Jump to content

Hvilket krutt til 6,5x55 ttsx i kort pipe


Resuam

Recommended Posts

Hei. 
jeg har ei gammel Husqvarna i 6,5x55 som har fått kappet ned pipa til 50 cm. Ladet opp et parti barnes ttsx 120 gn som sprer som en middagstallerken på 100 m. Sierra match king samler godt. Jeg ladet ttsx-en med 49 gn mrp. Kom plutselig på at jeg kanskje kan få den til å samle bedre med et annet krutt (eller noen andre triks som jeg ikke tenker på). Er det noen som har erfaringer med å få til dette?😊

Link to comment
Share on other sites

Resuam skrev (27 minutter siden):

hva er forskjellen på kruttet? Brennehastighet?

I hovedsak ja. Siden du prøver med et langsomt krutt tenke jeg, "prøv med et raskt". N150 er vel et av de raskeste kruttene det er meningsfylt å bruke i 6.5x55. I tillegg har den en annen kjemi.
MRP inneholder noen prosent (10-ish tror jeg) nitroglyserin, og noen få % av et stoff som heter di-isoamyl-phtalate, mens N150 er nesten ren nitrocellulose, med noen % centralitt - det er et stoff som brukes for å stabilisere, og gjøre kornene mykere. Tror jeg @Per-S?
NC96M er ikke et dårlig forslag, det har ca samme kjemi som N150, men er ikke fullt så raskt.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Nå kjenner jeg ikke rifla de den eneste Husqvarna i 6,5x55 jeg har hatt var en M96 og den ville jeg ikke ha lagd noen hare ladninger til og vært forsiktig med de raskeste kruttene. Men er det en nyere og bedre konstruksjon skal det i alle fall ikke være noe problem og oppnå den farta i et 50cm løp med NC96M.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...