Jump to content

Er en treningspistol verdt pengene eller ikke?


Epic

Recommended Posts

Nå blir det kanskje rart å kalle det for treningspistol, men om jeg  spesifiserer det til enda mer trening er det kanskje bedre. 

Har sendt en søknad på glock 17 gen 5 mos/fs 9mm , men på skytebanen forrige uke så spurte jeg de som skyter MYE. "Vil dere anbefale å kjøpe en 22lr også for å trene enda mer eller ikke?". Svaret jeg fikk overasket meg litt "NEI". Forklaringen var at en 22lr pistol var bortkastet tid, det virka som at man ble elendig til å håndtere rekyl og at man i bunn og grunn ikke sparte noe på det. 

Jeg ble jo da videre fortalt at glock 44 (som jeg da vurderte) kosta 7500 og de pengene brukte jeg bedre på mer ammunisjon i 9mm. 22lr var vist heller ikke det aller beste å ha i pistol og jeg ville da ende opp med hardt ladet 22lr til ish 2kr smellen og da sparte jeg ikke mer enn en krone. Nå har jeg INGEN grunnlag for å stille meg spørrende til disse to da begge har konkurrert i usa og er sponsa av magtech, men likevel så er jeg nysgjerrig på om dette er deres erfaring også.

Har dere kjøpt en 22lr som skulle bli mengdetreneren eller ble den liggende igjen hjemme.

Regner med jeg havner på rundt 2000 skudd i året med 9mm, men dette ville jo da vært ish det dobbelte i 22lr...

 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Epic said:

Nå blir det kanskje rart å kalle det for treningspistol, men om jeg  spesifiserer det til enda mer trening er det kanskje bedre. 

Har sendt en søknad på glock 17 gen 5 mos/fs 9mm , men på skytebanen forrige uke så spurte jeg de som skyter MYE. "Vil dere anbefale å kjøpe en 22lr også for å trene enda mer eller ikke?". Svaret jeg fikk overasket meg litt "NEI". Forklaringen var at en 22lr pistol var bortkastet tid, det virka som at man ble elendig til å håndtere rekyl og at man i bunn og grunn ikke sparte noe på det. 

Jeg ble jo da videre fortalt at glock 44 (som jeg da vurderte) kosta 7500 og de pengene brukte jeg bedre på mer ammunisjon i 9mm. 22lr var vist heller ikke det aller beste å ha i pistol og jeg ville da ende opp med hardt ladet 22lr til ish 2kr smellen og da sparte jeg ikke mer enn en krone. Nå har jeg INGEN grunnlag for å stille meg spørrende til disse to da begge har konkurrert i usa og er sponsa av magtech, men likevel så er jeg nysgjerrig på om dette er deres erfaring også.

Har dere kjøpt en 22lr som skulle bli mengdetreneren eller ble den liggende igjen hjemme.

Regner med jeg havner på rundt 2000 skudd i året med 9mm, men dette ville jo da vært ish det dobbelte i 22lr...

 

Hva slags type skyting driver du med? Hvis det er NSF så må du egentlig ha en matchpistol for å være konkurransedyktig i finprogrammene. Hvis det er dynamisk du holder på med så er nok uansett 22lr en veldig god måte å trene på avtrekk, siktebilde osv til en billig penge.

Link to comment
Share on other sites

Dette kommer litt an på hva du skal skyte og hvordan du skal trene. Tørr-trening med klikkpatron skal ikke undervurderes selv om det er litt kjedelig og avtrekk på Glock er noe som må trenes.

 

Jeg har .22 kadett-sett til CZ Shadow og før korona var det ikke uvanlig at jeg startet med å skyte 50 skudd med dette før jeg byttet til 9mm og fullførte treningen der. 

Jeg har også tidligere deltatt på stevner i standardpistol og hurtigpistol med samme settet og kalt det trening. 

 

Men for meg det ikke uvanlig at det går med 200ish skudd per trening så om det er verd noe for deg er litt opp til treningen din. Om du drar på trening, skyter 50 skudd og kaller det dagen tipper jeg at rådet om å bruke pengene på ammo er korrekt.

Om du vil hevde deg i konkurranse med .22 bør du heller kjøpe en dedikert (brukt) match-pistol.

 

Men dersom du vil bruke .22 treninger/matcher som trening på å skyte Glock i 9mm er ikke en Glock 44 noen dum ide.

 

9mm ligger generelt på over 2,40.- for tiden (billigste jeg fant i dag var 2,70.-) mens f.eks. Magne Landrø AS selger Magtech bulk .22 til ned til 0,67.- (om du kjøper mer enn 6000). 

Med slike priser kan du skyte 3-4 ganger så mye .22 som 9mm for samme prisen. 

Link to comment
Share on other sites

MelvinP skrev (2 timer siden):

dynamisk

Dynamisk.

OysteinR skrev (2 timer siden):

Men dersom du vil bruke .22 treninger/matcher som trening på å skyte Glock i 9mm er ikke en Glock 44 noen dum ide.

 

9mm ligger generelt på over 2,40.- for tiden (billigste jeg fant i dag var 2,70.-) mens f.eks. Magne Landrø AS selger Magtech bulk .22 til ned til 0,67.- (om du kjøper mer enn 6000). 

Med slike priser kan du skyte 3-4 ganger så mye .22 som 9mm for samme prisen. 

Tror jeg skal søke om glock 44 også jeg. Har alltid vært vant fra dfs konkurrering att all trening er god trening. Så jeg tror at jeg får mer ut av å skyte mye for å øve siktebilde og slik enn å trene 1/3 så mye med 9mm. Akkurat nå så er jeg jo så dårlig at et a4 ark på 15 meter kan by på utfordringer når jeg må skyte under bevegelse lol. 

 

 

Noen av dere som har noen erfaringer med 44?

Link to comment
Share on other sites

Avtrekkstrening er viktig på Glock siden det er generelt hardere enn en DA/SA. Personlig bruker jeg .22 for trening med å plukke bort uvaner og napping. Om du ikke kan samle 2 og 2 skudd med .22 går det generelt ikke så bra med 9mm heller. 

 

For dynamisk er tørr-trening også sterkt anbefalt: 

 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Anbefaler deg å låne en Glock 44 og prøve før du kjøper. Nå er ikke jeg en Glock fan i utgangspunktet, men jeg kjøpte nå en sånn basert på de tilbakemeldinger den fikk etter lansering. Avtrekksmessig ligner den på det du kjenner igjen fra Glock. presisjonen ble for meg litt frustrerend. Det er meget mulig det var skytteren som var problemet mer enn pistolen, men jeg ble ingen bedre skytter av denne. Gikk over til en SW victory, fortsatt ikke en renspikka konkurransepistol, men har gitt meg mye mer utbytte. Det kommer nok helt an på hva du ser for deg å få ut av en 44, men som jeg ser det er det en morsom backyard plinker. 

Link to comment
Share on other sites

Som OysteinR sier så er det veldig mye annet enn selve smellen man har stor utbytte av å øve på i dynamisk, som trekk / finne siktebilde, transisjoner, bevegelse, trekk fra bord, weakhand reload, osv. Tror at man har mer utbytte av å øve på dette enn å skyte dynamisk med .22.

 

.22 er gøy å skyte med det, og er jo god trening for presisjon så hvis du har lyst på en så gå for det og se om du liker å trene med den.

 

Personlig synes jeg stenvåg spesial er fin å skyte med, og det er gøy med nsf hurtig spesialpistol / spesialfelt også. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...