Jump to content

Krav til aktivitet for erverv av "ny" pistol når en innehar pistol


alexblokal

Recommended Posts

Jeg har søkt tillatelse på 3 stk håndvåpen. Spesialpistol, finpistol, samt magnum 1. I henhold til NSF tilknytning. 

 

Jeg innehar per i dag 1 pistol i grov. Jeg solgte spesialpistolen sommeren i fjor. 

 

Søknadene ble sendt 5.8.2021, og har ikke hørt en dritt siden. Dette er i Asker&Bærum/Oslo. 

 

Jeg skaffet til veie all nødvendig dokumentasjon, attest fra klubben osv. Og regnet med at dette skulle være 0 problem siden det går/gikk innenfor "rekreasjons skytter" med totalt 4 våpen. Så begynte jeg å finlese den nye våpenloven og forskriften, og kom over noe potensielt urovekkende. Det kan tolkes dithen at det er lagt inn krav til aktivitet de SISTE 6 måneder, helt uavhengig av om man er førstegangssøker, eller besitter våpen (pistol) fra før. Kan det stemme? Hvordan skal det kunne etterleves i covid Norge, når all organisert aktivitet er lagt på is? 

 

For meg som er helt uinteressert i å konkurrere, og har jobb som vanskeliggjør å delta på organisert trening virker dette helt urimelig. Jeg skyter en del tusen skudd på klubbens bane per år, men det er på egne premisser, og når det passer meg grunnet "livet" med jobb, kjærring, barn osv. For øvrig kan jeg heller ikke finne noe konkret krav til aktivitet for å beholde gitt tillatelse. 

 

Klippet fra nye forskriften:

§ 4-6.Krav til medlemsskap, aktivitet og opplæring for erverv av pistolar eller revolver til sportsskyting

Politiet kan gje løyve til erverv og innehav av pistolar eller revolverar til sportsskyting til personar som:

1. har gjennomført tryggingsopplæring arrangert skyttarorganisasjonen,
2. i minst seks månader har vore medlem i skyttarorganisasjon som har godkjent skyteprogram for den omsøkte våpentypen, og
3.

siste seks månader har gjennomført 10 av skyttarorganisasjonen sine organiserte treningar eller konkurransar.

 

Edited by alexblokal
Link to comment
Share on other sites

Ett forslag som andre på forumet sikkert kan bidra til å vurdere om er godt nok til å tilfredsstille kravet om organisert trening. 

Klubben du er medlem av utarbeider en instruks for organisert trening, herunder også egentrening, under covid. Instruksen beskriver rammer for treningen og hvem som kan lede den praktiske gjennomføringen, eksempelvis alle betalende medlemmer med godkjent sikkerhetskurs og eget våpen kan søke klubben om status som skyteleder for «covid - dropp inn treninger». Den som er ansvarlig for treningen registrerer oppmøte i en protokoll som oppbevares på skytebanen. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser du sendte søknaden tidlig i august. Jeg sendte en søknad ( også Oslo) en måned før på store magasiner til rifle.

Jeg har heller ikke fått svar. Da jeg spurte før jul, fikk jeg til svar at søknaden lå hos saksbehandler, og at det var travelt.

 

Det blir i praksis svært vanskelig å kjøpe våpen hvis politiet skal bruke mesteparten av et år på behandlingen.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det vil nok være avhengig av hvordan attesten fra klubben din er utformet. Er det kun et kryss for "har tilfredsstillende aktivitet" så ligger du godt an, men om treningsdatoerdatoer er spesifisert så kan det muligens bli et problem.

 

Slik jeg ser det, så er det nye med "siste 6 måneder har gjennomført 10..." for å definere hva som er gyldig aktivtitet, men er mest for å hindre den typiske "nybegynner dukker opp på ei trening, så dukker fyren opp igjen 6mnd etterpå og vil ha attest" og en klubb som kanskje ikke har et koll på dette. Før så var det bare "6 måneders medlemskap" og det er ganske vid tolkning. Dette vil jo da typisk gjelde for førstegangservervelse.

Link to comment
Share on other sites

For meg, når jeg søkte i november, bad de om kopi av resultatlister og kopi av aktivitetslogg. Med henvisning til at det er aktiviteten de siste 6mnd (10stk) som gjelder ja.

Har holdt på i snart 20 år, og har endel våpen fra før av, så gjelder ikke bare førstereis gutter nei.

Godkjent på under 2mnd, med lang tid fra egen side med å levere dokumentasjonen.

Link to comment
Share on other sites

Razorback skrev (11 timer siden):

For meg, når jeg søkte i november, bad de om kopi av resultatlister og kopi av aktivitetslogg. Med henvisning til at det er aktiviteten de siste 6mnd (10stk) som gjelder ja.

