takk for svar

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, madlychip said:

Nei. Har du rifle kan du låne alt. Har du pistol kan du låne pistol å jakt våpen. Har du jakt rifle kan du låne jaktvåpen. Har du hagle kan du låne hagle.

Hagle går også som jaktvåpen. Har du hagle eller rifle ervervet til jakt kan du låne alle andre hagler/rifler ervervet til jakt.

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Ikke at dette står i noen forskrift, men det var noen som hadde fått dette forklart fra sitt lokale våpenkontor på en veldig enkel måte:

1. 1/2 auto rifle med stor magasinkapasitet. Har du en slik kan du låne alle andre våpen.

2. Enhåndsvåpen. Har du fra før kan du låne alle andre våpen,  utenom 1/2 auto rifle med stor magasinkapasitet

3. Jaktvåpen. Har du jaktvåpen kan du låne andre jaktvåpen (også 1/2 auto, men kun de som er godkjent til jakt)

Og jada, dette var postet på en gruppe på FB, så ta det med en klype salt. Men det høres både rimelig og logisk ut

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

@aps jeg har skutt noen PCC matcher i det siste hvor jeg har squaddet med og lånt av en kompis. Problemet er at han skal jobbe i utlandet hele 2022 så da forsvinner muligheten. Hadde jo vært supert om jeg kunne lånt børsen hans til bruk på matcher mens jeg samler poeng til min egen, men skjønte jo at det ikke er mulig.

Får finne noen andre å henge meg på 😄

Link to comment
Share on other sites

Det finnes en mulighet i Våpenlova §18, 2. ledd, der man kan søke politiet om løyve til å låne selv om man ikke har tilsvarende fra før. Mest sannsynlig er svaret nei, men det hadde vært interessant om noen i det minste hadde prøvd. Når du kan vise til at du har fått bruke våpenet på flere matcher før men det blir umulig resten av året så er det kanskje et mikroskopisk håp om man treffer rette saksbehandler?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...