Jump to content

Oppevaring av krutt


Andrrs

Recommended Posts

Hei, 

 

Vurderer å starte med hjemmelading, å lurer litt på hvordan regler og slik er når det kommer til oppbevaring av kruttet. 

Er det noen regler for hvor godt sikret det skal være osv. å har noen tips til skap det kan oppbevares i ? kom gjerne med linker til skap til en rimelig penge :)

 

 

Link to comment
Share on other sites

Krutt, kuler og tennhetter skal være innlåst slik at de ikke er lett tilgjengelige for uvedkommende. Ingen særskilte krav til styrke på lås eller låsbar innretning. Et hvilket som helst skap, kasse ell med lås på holder. Tørt og ved jevn temperatur er en fordel. Se fø lov og forskrift i lovdata.no.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

40 minutes ago, fredriko said:

og hvis du søker på google etter samme tema så vil du finne flere treff fra kammeret der dette har vært diskutert tidligere :)

 

 

Etter søk på google som jeg først gjorde så kommer det opp 1 post fra kammeret der spørsmålet var hvem han skulle søke til for å ha lov å oppbevare mer enn 5kg... Altså ikke det jeg lurer på, jeg lurer bare på hvordan det skal oppbevares..

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Andrrs skrev (40 minutter siden):

Etter søk på google som jeg først gjorde  -  

 

Du er kanskje ikke av hr (fru/frk./"hen"?) Googles beste venner?

 

Jeg fikk hvertfall opp flere tråder, denne er fra 2009, så noen regler er kanskje endret. Og kuler er "fal'i, det", og skal også nedlåses.

 

https://www.kammeret.no/topic/14429-oppbevaringadskillelse-av-våpen-magasin-ammo-i-safe/

 

I en annen tråd her på forumet ble det konstatert at en vanlig plastpose, med en diger hengelås, er "godkjent oppbevaring". Ei låst dør, med ei solid ekstra slåe og hengelås, er derimot ikke godkjent.

 

For oss som lader mye (DFS-skyttere, f.eks.) er begrensningen på 5 kg krutt problematisk. Vi kjøper jo minst 10 kg i slengen, for å slippe å endre ladning ved ny lot. Og de av oss som også lader diverse jaktammo, og kanskje også pistol, har mange forskjellige krutt-sorter, blir en del kilo til sammen. Skal vi følge reglene, må vi opprette diverse "depoter" noen steds. Det er heldigvis mye utmark her jeg bor - !

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...