Har holdt på i snart 20 år, og har endel våpen fra før av, så gjelder ikke bare førstereis gutter nei.

Godkjent på under 2mnd, med lang tid fra egen side med å levere dokumentasjonen.

Er det da rimelig å konkludere med at etter endt sikkerhetskurs for førstegangssøkere, så sidestilles krav til aktivitet for førstegangssøkere, og oss som allerede innehar våpenkort på håndvåpen?

 

 

Link to comment
Share on other sites

all trades, master of none skrev (På 15.1.2022 den 1.56):

Ett forslag som andre på forumet sikkert kan bidra til å vurdere om er godt nok til å tilfredsstille kravet om organisert trening. 

Klubben du er medlem av utarbeider en instruks for organisert trening, herunder også egentrening, under covid. Instruksen beskriver rammer for treningen og hvem som kan lede den praktiske gjennomføringen, eksempelvis alle betalende medlemmer med godkjent sikkerhetskurs og eget våpen kan søke klubben om status som skyteleder for «covid - dropp inn treninger». Den som er ansvarlig for treningen registrerer oppmøte i en protokoll som oppbevares på skytebanen. 

Det er et godt forslag!

Men det er verdt å bemerke at det ikke står (i forskriften) noe om hva slags krav til formalia det stilles da med tanke på hvem som skal attestere for at det skal være gyldig osv. For sånne som meg som ikke deltar på konkurranser, er det sett i lys av covid pandemien og smittevern særdeles vanskelig å oppfylle aktivitetskravet da så og si all organisert aktivitet har vært avlyst. 

 

Det er også et tankekors at det ikke ser ut som det er spesifisert krav til aktivitet for å beholde håndvåpen (var vel 4 oppmøter per år i "gamledager"), at det kun gjelder ved anskaffelse av nye våpen. 

Link to comment
Share on other sites

@alexblokal, jeg vil anta at det er opptil den enkelte klubb å utgi en instruks for hvordan de organiserer sine treninger. Som du påpeker har man ulike muligheter til å drive idretten, både som klubb og som skytter. Noen skyttere har mange forpliktelser, noen har færre. Noen klubber har vide rammer både i forhold til infrastruktur og ildsjeler, mens andre har mindre.
Skyting som idrett er tross alt en del av frivilligheten som betyr mye for mange. Og jeg vil hevde at skyting i likhet med de fleste andre idretter er positivt for samfunnet (fysisk og mental helse, forsvar, osv). 

Jeg kan ikke se at det skal være hensiktsmessig, eller mulig, for det offentlige å regulere detaljer som begrenser klubbens mulighet til å verifisere aktverdig bruk av våpen og anlegg. 
I et tillits samfunn bør det etter min mening være tilstrekkelig for medlemmer med eget våpen å registrere egen trening i en protokoll på skytebanen. Jeg har ingen tro på at det vil være et samfunnsproblem at skyttere med eget våpen reiser på skytebanen for å registrere seg uten å skyte, kun for å kunne kjøpe flere våpen som de heller ikke har planlagt å bruke. 

Edited by all trades, master of none
Autokorrektur, språk
Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, alexblokal said:

Er det da rimelig å konkludere med at etter endt sikkerhetskurs for førstegangssøkere, så sidestilles krav til aktivitet for førstegangssøkere, og oss som allerede innehar våpenkort på håndvåpen?

 

 

Ser sånn ut ja. For NSF så sidestilles konkurranse og organisert trening, så 10 stk totalt av de, på 6mnd. Det er vel omtrent et feltstevne, er banestevne og en trening så er man innafor. 😏

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, all trades, master of none said:

@alexblokal

I et tillits samfunn bør det etter min mening være tilstrekkelig for medlemmer med eget våpen å registrere egen trening i en protokoll på skytebanen. Jeg har ingen tro på at det vil være et samfunnsproblem at skyttere med eget våpen reiser på skytebanen for å registrere seg uten å skyte, kun for å kunne kjøpe flere våpen som de heller ikke har planlagt å bruke. 

Jeg ble bedt om kopi av aktivitetslogg, spesifisert på forbund(NSF, DSSN) når jeg søkte nå, la da ved liste over de konkurranser og organiserte treninger jeg har vært med på, som jeg selv har notert ned. Dette var tydeligvis tilfredsstillende for saksbehandler, da søknadene ble godkjent to dager etterpå.

 

Her kan det (potensielt) bli store forskjeller i hvordan saksbehandler vil ha dette.

 

De saksbehandlere jeg har pratet med synes både aktivitetskravet og det at det har åpnet for et våpen pr godkjent skyteprogram uansett har gjort jobben veldig mye mer oversiktlig og lettere.

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...