Jump to content

Kalibervalg: 243w, 6xc eller noe annet.


Jeger68

Recommended Posts

Rafdal skal bygge ei lita lett rifle til meg på ei kort remington 700 kasse i links. Det blir ingen ultralett rifle, men skal være lett og hendig med en pen valnøttstokk i «nyklassisk» amerikansk stil. Så er det kalibervalg. Skal ha muffe og to piper. Fra før har jeg  rifler i 9,3x64, 308 og 6mm Rem. 6mm’ern er bygget på en mauser m98 kasse. Siden den ikke er links blir den stående i skapet, men siden det ikke er mulig å få solgt mausere i sære kalibere har jeg beholdt den.

 

Jeg funderer på er løp i 7mm-08 til rein, hjort og evt elg (når jeg ikke tar 9,3’n). I tillegg vil jeg ha ei pipe til rådyr og småvilt. Har vært fornøyd med 6mm Rem, så funderer på 243 Win eller 6xc. 234w er enklest å få tak i patroner og hylser til, men skal visstnok være litt sær på presisjon (?) og sliter løpet fort. 6xc er det mye mindre utvalg i ammo/hylser men den skal ha topp presisjon og sliter mindre på løpet. Og så er det litt artig å ha noe ikke alle andre har. 
 

Hva tenker dere om hva jeg bør velge? Er det evt andre kalibere jeg bør vurdere?

Link to comment
Share on other sites

6 BR i 1:8 stigning er ikke så dumt. Da kan du skyte 55 grain'ere minst like fort som med .22-250, og dertil hørende effekt. Og du kan skyte tyngre homogene eller lodda kuler til rådyr. Og lange kuler med høy BC til dryge hold.

 

.243W er egentlig mer fornuftig. Piper er til for å brukes (opp). Og med litt fornuftighet mtp. varmskyting så varer den nok ganske lenge. Jeg har en teori om at ryktet om sær på presisjon skyldes middelmådige fabrikkrifler. Jeg ville ikke bekymra meg for et custom-bygg fra Radal. Om du har tid/råd/ork/interesse, så kamrer du den først i 6BR og beholder god lengde og diameter på pipa. Så kan du finne ut hvor bra det kan bli, før du kamrer om og kapper og dreier ned pipa.

 

En helt standard .22-250 kan også være et valg. 1:9 stigning for å takle det meste av kuler. Går greit til og med rådyr. Over der har du uansett 7mm-08 å bruke.

 

Sjekk på forhånd hva du klarer å få tak i av hylser og dier. Kjedelig å finne ut etterpå at du ikke får tak i Lapua-hylser. Eller at diesett til .22x47L ikke er å oppdrive. 

 

En ting å ha i bakhodet er små riflehetter i heite patroner i kombinasjon med sluttstykke med dårlig pasning mellom tennål og hullet den kommer ut av. Om du googler "pierced primers Remington 700", så finner du at det er ganske vanlig. Du kan ende opp med å måtte lade til lavt trykk, eller modifisere sluttstykket. Det koster penger eller ytelse.Og er du uheldig, så er rifla mest presis ved det trykket den stanser fine hull i tennhettene.

 

Det aller mest fornuftige er nok at du overlater den links-kassa til meg for en billig penge. Du sparer deg for mange bekymringer. 😅🙃

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Casey Jones skrev (30 minutter siden):

6 BR i 1:8 stigning er ikke så dumt. Da kan du skyte 55 grain'ere minst like fort som med .22-250, og dertil hørende effekt. Og du kan skyte tyngre homogene eller lodda kuler til rådyr. Og lange kuler med høy BC til dryge hold.

 

.243W er egentlig mer fornuftig. Piper er til for å brukes (opp). Og med litt fornuftighet mtp. varmskyting så varer den nok ganske lenge. Jeg har en teori om at ryktet om sær på presisjon skyldes middelmådige fabrikkrifler. Jeg ville ikke bekymra meg for et custom-bygg fra Radal. Om du har tid/råd/ork/interesse, så kamrer du den først i 6BR og beholder god lengde og diameter på pipa. Så kan du finne ut hvor bra det kan bli, før du kamrer om og kapper og dreier ned pipa.

 

En helt standard .22-250 kan også være et valg. 1:9 stigning for å takle det meste av kuler. Går greit til og med rådyr. Over der har du uansett 7mm-08 å bruke.

 

Sjekk på forhånd hva du klarer å få tak i av hylser og dier. Kjedelig å finne ut etterpå at du ikke får tak i Lapua-hylser. Eller at diesett til .22x47L ikke er å oppdrive. 

 

En ting å ha i bakhodet er små riflehetter i heite patroner i kombinasjon med sluttstykke med dårlig pasning mellom tennål og hullet den kommer ut av. Om du googler "pierced primers Remington 700", så finner du at det er ganske vanlig. Du kan ende opp med å måtte lade til lavt trykk, eller modifisere sluttstykket. Det koster penger eller ytelse.Og er du uheldig, så er rifla mest presis ved det trykket den stanser fine hull i tennhettene.

 

Det aller mest fornuftige er nok at du overlater den links-kassa til meg for en billig penge. Du sparer deg for mange bekymringer. 😅🙃


Får høre med Rafdal om det med tennstift og sluttstykket. Får da tru det går greit. 
Lest at det kan være mageproblemer med 6br, men det er kanskje ikke noe problem? Det mest fornuftige er kanskje 243. Da er jeg ikke nødt til å lade selv om jeg ikke gidder. 
 

kassa får du nok ikke nei😊lett etter kort links kasse lenge 😊

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Jeger68 said:


Får høre med Rafdal om det med tennstift og sluttstykket. Får da tru det går greit.

 

Det er "bare" snakk om litt ekstra jobb. Dreie ned eller bytte tennåla. Og sette inn en foring i sluttstykket. Her er en beskrivelse av jobben: https://ukvarminting.com/topic/44139-firing-pin-bolt-bushing/ Antagelig kjent stoff for Rafdal. Kanskje ikke nødvendig heller, på ditt eksemplar.

Jeg har aldri hatt problemer med 22-250, som bruker store riflehetter. Med 6,5x47L skjedde det lenge før maks. Det tok litt tid før jeg skjønte hva problemet var. Men det viste seg å være velkjent. Oppdaga det aldri med 6 BR, som bruker de samme hettene. De eksakt samme faktisk, fra samme kartongen. Tror egentlig jeg skjøt vel så harde ladninger i 6 BR, så at det ikke skjedde der vet jeg ikke årsaken til. Ulik trykkurve kanskje?

 

1 hour ago, Jeger68 said:

 

Lest at det kan være mageproblemer med 6br, men det er kanskje ikke noe problem?

 

Mateproblem, formoder jeg 😅 Hylseformen er nok vanskeligere å få bra til. Kort og rett kontra lang og kon. Boksmagasin tror jeg er løsningen. Har aldri prøvd. Brukt mest som enkeltskudd rett i kammeret.

 

1 hour ago, Jeger68 said:

kassa får du nok ikke nei😊lett etter kort links kasse lenge 😊

 

Du har tydeligvis lett bedre enn meg. Lykke til med prosjektet!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...